Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 02 dec 2012 23:19

Så rendte jeg lige i den her: http://www.ph-energy.dk/Dk/Produkter/PH12.htm

- fabrikken er 50km fra hvor jeg bor - smutter derud i morgen. Dimensionerne er perfekte, stort magasin, god til solvarme/simpel opbygning.

Prisen var svær at finde - 50650dkr icon_frown.gif - umiddelbart er det ikke Bioheat niveau - men tiden må vise det.

Var ude og se på mini bioen fra Polen med fuzzy logic....... :roll: - blackstar minien er langt mere interessant. Jeg er simpelthen for uteknisk og jysk til at lade mig imponere af "smarte" styresystemer - desuden..... det var sgu ret langt op til det pillemagasin (hvilket kunne løses m. en skammel)


nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 08 dec 2012 12:41

Jaja føljetonen fortsætter - det er endnu ikke lykkedes mig at se en PH12-300 i drift ved en ejer. Men jeg har da fået set på en Cpi12 fra Twinheat, det er en stoker med pausefyring, som der er solgt en del af her i Himmerland (Fabrikken i Gedsted ligger da også kun 30km fra mit hjem) - det er et dejligt fyr, som ligger lunt i svinget.

Jeg er sprunget fra Passats Bioheat - den er for dyr, og pillemagasinet er for lille. Jeg har fundet ud af at, jeg ikke vil under 300 liter. Ligeledes har jeg indset, at det er godt, at kunne fyre med andet end træpiller (især herude i det jydske højland).

Da jeg helst vil handle lokalt (sådan da) har jeg nu tre fyr i spil. PH12-300 fra Skive, KSM 175-13 fra Mors (m. halvautomatisk røgrens) og Cpi12 fra Twinheat i Gedsted. Der er fordele og ulemper ved alle tre fyr, så det er nok prisen, der skal bestemme valget.

Solvarmen tilkøbes først i 2014, vi når desværre ikke at få sparet op til det hele på en gang.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 08 dec 2012 18:35

Igen ved siden af skiven...... icon_cheesygrin.gif
Et twinheat er helt sikket en af de fineste stokere der er på markedet :great:
Men det er en stoker, ikke et pillefyr. Og jeg har aldrig hørt om nogen med et forbrug på 1200 l olie/år. der kunne få noget fornuftigt ud af en stoker. Ikke at det ikke kan brænde når der er forbrug. Det kan det helt sikkert.
Men der er jo ikke forbrug !.
Og 6 md om året vil det pausefyre. Og kva der ikke er selvtænding vil du få væsentligt dåligere komfort, og/ellere højere forbrug. (men årsagen er måske at den manglende selvtænding kunne retfærdiggøre et solvarmeanlæg... :wink: )
Pga at det er en stoker der skal kunne brænde alverdens mærkelige brændsler, har den højere røggas temperatur/lavere virkningsgrad end et pillefyr. Kombineret med lange perioder med pausefyring, og ingen selvrens. vil du mindst få 20-30% dårligere virkningsgrad end med en MGM/Scotte/biowind, eller lignede i passende størrelse.

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 08 dec 2012 19:06

Hej Triumph jeg sætter pris på din feedback :) - dit udgangspunkt står du jo ved, mit er lidt anderledes - det har jeg jo heller ikke lagt skjul på.

Så din holdning til Cpi 12 gælder den også for PH12...?

eller KSM 175-13?

Stoker - jeg har mulighed for at fyre med andet end piller (ikke i fantasien men reel mulighed via lokal kontakt, for at mere end halvere min brændselsudgift).

Jeg har fulgt mit olieforbrug nøje siden 1/10 - jeg kommer til at være oppe omkring 1800liter hvis vinteren fortsætter, et løst anslået gennemsnitligt årsforbrug er 1500 liter (husk på at jeg kun netop er blevet færdig med at isolere/energiforbedre)

Solvarmen og/eller en varmepumpe kommer op uanset hvad - jeg er ligeglad med økonomien i det! Stokeren kommer ikke til at fyre mere end 6mdr om året.

Scotte er ikke lige mig, MGM passer desværre ikke ordentlig ind i rummet (i højden) - biowin(d), hvis det er den fra Windhager så har jeg set på den (variowin med et for lille pillemagasin) - og tja den er for dyr med solvarme (for mig forståes).

Min veninde som har en Cpi12 fyrer knap fire paller træpiller af på et år, hun er meget tilfreds med hendes fyr.

Det er ikke fordi, jeg ikke vil lytte til fornuft - jeg kan sagtens se dine pointer - men virkningsgrad er ikke hele billedet for mig. Jeg vil have noget solidt kram med solvarme uden at gå over mit budget (og et stort brændselsmagasin, og en kompakt unit, og et lækkert design, og mulighed for at fyre med andet end træpiller(ny udvikling jeg ved det - men jeg er i en stejl læringskurve)....og den skal være simpel og meget driftssikker, med god service (ikke support for jeg kan ikke en skid selv :) )....osv osv osv

Keep ém coming Triumph - jeg tænker over dine indspark - seriøst - så tak for det :)

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 17 dec 2012 09:35

Okay beslutningen er taget - jeg renoverer bryggers og bygger nyt fyrrum til sommer. I fyrrummet kommer til at stå Twinheats Cpi12. Det bliver ikke til solvarme eller luft/vand varmepumpe i denne omgang. Om det nogensinde kommer op må tiden vise, det står helt klart for mig at der ikke er penge i det - men komfort og miljøvenlighed tæller selvfølgelig også. Og så handler det også om plads - vi skal jo også kunne komme ind i huset.

Jeg besøgte Seve fra forum i går og hans anlæg Cpi12 og solfangere fungerer jo fint. Og det er kompakt og ser pænt ud.

Jeg kan tilføje at den sidste del af min proces bød lidt på en twist i form af genkomsten af varmebaronens Pellmax Ub da denne kan købes som et mere kompakt anlæg. Prisen var ca 45.000 men da magasinet kun bød på 200liter og jeg ikke havde lyst til at slippe muligheden for at fyre med flis så bliver det altså Cpi12 til 55.000.

For jer der ikke kender Varmebaronens produkter kan jeg sige at de har en meget spændende produktserie, hvor de får de forskellige energikilder til at spille sammen. De har f.eks et 250l varmepumpeanlæg hvorpå der kan tilsluttes 3 af deres solfangere, det fylder ikke ret meget og jeg er sikker på det kan spille sammen med en Twinheat, når det kan spille sammen med deres Pellmax UB...... men det er en anden historie, til en anden god gang.

Her er et link til de svenskproducerede varmebaronen: http://www.dwc-el.dk/electric_boilers/productsmain.aspx
De forhandles i Tjele ved DPT.dk og i Østervrå (jeg tror man kan se over til NBE derfra).

Mange tak for hjælpen. :)


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ollii » 17 dec 2012 11:29

Bygger du et fyrrum eller er det en del af bryggers?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 17 dec 2012 11:42

Jeg bygger et 2x2 m fyrrym inden i det eksisterende bryggers som er 4.1 i længde og 3.5 i bredde. Det bliver verdens mindste fyrrum :)

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af Ollii » 17 dec 2012 11:45

Det er sku ikke stort. Men verdens mindste mon dog?
Har du set et fyr der fyrer med flis? Bare lige for at sparke dig igang med jagten igen:-)
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 17 dec 2012 17:36

Ja det har jeg, og den tog fint fra. Og jeg kan godt se, at jeg skal have lavet et skur el. lign udenfor til sækkene - det fylder jo en del. Og jagten er slut, jeg er helt træt :)

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 22 dec 2012 13:59

Okay jeg løj. Jagten var ikke slut alligevel. Pellex 100 fra Vølund - billigt (28.500 med iltstyring), kompakt og i god kvalitet med en stor silo. Nogenlunde samme filosofi som Varmebaronen. Det kunne godt gå hen og blive den med solvarme.


Besvar