Solvarme i energiberegning til nyt hus

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Ørn
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af Ørn »

Hej,

Erfarede idag at man kan inddrage et solvarme anlæg i sin energiberegning når man skal opføre nybyggeri. Jeg troede faktisk kun det var solceller der kunne hæve niveauet på husets energimærkning.

Er der nogen der ved hvordan det beregnes? Hvis man f.eks. sætter 5-6x30 vacuumrør på sydvendt tag tilsluttet brugsvand samt centralvarme (akku tank) kan man så sætte et regnestykke op for hvor meget husets energibehov falder? Jeg er lidt interesseret i om jeg kan booste energi beregningen så meget med solvarme at jeg kan undgå tilslutningspligt til gas og installere pillefyr instedet (kræver at man kan hæve energimærke fra BR10 -> BR15).

Sidste beregning sagde at der skulle et 6 KW solcelle anlæg til for at vi kunne skifte gas ud med pillefyr. Kan man opnå det med solvarme?

-og så lige et tillægsspørgsmål - hvordan undgår man at taget bliver utæt når man sætter sådan en stak paneler på sit tegltag? Er det lavet fornuftigt? (tænker på metode samt beslag etc) Ku lige se man opfører et nyt hus med utæt tag pga. solvarmen.. Synes man har hørt så mange der har fået sat solceller op hvorpå taget er blevet utæt.

Tak :)

Mvh
Søren

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af pso »

Man skal bruge sbi energiberegnings program det koster penge.
I min kommune kræver de at det er en Ingeniør der laver beregningen, Her er der dog lige den finte at Ingeniør ikke er beskyttet tittel så det kan alle kalde sig.
Jeg har aldrig prøvet programmet, men har hørt at det kræver en del data input som man skal ud og finde ud af. Frovent at bruge rigtig mange timer såfremt du vil prøve selv.
Alternativ få et rådgivende Ingeniør firma til det og få en fast pris på forhånd.

Angående tagsten så er mine vandsolfangere montere på betontagsten.
Det er gjort ved at bruge kraftige bukkede beslag som skubbes op under tagsten og op over lægten i toppen af tagstenen, så det hviler på 2 lægter. I toppen er der en bukket en ende ca 2 cm ned. De skal så lirkes op.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af Flemming DJ »

Jeg er ikke inde i, hvordan man laver energiberegningerne, men hvis vi nu griber fat i, hvad et 6 kWp anlæg som tommelfingerregel yder på årsbasis, så kan et solfangeranlæg med meget mindre areal nemt lave det samme.

Vi har pladefangere med et effektivt areal på 9 m2, og det har i sin treårige levetid ydet hhv. 5930, 5995 og 5715 kWt/år. Det er et kombianlæg til brugsvand og rumvarme (gulvvarme).

Et solcelleanlæg på 6 kWt skulle på et normalår kunne yde omkring 54-5500 kWt som tommelfingerregel.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 44 gange
Kontakt:

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af H.S »

Ørn skrev:Hej,

Erfarede idag at man kan inddrage et solvarme anlæg i sin energiberegning når man skal opføre nybyggeri. Jeg troede faktisk kun det var solceller der kunne hæve niveauet på husets energimærkning.

Er der nogen der ved hvordan det beregnes? Hvis man f.eks. sætter 5-6x30 vacuumrør på sydvendt tag tilsluttet brugsvand samt centralvarme (akku tank) kan man så sætte et regnestykke op for hvor meget husets energibehov falder? Jeg er lidt interesseret i om jeg kan booste energi beregningen så meget med solvarme at jeg kan undgå tilslutningspligt til gas og installere pillefyr instedet (kræver at man kan hæve energimærke fra BR10 -> BR15).

Sidste beregning sagde at der skulle et 6 KW solcelle anlæg til for at vi kunne skifte gas ud med pillefyr. Kan man opnå det med solvarme?

-og så lige et tillægsspørgsmål - hvordan undgår man at taget bliver utæt når man sætter sådan en stak paneler på sit tegltag? Er det lavet fornuftigt? (tænker på metode samt beslag etc) Ku lige se man opfører et nyt hus med utæt tag pga. solvarmen.. Synes man har hørt så mange der har fået sat solceller op hvorpå taget er blevet utæt.

Tak :)

Mvh
Søren
12 x 15 rør vil give i omegnen af 16000 kW/t på et år
ring på 8692 9393 9-17 hvis du vil have lidt fakta
(du har vel en der laver beregninger for dig på resten ikke)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
Ørn
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af Ørn »

Hej Alle,

tak for jeres indlæg.

@PSO: Har du selv monteret, eller fik du det gjort? Kan man satse på at der hvor man køber sin solvarme at de kan henvise til nogle kompetente montører? Jeg er lidt i tvivl om min 10 års byggeforsikring som jeg får via entreprisen vil ryge på garagetaget (hvor solvarmen bliver monteret) hvis jeg får et eksternt firma til at montere - igen så er jeg i tvivl om byggefirmaet har nogen der magter det så det bare er i orden.

@Flemming: Min søster har 150 vacuumrør og de fyrer kun med brænde fra ca oktober til marts, resten af året er det solen der står for alt opvarmning, og i sommerperioden pumpes overskydende varme i udendørs pool, så jeg er enig i at det er effektivt. Jeg vidste bare ikke at man kunne inddrage det i energiberegning, og er i tvivl om man må indregne hele "effekten" eller kun den man ville bruge på varmt vand (og ikke rumopvarmning som du også har). Jeg har primært kunne google mig til eksempler med folk der beregner det som tilskud til varmtvand, og ikke til kombineret. men formoder da at man må indregne hele effekten, så ville det jo være en smal sag at opnå en bedre energiklasse og slippe for gas.

@Henrik: Jo byggefirmaet beregner det hele, men er lidt i tvivl om de har regnet på solvarme før, for de har kun nævnt at jeg kan banke solceller på taget for at forbedre energiberegningen og slippe for gas. Men da de har en ekstern energifyr til at regne på det så må han jo kunne magte sådan en beregning.

Så til guldspørgsmålet - jeg rejser nogle uger om året pga arbejde, ville det være tosset og installere et pillefyr i et nybygget hus? (der vil være gasogen fyr med akkutank samt solvarme også, men har brug for noget hvor man bare tænder på en kontakt så er der varme) Jeg tænker på hvor længe sådan et fyr kan køre uden at blive renset (vil ikke jage konen ud og rense pillefyr). Kan en af de nye scotte fyr køre i f-eks. en uge uden at man laver andet end at hælde piller på? (det ka hun godt :) )

tak,

mvh
søren

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af Flemming DJ »

Det sidste først: Ja, en Scotte/Woody kan godt køre mere end en uge kun med påfyldning af piller. Jeg forstår ikke helt, din helgardering med brændefyr OG pillefyr i et nybyggeri. Hvis ikke huset er helt utroligt stort, kan du sikkert klare dig med et pillefyr, og der er formentlig ikke økonomi i at investere i andet.

Dit byggefirmas energifyr har garanteret nogle normtal, han bruger - også til solvarme-kombianlæg. Og jeg er rimeligt overbevist om, at hele den forventede ydelse tæller. Vores yder så faktisk betydeligt mere pr. kvm. end, man normalt regner med, formentlig p.g.a. et vist varmebehov om sommeren, og fordi vi pøser solvarme i betongulvene. Og de kan altid aftage. Men vi sætter nu en maxtemperatur på gulvvarmereturen i de varmeste måneder, så vi ikke smelter. :heat:

Få regnet på det, men pas på ikke at overdimensionere, for det bli'r sikkert varmt nok i et hus efter BR10 standard. Hvilken energiklasse skal det være?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Ørn
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af Ørn »

Hej Flemming,

Lokalplanen siger BR10, men for at slippe for gas så skal vi op på næste step som er BR15.

Kan rigtig godt forstå du undrer dig hvorfor både gasogen fastbrændsel samt pillefyr, og forklaringen er at jeg har adgang til fastbrændsel, og jeg agter at fyre med dette primært i de kolde mdr. Grunden til pillefyret er at jeg skal have noget hvor man kan trykke på en knap og så er der varme. Jeg rejser af og til med arbejde, så konen skal kunne finde ud af at få varme på.

jeg har sådan set 3 alternativer.

Gas + fastbrændselskedel/akkutank (billigst, men gas er øv)
jordvarme + fastbrændsel/akku(muligvis solvarme for at komme op på BR15)
pillefyr + fastbrændsel/akku/solvarme (skal helt sikkert bruge solvarme for at komme op på BR15 med pillefyr)

Vi er ikke så vilde med gas.. så den vil vi helst slippe for. Så er der de to sidst nævnte tilbage. Jordvarme er nok den "sikreste" altså med mindre strømmen går så burde konen ku få varme på. Ved Pillefyret er der nok lidt mere der kan gå galt, men markant billigere (selv med solvarme) end jordvarmen.

Huset bliver 200+100 forøvrigt, gulvvarme over alt.

Jeg vil tro at jeg kan lave pillefyr+gasogen+akku+solvarme for omtrent 100-110k.
jordvarme + gasogen+akku (hvis det er nok til BR15) er ca 150k + eventuel solvarme hvis det ikke er helt nok til BR15 med jordvarme alene.

Men det er svært, da jeg er vildt i tvivl om hvor stabilt et pillefyr kører, ikke fordi jeg rejser meget, men det er oftest i de mdr hvor der er behov for varme. Jeg tror jeg bliver markant upopulær hvis der ingen varme er mens jeg er væk :)

Mvh
Søren
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af Flemming DJ »

Et pillefyr er utroligt stabilt i vore dage og meget "selvkørende", afhængigt af mærke og model. Og ikke mindst en virkningsgrad langt oppe i 90erne.

Med den isoleringsgrad, I får, ville jeg nok gribe lommeregneren igen og se, hvor mange år, en gasogenkedel/akkutank vil tage at tjene ind.

Forøvrigt er der uanset anlæg ingen varme uden strøm, medmindre dit anlæg kører med selvcirkulation - og det kommer det ikke til med gulvvarme. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Ørn
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af Ørn »

Hej Flemming,

Korrekt med strømmen :) Jeg mente bare at jordvarme jo kun kræver strøm så kører det (ingen rensning, påfyldning etc).

Jeg må have regnet på det.. tak for dine indspark :)

Mvh
Søren
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Solvarme i energiberegning til nyt hus

Indlæg af Rasmus Jensen »

Lige et forslag - Man kan lave en kombination af Solceller og solvarme i samme paneler, Hvis du så putter et jordvarme anlæg ind også, så må du da nærmeste være fuldstændig selv selvforsynende. Men dyrt. Var det ikke beder at bygge huset efter BR15?

PS. Husk ventilations anlæg med varmegenvending !!!!
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Besvar