Solvarme til hvilket pillefyr?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph »

Jeg tror du stærkt overvudere arbejdet med afvejning og opgraderinger på en scotte. Jeg bruge max 30 minutter om året på justering/afvejning
(ved køb af et nyt fyr, og indregulering af dette. Er det selvfølig mere. Men når det først er der, og man ikke skifter pille mærke. Så er arbejdet minimalt)

Jeg syntes du skal tænke over at årsagen til at vølund mf. anbefaler akku tank er pga at kedlen altid er varm, samt den kan komme af med den varme kedlen levere.
Så må tanken vel netop også værer at hyppige opstarter ikke giver optimal brændsels økonomie.
At kedlen altid er varm forlænger levetiden er jeg ikke i tvivl om. Nu er jeg ikke hjemme i styringen på en vølund. Men det betyder det ikke at kedlen står som en radiator hvor der der trækkes luft igennem til skorstenen. Al den tid kedlen stå stille?
I samme åndedrag så koster en komplet instalation af akku tank formodentligt mere end en kedeludskiftning af en vølund/blackstar kedel

De uafbrændte piller der havner i askeskuffen på en scotte har ingen betydning for økonomien. Et gæt ville være at hvis jeg havde fyret 300 kg piller af, så ville der max være 50 gram uafbrændte piller.
Der hvor de virkelige tab er. Er røggastab pga at en del af luften passere uden om bålet, og ikke deltager i forbrændingen. Men er det ikke ligemeget om fyret hedder scotte, pellex eller vølund ? (her adskiller biowind, mgm mf. sig fra de andre)

Jeg syntes egentligt ikke mine antagelser om at du vil pausefyre mere enegi op gennem skorstenen er overdrevne.
Jeg har en kammerat der har en baxi som jo er rimeligt sammenlignelig med twinheat.
Den kører hele sommeren for at lave varmt vand, samt holde 4 m2 badeværesesgulv varmt.
Det koster ca 2 tons piller i sommer sæsongen. Der er altså 10.000 kw i indfyret effekt. prøv lige og regn en virkningsgrad ud på det.
Jeg har ikke varme i badeværelset, men bruger 3-400 kg i sommersæsongen

Så siger du sikkert at du vil slukke fyret om sommeren, og lade solvarmen klare det varme vand. Hvilket også er rigtigt, men så flytter du bare perioden med pausefyring lidt vær fra sommeren, mit gæt ville være at du kunne stoppe fyret i 4md om året, pausefyre i 4 md, og brænde korrekt i 4 md.
Og i de 4 md hvor du pausefyrer vil du få næsten samme forbrug som i de 4 koldeste månder.
Du vil også komme ud for at solvarmen pludseligt ikke leverer varmt vand om morgnen den ene dag, men masser den næste. Eller det er koldt i hust om morgnen, men ikke om eftermidagen. Hvad gør man så. Lade fyret pausefyre hele ugen, selvom det egentligt kun var 2 dage der manglede varmt vand/var koldt

nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

Det giver god mening det du skriver.

Vølund anbefaler ikke direkte at deres anlæg skal stå med buffertank - det er noget jeg slutter mig til, efter telefonisk kontakt.

Pausefyringens ulyksaligheder er jeg meget bevidst om. Min (afsindige?) plan var pga af mit store solcelleanlæg, at anskaffe mig en luft/vand varmepumpe til rimelig pris. Cpi12 eller KSM Tuxedo 10kw skulle i så fald arbejde fra 1/12 til 15/3 sådan lidt firkantet. Det er en meget dyr løsning - mindst 75.000 i anskaffelse (varmepumpen må godt være ringe da den ikke skal køre i frostgrader). Med denne løsning tror jeg at fyret vil overleve mig, og der vil være meget lidt arbejde med det. Cpi12 er jo meget enkel og stærk, selv en tosk som jeg kan ikke lave nogen ulykker med den, dette forhold er meget tiltrækkende - med varmepumpen "snyder" jeg og gør det ret nemt uden at det bliver kompliceret...

Idéen fik jeg fra min svoger (som er ingeniør og udvikler for velux) . En gammel arbejdskollega har realiseret dette med et 6kw anlæg, en varmepumpe og en scotte 16kw - hans ord var sådan her "du er vanvittig hvis du køber et dyrt fyr til denne kombi, jeg har intet nævneværdigt arbejde med min scotte...". Hans to centralvarmeanlæg var adskilte, uden jeg dog er blevet sat ind i den præcise opsætning (og af særlig interesse for mig var at hans fyrrum var knap 3 m langt og 1.6m i bredden). Mit vanvid bestod mere præcist i, at pga servicen med varmepumpen, var der ikke så meget sparet, som han havde håbet på - men han nød selvfølgelig komforten, og den ekstra sikkerhed..

Men Triumph måske jeg er skør, måske jeg handler mod sund fornuft og logik. Og jeg vil være ærlig, dine synspunkter rykker ved mig - jeg er begyndt at se på MGM igen - de laver en junior til knap 22.000 - med et større pillemagasin og halvautorens som MGM 15 comfort, så vil den være meget spændende - måske de kan lave en specialdesignet til mig....hmm endnu et projekt jeg kan plage endnu en sagesløs forhandler med efter nytår :). Fyret her må siges at være nemt (og mere kompliceret end Cpi12 for lige at tale det samme sprog som dig).

En anden retning du og andre har påvirket mig i er det her med solvarmen. Mit fyr skal koste under 40.000 hvis jeg skal have solvarme til (PH12-300 er undtaget..... indtil videre, det er et meget selvstændigt fyr, især kombineret med solvarme). Sådan havde jeg det bestemt ikke, da jeg startede herinde på forum. I den sammenhæng har jeg faktisk et spørgsmål til dig - jeg tror du skrev, at du selv havde solvarme, men du lyder samtidig til ikke at være så glad for det. Hvorfor egentlig er det kun pga. økonomien? Og hvilken type/størrelse (vinkel på taget, antal rør, retning mod hvilket verdenshjørne) solvarme anlæg har du?

Objektivt set er det nærmest fuldstændig ligemeget om fyret er fra NBE, Vølund eller Varmebaronen - helt enig. Subjektivt set er det ikke ligemeget, jeg har ikke en god fornemmelse med scotten - tanken om at den skal stå i mit nyrenoverede bryggers/fyrrum huer mig ikke. Jeg har ikke en skid konkret at have det i, så det kan da være, det ændrer sig.
nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

Hygger mig med lidt godnat læsning. Jeg var måske lidt hård ved mini-bioen - firmaet virker seriøst med fine produkter. Men jeg vil stadig ikke turde købe den, pga. for lille dansk netværk/udbredelse.

http://www.boilersforpellets.com/

Mon de i Polen er vores NBE? Minibioen rammer ihvertfald samme segment.

Godnat og glædelig jul.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph »

Mit solvarme anlæg er et valiant aurotherm med 5 m2 fanger areal.
Valiant siger at man kan forvente 525 kwh/m2/år ved optimal placering af fangere (det er mine ikke) altså 2500 kwh/år = 500 kg træpiller = 1000 kr/år
Bemærk at hvis du får et størrer fanger areal, vil du ikke altid kunne aftage den producerede varme.
Anlægget er et tømmeanlæg, hvilket betyder at hvis fangere er koldere end bunden af vv beholder. så tømmes alt solfangervæsken ned i vvb.
Det samme sker hvis vvb når 85 C. (det er dog såvidt jeg ved kun sket 5-6 gange på 6 år)
Fordelen ved et tømmeanlæg er at man ikke kan risikere at vvb opvarmer solfanger, samt at man ikke risikere at solvarmevæsken koger.
Ulempen er at det bruger mere strøm, da det jo ikke virker som en hævert.
Fangerne er placeret i 45 graders hældning, retning syd-syd vest.
Det betyder at de først får sol ved 10 tiden, og så når man langt op af dagen før der er varmt vand. Og på en diset midsommerdag når temp i fangerne ikke højere end 65 C, hvilket max giver 45 c i bunden af vvb.
DVS at der hver dag er behov for supplerende opvarmning af vvb, også om sommeren.
Selvom du få mere fangerareal, og bedre placering, så får du formodentlig tiltider også behov for supplerende varme udover solfangere. Og det ville da være fjollet og lave et setup hvor nån har stoker og solfanger. Men alligevel blev nød til opvarme vvb med el.
Link til brouchure:http://www.vaillant.dk/company/kontakt/ ... /solvarme/
Udover at jeg er skuffet over ydeeven (selvom den nok lever op til det lovede. placering taget i betragtning)
Så virker det fint. Mens jeg har haft det. Har en mus gnavet en termofølerledning over, og termoføler i vvb er blevet defekt. ellers har der ikke været problemer.

Jeg har en bekendt med en twinheat, og har set den hos ham. Men jeg er bestemt ikke 100 meter mester i twinheat, og slet ikke styringen.
Der er ingen tvivl om den er solid og velbygget. Men du kan altså også få 3 scotter, eller 2½ mgm. for en twinheats pris.
Men hvordan du kan mene at der er mindre arbejde i en twinheat, end i en scotte er mig en gåde.
Som jeg ser det er det væsentligt mere bøvlet at rense en twinheat end en scotte.
Du skal ikke ud og tænde op flere gange om ugen i overgangsperioder. og ligegyldigt hvilken pillegnasker du vælger, så har den en højere virkningsgrad end en stoker. Specielt med dit lave forbrug.

Du siger at du ikke kan gøre noget forkert med en twinheat. Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, pga manglende kendskab til twinheat. Men på en baxi kan man snildt fordobble sit forbrug, hvis man ikke køre med optimale indstillinger. Noget man iøvrit løbende skal gå og justere på efter udetemperaturen

Jeg kan heller ikke se hvad du skal med den varmepumpe, hvis fyret kan tænde og slukke?
Du ville slet ikke skulle tilse fyret hele sommeren.
I dit setup f.eks med en scotte, så ville du skulle rense dit fyr 1 gang om året, din hærd 3-4 gange, og tømme din askeskuffe 5 gange.
Med en MGM ville arbejdet formodentligt være endnu mindre ?

Nu er det det altså ikke fordi jeg er ude efter dig. Tværtimod :great:

Det er helt fint at lægge sig fast på at man ikke vil have en NBE, og at man vil have solvarme.
Men årsagen til der har været salg i solvarmeanlæg er at det er et godt alternativ hvis opvarmning af vv ellers forgår med el.
Men med selvtænding forsvinder argumentet.
Som jeg nu læser det, så overvejer du nu den ringeste mulighed. En stoker der er for stor til dit behov, og så el til opvarmning om sommeren :wink:
nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

Tak for dit fine indlæg. :)

Tanken med en luft/vand varmepumpe var at bruge mit overskudsstrøm fra mit solcelleanlæg. Men varmepumpen kan altså ikke varme ordentligt om vinteren i vores hus. Cpi12 skulle køre 3-4 måneder om året og ellers være slukket. Det kunne i princippet også være et andet ikke pausefyrende fyr, men jeg hælder pt. mest til Cpi12éren.

Solvarme tænker jeg i sammenhæng med et andet type fyr, PH12-300, MGM eller Vølunds Pellex 100.

Jeg føler ikke du er efter mig, vi udveksler tanker og holdninger. Til syvende og sidst er det jo mig, der skal træffe beslutningen og leve med den. :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph »

Så status pt er enten
pausefyring og varmepumpe (75.000 + 25.000)
Det holder altså ikke og købe en twinheat til 75 kilo, og så kun bruge den 3-4 md omåret, mens man fyre 1 tons træpiller af om året (der vil gå 40 år før du har brugt ligeså meget på piller, som stokeren kostede) :?

Eller
Solvarme og selvtænd ((25.000 - 50.000) + 30.000 + ekstra xxx til montage af fangere og akutanke.

Jeg kom lige i tanke om et spørgsmål: Du skriver du foretrækker akutank sammen med pillegnasker.
Du er med på at vvb til solvarme skal være kold i bunden.
Det kan vel ikke både være en akutank til pillefyr, og kold i bunden ?
Hvis nej. Vil du så både have en akutank til fyr, og en stor vvb til solvarme?

Jeg kaster jeg lige et nyt forslag op
Jeg har hørt om flere eksmpler hvor varmepumper ikke har levet op til lovet cop værdi, isset til om vintereren, og gået i stykker efter få år.
Men på arbejdet hyre jeg ofte en lokal vvs´ser.
Han har en svensk 10 kw luft/vand varmepumpe der kører op til 70 C vandtemp (jeg husker ikke mærket).
Den opvarmer 200 m2 værksted, og 150 m2 beboelse. Men når det kommer under -6 c, så slår elvarmepatron til, for at suplere. Aligevel er hans forbrug meget lavt (jeg kan ikke helt huske hvad han sagde, men kan huske at det var væsentligt lavere end mit træpilleforbrug. jeg kan spørge efter nytår)
Pga. den manglende kapacitet har netop indstalleret et scotte. Og iflg ham er det stort set samme pris at benytte varmepumpe og træpillefyr.

Med dit lave forbrug ville en sådan varmepumpe snilt kunne følge med om vinteren. Så hvorfor pillefyr ?
Han har iøvrit også monteret aku tank, fordi hans kaloriefære i værkstedet trækker meget på en gang.
Man kunne jo også have varmepumpe sammen med solvarme. Specielt med din billige strøm. Det er jo ligefør du kan blive selvvforsynende.
Jeg syntes ihvertfald at det er at skyde langt over målet og indstallere både pillefyr, og varmepumpe til dit lille forbrug

Hvis jeg var i dit sted havde jeg monteret et pillefyr med lav ydelse. til max 40.000. Uden akkutank, solvarme eller altmuligt andet gøgl. Så havde jeg glædet mig over hver dag anlæget holdt ud over 10 år.
Der er aligevel ingen der ved hvad der vil ske til den tid :wink:
Man kunne naturligtvis sørge for en stor vvb med mulighed for tilslutning af solvarme, samt de rigtige studtse så man nemt kunne kople en varmepumpe til efterfølgende, hvis man fandt ud af det var det man ville.
Det var den vej jeg ville gå. (ikke som din svorger, der købte pillefyr og varmepumpe, men alligevel ikke rigtigt fik noget ud af varmepumpen) Starte med at købe det nødvendige (et pillefyr + en stor vvb med mulighed for tilslutning af solvarme)
Hvis jeg så syntes det var bøvlet, og/eller ville have ekstra sikkerhed/komfort. Så ville jeg først købe varmepumpen der.
Men jeg er rimeligt sikker på at du vil konstatere at der ikke er ret meget arbejde i at brænde 2 tons træpiller af.

Jeg syntes at mit setup med rumtemp. føler, samt temp føler i vvb fungere godt, og er meget mere økonomisk/mindre forurenede end mange af de relativt dyre og komplicere setup du er kommet op med
Senest rettet af triumph 25 dec 2012 11:40, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

Jeg satte fyrets fremløb ned til 45-48 og øgede pumpehastigheden - i starten af december. Det blev køligt i bryggers, koldt i entré og fuldstændigt ulideligt på førstesalen - så noget kedelværk skal der til.

Det eneste jeg kan og så også gør - er at udvide mit gulvarmeareal med ca 25m2 - så er der ikke mere at hente klimaskærmsmæssigt (medmindre jeg vil isolere udvendigt og det vil jeg ikke).

Men jo det kunne gøres med et elvarmeskab som der så skulle solfangere til for at holde eludgiften i ave.... - men de løsninger er bestemt heller ikke prisvenlige og mindre fleksible.

Og ja selvforsynende eller noget der ligner er målet.

Men spørg meget gerne din kollega. Jeg hører gerne nærmere.
nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

Som en afrunding på tråden (lærerig og interessant - tusind tak allesammen :) ), kan jeg fortælle at pillefyret er bestilt og spekulationerne og kroner/øre venderiet så småt er ovre.

Det blev en Pellmax UB m. Viking Biobrænder (kompaktmagasin 200l og temp.føler til buffertanken) - købt ved DPT i Vammen ved Viborg. Solvarmedelen er endnu ikke bestilt, men det ender nok med VVFS.dk minianlæg, dog med 6kw elpatron og 60-80 vakuumrør. På sigt vil jeg måske tilkøbe vejrkompensering.
dannidines

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af dannidines »

nemocharley skrev:Som en afrunding på tråden (lærerig og interessant - tusind tak allesammen :) ), kan jeg fortælle at pillefyret er bestilt og spekulationerne og kroner/øre venderiet så småt er ovre.

Det blev en Pellmax UB m. Viking Biobrænder (kompaktmagasin 200l og temp.føler til buffertanken) - købt ved DPT i Vammen ved Viborg. Solvarmedelen er endnu ikke bestilt, men det ender nok med VVFS.dk minianlæg, dog med 6kw elpatron og 60-80 vakuumrør. På sigt vil jeg måske tilkøbe vejrkompensering.

Glæder mig meget til at se billeder og følge dine erfaringer - tillykke med valget!
nemocharley

Solvarme til hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

Tak Danni :)

Jeg vil smide lidt tekst og nogle billeder op når vi står på den anden side, med et opsat og funktionsdueligt pillefyr.

Besvar