Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af peos » 13 dec 2012 20:47

Emborg41 skrev:Den "rigtige" måde at afhjælpe problemet er efter min mening at lave en "varmelås" ved tilgangen til VVB.
Hej Peter

Hvordan laver man en "varmelås"?


peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af peos » 13 dec 2012 20:57

levi skrev:
Uhh jeg kan ikke huske menuen i 6.03 - jeg ved funktionen er i de nye versioner...

Måske funktionen er i din version - men som et skjult punkt du ikke kan ændre i... - Men jeg må indrømme, - jeg kan ikke huske version 6.03 og dens opbygning...
Jeg synes også, at jeg kan huske funktionen - men fra en af de tidligere chipversioner, jeg havde fra starten.

Jeg tror ikke at frostsikringsfunktionen findes i denne version. Lige nu er temperaturen i manifolden +4grader, og udetemperaturen er -4 grader. Og pumpen kører ikke, og status på displayet er "Stoppet".

Og går jeg ind under drifttider, så findes der "pumpe sol", "overskudsvarme" og "tilskudsvarme" men ikke "frostsikring".

levi

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af levi » 13 dec 2012 21:11

peos skrev:
Jeg synes også, at jeg kan huske funktionen - men fra en af de tidligere chipversioner, jeg havde fra starten.

Jeg tror ikke at frostsikringsfunktionen findes i denne version. Lige nu er temperaturen i manifolden +4grader, og udetemperaturen er -4 grader. Og pumpen kører ikke, og status på displayet er "Stoppet".

Og går jeg ind under drifttider, så findes der "pumpe sol", "overskudsvarme" og "tilskudsvarme" men ikke "frostsikring".
Hvis der ikke "siver" mere op i fangeren end 4 plus grader, - så er det vel ganske fint - og så virker det som en frostsikring :great:

Hvis temp. stiger i fangeren, - så cirkulerer det for hurtigt, - og så kan du evt. sætte en ny kontraventil på systemet :great:

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af peos » 13 dec 2012 21:17

levi skrev:
Hvis der ikke "siver" mere op i fangeren end 4 plus grader, - så er det vel ganske fint - og så virker det som en frostsikring :great:

Hvis temp. stiger i fangeren, - så cirkulerer det for hurtigt, - og så kan du evt. sætte en ny kontraventil på systemet :great:
Det synes jeg nu ikke er så fint - der er dyr, frostsikret solfangervæske i systemet, og så er der vel ingen grund til at varme den op med brugsvandet.

Og ud over kontraventilen i pumpeblokken, så er der allerede sat en ekstra fjederbelastet kontraventil ind i kredsen, og så burde en tredie kontraventil da ikke være nødvendig.

levi

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af levi » 13 dec 2012 21:21

peos skrev:
Det synes jeg nu ikke er så fint - der er dyr, frostsikret solfangervæske i systemet, og så er der vel ingen grund til at varme den op med brugsvandet.

Og ud over kontraventilen i pumpeblokken, så er der allerede sat en ekstra fjederbelastet kontraventil ind i kredsen, og så burde en tredie kontraventil da ikke være nødvendig.
Så dyrt er det nu nok ikke, - vi taler om 4 grader icon_cheesygrin.gif

Men ja, - det er nu lidt mystisk hvis du har 2 kontraventiler på, - og varmen stadig stiger op i fangeren - medmindre det naturligvis skyldes at der er en skjult menu "Frostsikring" indbygget i din styring!.


peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af peos » 13 dec 2012 21:32

levi skrev:Så dyrt er det nu nok ikke, - vi taler om 4 grader

Men ja, - det er nu lidt mystisk hvis du har 2 kontraventiler på, - og varmen stadig stiger op i fangeren - medmindre det naturligvis skyldes at der er en skjult menu "Frostsikring" indbygget i din styring!.
Fra minus 4 grader til plus 4 grader får jeg nu til 8 grader :great: Og et vist flow må der jo være, når den holder de plus 4 grader i manifolden, ellers ville den jo hurtigt dale til udetemperaturen på minus 4 grader.

Og hvis "Frostsikring" findes skjult, så burde pumpen vel køre, når "Frostsikring" er aktiveret? Men kunne du undersøge, om "Frostsikring" findes og aktiveres i denne chipversion (6.03)?

levi

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af levi » 13 dec 2012 21:35

peos skrev:
Fra minus 4 grader til plus 4 grader får jeg nu til 8 grader :great: Og et vist flow må der jo være, når den holder de plus 4 grader i manifolden, ellers ville den jo hurtigt dale til udetemperaturen på minus 4 grader.

Og hvis "Frostsikring" findes skjult, så burde pumpen vel køre, når "Frostsikring" er aktiveret? Men kunne du undersøge, om "Frostsikring" findes og aktiveres i denne chipversion (6.03)?
Det kan jeg da naturligvis godt undersøge, - kontakt mig når jeg er på arbejde så tager jeg eller en kollega hånd om sagen :great:

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af Emborg41 » 13 dec 2012 22:51

peos skrev:
Hej Peter

Hvordan laver man en "varmelås"?

Hej

Prøv at kigge på denne side :-)

http://nive2.dk/index.php?option=com_co ... tid=27:nyt


Peter

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af peos » 14 dec 2012 16:41

Så fik jeg snakket med Bo fra DVCenter, frostsikringen er fundet, og kontraventilen er indtil videre frikendt :great:

Den findes i solfangermenuen, og den var sat på +2 grader. Det må være i overkanten, når nu der er frostvæske i solfangerkredsen. Så nu har jeg sat den på -8 grader, og så ser jeg, hvad der sker, når udetemperaturen falder.

Tak for hjælpen!

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Kontraventil i NBE vakuumsolfangersystem ?

Indlæg af pille bruger » 14 dec 2012 17:17

peos skrev:Så fik jeg snakket med Bo fra DVCenter, frostsikringen er fundet, og kontraventilen er indtil videre frikendt :great:

Den findes i solfangermenuen, og den var sat på +2 grader. Det må være i overkanten, når nu der er frostvæske i solfangerkredsen. Så nu har jeg sat den på -8 grader, og så ser jeg, hvad der sker, når udetemperaturen falder.

Tak for hjælpen!
Vær lige obs på at væsken bliver rimelig tyk ved minus 8 gr.
Det er så ikke sikkert at pumpen kan starte op hvis det bliver nødvendigt med cirkulation.
De 2 gr er helt fint.
De sikre at det ikke går helt galt.
Varmetabet er bedre betalt end nye fangere.
Ps. varmetabet er minimalt i manifolden til rørsolfangere.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar