Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmvandsbeholder til stoker/sol + livedata fra anlæg?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Varmvandsbeholder til stoker/sol + livedata fra anlæg?

Indlæg af ccc28748 » 31 mar 2013 12:05

Hej igen

Her er min absolutte online favorit nørd.
Peter har lagret data helt tilbage fra 2006, og i graf form viser hvor meget olie, sol og el, der er brugt/sparet.
I 2008 monterede han en varme pumpe og vistnok en ekstra buffer, som kun skulle bruges til nedkøling via varmepumpen, så hans solfangere ville starte tidligere på dagen med at hente varme ned/kulde op ;-)
Det har jeg selv spekuleret på at lave, men bare gøre det sådan at varme pumpen flytter energien fra bunden af bufferen til toppen af beholderen. Har skal selvfølgelig spekuleres i at undgå omrøring og minimere varmestrålingen fra top til bund. Men det kunne måske blive et hyggeligt lille vinter project

http://www.vrksolaranlage.de/index.htm (Det er ikke for normale mennesker :-)

mvh Carsten


henrikthg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22 mar 2013 11:51

Varmvandsbeholder til stoker/sol + livedata fra anlæg?

Indlæg af henrikthg » 31 mar 2013 12:17

Hej Carsten...

Tak. for linket...
kigger lystigt rundt... Prøvet at kigge på dit anlæg her i dag hvor solen jo skinner... Lykkes at komme ind kl 0950 hvor temp. endnu ikke rigtig var kommet op...
Desværre er det ikke lykkes at komme ind siden hen... " You are not authorised to access this page !!! "

Kigget på Solvis hjemmeside, men kan ikke direkte finde nogle oplysninger om deres buffertank og priser.. (Tysk er heller ikke lige min stærke side)

Skal jeg selv bygge et anlæg op, bliver det primært til gulvarme kreds + varmetilskud på mit genveks anlæg... Det vil sige jeg trækker lav temp. ud af tanken... Er der overskud vil det blive brugt på Varmt vand...
(Bor i nyt hus med fjernvarme)

Henrik

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Varmvandsbeholder til stoker/sol + livedata fra anlæg?

Indlæg af ccc28748 » 31 mar 2013 14:01

Hej igen Henrik

Jeg er på arbejde i Finland i disse dage, og har ikke så meget at lave lige nu, så jeg har selv siddet og været online med hjemmet :-) men er logget af nu, så kig du bare løs.

Her er lige et par detaljer til grafikken du kigger på.
Stort set alt varme (i fyrings sæsonen) bliver brugt til rum opvarmning, og da jeg primært har gulvvarme og fyret laver natsænkning efter midnat, så bliver returradiator vandet 23-24 grader. Radiator returvandet omdirigeres til at gå via bufferen og her bliver vandet opvarmet til den temperatur midten af beholderen har. Min styring sammenligner hele tiden de to temperaturer og kan det ikke betale sig, ledes vandet bare direkte til fyret.
Ofte har fyret været slukket hele natten, hvis der har været nok energi i bufferen.

Du finder nok mest om Solvis (på et sprog som er til at forstå) på vvfs.dk hjemmeside. Der er også nogle billeder , som illustrerer princippet i deres lagdelings system.

Hvis du skriver lidt flere detaljer om dit varme anlæg derhjemme, samt dine ønsker, så vil jeg gerne prøve at lave en detail skitse.
Nu skriver du at du bor i et nyt hus, så går jeg ud fra at inventaret i fyrrummet (hedder det det, når du har fjernevarme?) er rimeligt nyt og måske ikke modent til udsmid, så det er måske mere en mulig udbygning du overvejer?

Hvor i landet bor du

mvh Carsten

ospdk
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 21 aug 2009 14:16
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 1 gang

Varmvandsbeholder til stoker/sol + livedata fra anlæg?

Indlæg af ospdk » 18 apr 2013 22:34



Besvar