Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
dannidines

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af dannidines » 16 nov 2012 20:20

der er mange holdninger til pillefyr & solfanger...

vi har her på matriklen 90 vacuum rørs solfanger system med en 500 L buffer/brugsvands beholder med 2 spiraler, et Scotte pillefyr m. pillesug & snart kompressorrens og fra i år et 3 kw solcelleanlæg - alle 3 investeringer i mindre driftomkostninger + mindre co2 udslip samt komfort..

det er rigtig nok. at man kan lave varmt vand for en billig mønt om sommeren med pillefyret, ingen tvivl om lang tilbagebetalingstid på et solfanger anlæg der.. men komforten ved at slukke fyret, og lade solfangeren stå for alt varmt vand om sommeren, slippe overskud ud i centralvarmeanlægget + indtil nu er min. temp i VVb fra solfangeren stadig 48 grader....

ovenstående, iht komforten + det indledende indlæg om du vil have det, så hold fast i ideen, men vær realistisk.. hele vores installation (solfanger m. beholder, scotte m. pillesug+kompressorrens+solceller) er knapt 500 dkk billigere end genboens smarte automatiske pillefyr alene - og jeg renser kun mit fyr 2 gange om året.... det er en uvurderlig komfort - og jeg er vokset op i et lille grønt jogginsæt med teksten "pas på min jord til jeg bliver stor" og en far som talte om at behandle naturen ordentligt, så for mig er alle bio tiltag en indoktioneret & passioneret "to do!"
Last edited by 2 on dannidines; edited 16 times in total


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af MichaelK » 16 nov 2012 20:26

Serviceaftaler? Det har jeg ikke hørt om, og skal heldigvis ikke have nogen.

Jeg kan til gengæld sagtens følge dit regnestykke. Regnestykket bliver så heller
ikke bedre af, at blandt andet NBE, efterhånden har fået kopieret en masse af de
"features" min BioWin har. Godt nok 5 år senere, men alligevel.

Min egen besparelse (i forhold til mit gamle oliefyr) ligger også i omegnen af
18.000,- /år. Det giver jo en betragtelig kortere tilbagebetalings tid.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2012 20:36

Jeg synes, I alle sammen præsenterer de forskellige overvejelser, som jeg selv har gået og tumlet med.

Pillefyret: Jeg har set på en del, både hos forhandlere og private. Min foreløbige konklusion er, at man får hvad man betaler for. De dyre "Østriger-Fyr" leverer et niveau, som - så vidt jeg kan se, er det absolut højeste. De er virkelig lækre - men en tand for dyre for mig. De billige pillefyr baxi, scotte etc er gode nok, men ved selvsyn kan jeg konstatere, at der er lidt mere arbejde ved dem end jeg bryder mig om. (samtidig med at de ikke er helt så driftssikre, ihvertfald ikke når jeg nærlæser dette forum).

Tilbage for mig er der fyrene i den mellemste prisklasse (jeg udelader her MGM, som jeg ikke har set i virkeligheden - men har læst om med interesse også her på foraet). Og der er godt nok noget at vælge mellem, hvis mine forhold var anderledes og jeg ikke havde noget imod at stå med kosten og fejebakken, så nappede jeg nok en Atmos m. en 500 l silo og et stort solfangeranlæg (min svigerfar er lun på den løsning, og min fars kollega sværger til Atmos (selvom han jævnligt står og bander med stålbørsten i hånden).

Som det ser ud lige nu er Bioheat i realiteten det eneste/bedste? valg for mig (og et godt valg ifølge mange bioheat ejere). Det den høje ende af mellemprisklassen, og begrænser mig økonomisk (og pladsmæssigt) ift. solvarmen - anlægget må nødvendigvis være mindre end jeg havde tænkt mig oprindeligt. Økonomien i det er skrøbelig, men der er vel noget komfort vundet, som jeg gerne vil betale for. I ca 5 måneder om året er det varmepumpen og det lille brugsvandsanlæg der står for husstandens behov (så vidt jeg kan se bliver det lige dyrt nok med ren elvandvarmer - og det strider også imod mit gamle og vedholdende ønske om solvarme)

Og som Triumph så rigtigt siger - vi taler om mindre end 3 tons piller årligt (forhåbentligt!!)..... hvorfor egentlig bryde hovedet...

og så skal jeg se svenskerløsningen på tirsdag buffertank og kedel i et - det er da lidt genialt :) - hvem ved, det kan være jeg bliver solgt
på stedet.

I næste uge skal jeg også ned på Passat i Ørum og plage dem med spørgsmål....

Det er et fantastisk forum det her. Fedt at I kommer med alle de indspark :great:
Last edited by 1 on nemocharley; edited 16 times in total

dannidines

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af dannidines » 16 nov 2012 20:44

Du kunne kigge på et Hapero som er verdens mindste og mest lydløse pillefyr og er 100 % automatisk samt er østrisk af produktion & kvalitet... pris mener jeg er 58000 + pillesug + installation

en fed featura på fyret er seperat kredse 1 til radiator, 1 til gulvvarme og 1 til solfanger... fyret skulle efter sigende kunne styre fremløb til hhv radiator & gulvvarme seperat samt styre en solfangerkreds..

arh jamen det er sgu altså smart....

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2012 20:53

Har set på Haperoen. Den er dælme også lækker. Men samlet set bliver den en tand dyrere end bioheat 149 fra passat - ikke meget, men nok til at jeg takker nej. Det der med sug og silo - jo det er da ret genialt, men ikke et behov jeg har. Jeg har ikke noget i mod at slæbe sække. Og så er der et eller andet ved at købe dansk......
Last edited by 1 on nemocharley; edited 16 times in total


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 16 nov 2012 21:00

Er en bioheat næsten ikke for stor til det forbrug, jeg tror måske du kunne få en bedre løsning med et mindre pillefyr (max 10 kw)
F.eks oko offen. http://www.renergi.dk/
Bemærk at de har et kondenserende pillefyr, der er forberedt til solvarme

For 3-5 år siden kunne man købe østriske/tyske fyr til ½ pris i tyskland. Ved ikke hvordan det er nu ?

Min personlige holdning er, at der ikke er nogen tvivl om at østriske fyr er fremstillet i en meget høj kvalitet.
Men jo mere kompliceret, jo mere er der også der kan gå i stykker.
"Keep it simpel" Er ikke et dårligt motto.
Last edited by 3 on triumph; edited 16 times in total

dannidines

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af dannidines » 16 nov 2012 21:01

meget enig, men det var ud fra devisen om du helst ville have noget som passer sig selv og i god kvalitet... så tænkte jeg, at du lige skulle have det med på vejen...

syntes altså ikke du skal afskrive et NBE anlæg helt... et samlet tilbud på Scotte m. kompressor, V10, BS1016 evt. mini + evt. pillesug + suncomfort 30/60 rørs anlæg m. 200/300L m. samlet installation kan findes relativt billigt... og mit bud samlet cirka en 5+10 lange mere end et passat alene..

vi går 4. vinter i møde og er happy for vores.. den gamle går 9. vinter i møde og er happy........

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2012 21:04

jo det er nok på kanten... - har set lidt på den, og den spøger stadig i baghovedet..

og jeg nærlæser lige dannydines kommentar - han har kun renset 2 gange på et år.... - (se det er lige noget for mine ører)

ah Danny du slog mig på målstregen :D

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph » 18 nov 2012 11:02

kiggede inde på dti liste´over godkendte fyr.
En bioheat 149 er testet ved en minimuslast på 4,2 kw.
Dit forbrug vil ligge under 4,2 kw 90% af året.
Det er muligt at en 149 kan køre længere ned end 4,2 kw. Men så vil det helt sikkert blive ved en væsentligt dårligere virkningsgrad.
Jeg syntes du skulle finde et fyr det er mindre.
På DTI´s hjemmeside anbefaler de kedelstørrelser, Din burde være ca 5 kw i max ydelse (En salemander har en virkningsgrad på ca 50%. Ved En 10 år gammel kedel vel 85% virkningsgrad, en kondenserende kedel har en virkningsgrad på over 100%.
Jeg ved ikke hvad virkningsgrad på gammel/ny kedel grafen tager udganspunkt i. Men helt sikkert noget bedre end en salemander)

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2012 11:15

Tak for det. På Passats egen hjemmeside skriver de ned til 2.99 kw - men de indrømmer da også beredvilligt at der er ikke meget fidus i at køre ned i det område i længere perioder af gangen..... - tja jeg må ud og lede videre atmos dp 4-14 med buffertank og solvarme kunne være en mulighed (medmindre konen skyder mig, når hun ser hvor meget det fylder...)

ser også på de nye Baxi - sådan lige nu på nettet forstås


Besvar