Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Flow

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
brian andersen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 dec 2006 20:40
Mit fyr: Baxi 1.5 + Trækstabilisator
Areal: 300m2+100m2 Værksted
Brændsel: Træpiller 90 rør solvarmeanlæg
Årligt forbrug: 8t Træpiller
Geografisk sted: Ørsted Sønderjylland

Flow

Indlæg af brian andersen » 15 jul 2012 08:30

Hej

Er der nogen der ved hvor meget flow der skal være i solvarme anlægget? Min flowmeter køre på ca. 4 Jeg syntes mine 60 rør har svært ved at varme de 300 liter op. Solfangerne skal over 70 grader for at få 60 i tanken og der går laaag tid syntes jeg, selv med rigtig god formiddags sol.

Mvh
Brian
Med venlig hilsen
Brian andersen


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Flow

Indlæg af Ernst Drastrup » 17 jul 2012 15:28

Hej Brian
Jeg prøver om jeg kan scanne side 10 fra bogen om solvarme ind.
Her kan du se, det er ikke helt lige meget hvilket trin pumpen kører på.

Jeg gætter på din pumpe kører på trin et, aller højest trin to.
Flow i solvarmeanlæg 2 001 (2).jpg
Prøv at sætte den op på trin tre i et par dage, og se, om du ikke får hevet nogle flere kcal. hjem.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Stelar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 jul 2012 23:59
Mit fyr: Atmos DC 18
Areal: 105
Brændsel: Træ og Briketter
Geografisk sted: Nørager
Givet likes: 1 gang

Flow

Indlæg af Stelar » 18 jul 2012 21:16

Hej Brian, i min brugsforvirring skriver de at den skal står på 2 liter per minut, jeg har en WattFlow
hilsen Stefan
siger aldrigt "det kan jeg ikke" før du har prøvet
smøre aldrigt zink på Vakuum piben når den har lagt i solen ( aua finger )

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Flow

Indlæg af Ernst Drastrup » 18 jul 2012 21:51

Ja, - det er nok muligt, at der står 2 liter pr. minut i brugsanvisningen.
Ved 2 liter får du lidt men meget varmt vand.
Hvis du sætter flowet noget op, så vil du få meget meget mere varme hevet hjem i form af mange flere liter vand, men en anelse koldere.

Jeg har testet 2 næsten ens anlæg, og de viste næsten samme resultat med kun nogle få kalorier til forskel.

Jeg ved ikke, hvordan man kan lave teksten fra bogen om solvarme noget størrer, for det fremgår rigtig tydeligt af regnestykket, hvis man bare kan læse tallene og bogstaverne.

Man får næsten tre gange så mange kilokalorier hevet hjem, ved at sætte pumpen op på trin tre.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Stelar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 17 jul 2012 23:59
Mit fyr: Atmos DC 18
Areal: 105
Brændsel: Træ og Briketter
Geografisk sted: Nørager
Givet likes: 1 gang

Flow

Indlæg af Stelar » 19 jul 2012 00:08

Hvis du sætter flowet noget op, så vil du få meget meget mere varme hevet hjem i form af mange flere liter vand, men en anelse koldere.

Ernst-
Jeg er jo lidt dum på denne område og du er da spezialist, men jeg elsker at lære tingene jeg kan bruge :-) fordoppler jeg flow`et, sætter jeg temperaturen i potenz ned i Manifolden, dvs. at jeg behøver endu mer energi ( pumpe ) til at for samme efekt. er det rigtig ellers ligger jeg fuld ved siden af?
siger aldrigt "det kan jeg ikke" før du har prøvet
smøre aldrigt zink på Vakuum piben når den har lagt i solen ( aua finger )


peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Flow

Indlæg af peos » 19 jul 2012 07:34

Jeg er heller ikke ekspert, men min logik siger mig, at det "rigtige" flow må afhænge af vejret. Solrige dage kræver stort flow for at kunne aftage varmen fra solfangerne, og mindre solrige dage kræver mindre flow for ikke at bruge unødigt med energi på at flytte vandet rundt i anlægget.

På mit anlæg regulerer styringen pumpens hastighed afhængig af varmeproduktionen i solfangerne. Den kører på 20 % af max. hastighed, indtil temperaturen i fangerne overstiger den indstillede værdi (standard 70 grader men kan justeres). Stiger temperaturen i fangerne, regulerer styringen pumpehastigheden op, sådan at temperaturen i fangerne holdes nede på de 70 grader.

Har man ikke denne mulighed men kun de 3 trin på pumpen, kunne man måske forestille sig, at trin 1 ville være optimalt vinter, trin 2 forår og efterår, og trin 3 sommer?

brian andersen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 dec 2006 20:40
Mit fyr: Baxi 1.5 + Trækstabilisator
Areal: 300m2+100m2 Værksted
Brændsel: Træpiller 90 rør solvarmeanlæg
Årligt forbrug: 8t Træpiller
Geografisk sted: Ørsted Sønderjylland

Flow

Indlæg af brian andersen » 19 jul 2012 08:59

Hej

Min pumpe har jeg på 3. min styring kører også op og ned efter hvor meget varme der er. Men selv med en del sol tager det mere end en arbejdsdag at varme min 300 liters beholder op. Med 60 rør burde der komme mere ud af det.
Mvh
Brian
Med venlig hilsen
Brian andersen

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Flow

Indlæg af Ernst Drastrup » 19 jul 2012 11:02

Det er da helt rigtigt, at dem der har en styring, der afpasser pumpehastigheden i forhold til varmeproduktionen, de sparer lidt strøm til pumpen, fremfor at lade pumpen køre på trin 3 hele tiden.

Hvis ikke du har noget forbrug i løbet af en god solskinsdag, så skulle dine 60 vacuumrør nemt kunne banke temperaturen op på 85 - 90 grader i løbet af en dag, når din akkumuleringstank kun er på 300 liter.

Men du har nu nok lidt forbrug i løbet af dagen..??? Ellers er der noget galt med dit anlæg.

Luft i anlægget, - dårligt isolering, - meget meget lange rørforbindelser, eller noget helt tredie.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

brian andersen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 dec 2006 20:40
Mit fyr: Baxi 1.5 + Trækstabilisator
Areal: 300m2+100m2 Værksted
Brændsel: Træpiller 90 rør solvarmeanlæg
Årligt forbrug: 8t Træpiller
Geografisk sted: Ørsted Sønderjylland

Flow

Indlæg af brian andersen » 20 jul 2012 07:30

Hej

Jeg har ca. 15 meter frem og tilbage, der er ingen forbrug da det er en akkutank og kun lukker vand ind i systemet når den opnår 65 grader det er pga min vvb er for langt væk, få dage har den kørt vand ind 2 gange så er der varm vand, men normal køre den først ind hen ved kl 16 så er det for lidt
Både beholder og rør er godt isoleret.
Mvh
Brian
Med venlig hilsen
Brian andersen

peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Flow

Indlæg af peos » 20 jul 2012 08:14

Jeg tror, at din solvarmeproduktion er normal. Der har ikke været mange dage denne sommer, hvor jeg har kunnet varme min 300 l tank op 2 gange. På de bedre dage når den 70 grader først på eftermiddagen, og herefter afsættes der overskudsvarme i centralvarmesystemet.

Når du mangler varmt brugsvand, hænger det nok sammen med din anlægsopbygning. Hvis jeg forstår dig ret, så bruger du solvarmevandet til at opvarme brugsvand via centralvarmesystemet. Og så taber du meget af varmen til kedel og centralvarmeanlæg istedet for at få den over i brugsvandet.


Besvar