Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stor luftsolfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af jhjorsal » 04 jan 2014 12:44

Nuværende ide til opbygning kunne være at tage 6 stk 140x130 vinduer, male dem sort på bagsiden og montere dem på væggen, med et indblæsningshul i toppen hvor jeg montere føromtalte ac blæser. Ideen kommer fra arbejde hvor jeg lige har skiftet et velfac vindue der var malet sort på bagsiden og monteret foran et betonelement, formentlig en arkitekt ting så det så godt ud udefra, problemet var bare at de plastik lister vinduet var monteret med på bagsiden var smeltet så de bøjede pga. varmen. Og i min termologi betyder det at så kunne sådan en solvæg varme murstene op og derved opnår man en kontinuerlig varme selvom der kommer en sky i ny og næ, og hvis det virker kunne det være en løsning, hvad tænker i om ideen med at male glasset sort, jeg kan ikke så meget lys fysik, så jeg er i tvivl om hvad der virker bedst, sort eller klart glas, også lade de røde mursten absorbere varmen.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af Zarge » 04 jan 2014 17:05

Humm... sidder da egentlig og bliver helt "varm" på at lave en luft solfanger...
Jeg har jo som bekendt en del problemer med at vandet hellere vil spæne gennem min syd gavl, end ned af den...
Det er egentlig kun stykket over vinduerne der er problemet, altså selve gavlen fra udhænget og op...
Har midlertidig knaldet en presenning på for at se om det er nok bare at dække det stykke ind...
Hvis det er det, så kunne jeg jo egentlig lige så godt mokke en stor luftsolfanger på, som bare en pladebekledning... Absolut noget dyre, men jo også lidt smart...
Jeg påtænker så at ta luften på loftet (uudnyttet) og sende ind i bunden, og suge det ud igen i toppen og sende via et justerbart spjæld til både kælder (værksted) og stuen, med en kanalventilator... ala http://www.harald-nyborg.dk/p9117/kanal ... n-oe125-mm
Tænker dog lidt på om man måske skulle sætte ventilatioren til at blæse ind i fangeren i stedet for at suge ( hvis man kan få den tæt nok...) for at skåne den mod de høje temperature...

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af jhjorsal » 05 jan 2014 09:12

Zarge skrev: Tænker dog lidt på om man måske skulle sætte ventilatioren til at blæse ind i fangeren i stedet for at suge ( hvis man kan få den tæt nok...) for at skåne den mod de høje temperature...
Det havde jeg faktisk ikke lige tænkt over, og jeg er også stadig lidt bekymret over temperaturene inde i luftsolfangeren, da jeg klart er bedst i træ, jeg ved dog ikke om der er grund til bekymring, de fleste solfangere luft/vand har jo polyplader på og det er vel også begrænset hvor meget varme de tåler.

Også er jeg altså nød til lige at hive denne video frem engang mere http://www.youtube.com/watch?v=-l21RYRK6oI hvor Rick i alt fald konkludere at opbygningen ikke er specielt vigtig.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af Zarge » 05 jan 2014 09:54

humm... kan man direkte oversætte den "rå" temperatur i kassen til hvor meget varme den kan gi fra sig? Jeg mener videoen viser jo bare at de når ca samme temperatur, der kan vel godt være forskel i effektivitenen og hvor "hurtigt" den kan optage varmen, altså når der bliver trukket luft igennem, eller tar jeg helt fejl?

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stor luftsolfanger

Indlæg af jhjorsal » 05 jan 2014 10:14

Zarge skrev:humm... kan man direkte oversætte den "rå" temperatur i kassen til hvor meget varme den kan gi fra sig? Jeg mener videoen viser jo bare at de når ca samme temperatur, der kan vel godt være forskel i effektivitenen og hvor "hurtigt" den kan optage varmen, altså når der bliver trukket luft igennem, eller tar jeg helt fejl?
Ja det er jeg jo så heller ikke klar over, jeg kan bare se at han har lavet rigtig mange luftsolfangere og rigtig mange youtube klip af dem, og det er hans konklusion, det kan være Ernst byder ind med en mening, han nævnte engang for mig at han ville bygge en til hans datter som bor i USA, og han plejer da at have godt styr på teorierne :P
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar