Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Renovering af gammel solfanger.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Renovering af gammel solfanger.

Indlæg af MortenH » 10 jul 2012 23:08

Hejsa, jeg påtænker at renovere 3 stk gamle Batec fangere, men jeg har et par spørgsmål.

1. Kan jeg benytte 12mm kobberrør i selve fangeren, både som manifold og de rør selve absorber sidder fast på?

2. Kan jeg benytte presfittings til at samle med istedet for at lodde?

3. Jeg så på et tidspunkt en der havde lavet en solfanger på sin gavl med varmefordelingsplader, men de billeder er vidst væk
er der nogen der har en idè om de plader er bedere end øldåser.?

På forhånd tak..


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Renovering af gammel solfanger.

Indlæg af Claus Birth » 12 jul 2012 02:12

Hej1
Er anlægget godt og vel ældre end garantiperioden og vil du ikke betale for proff.-hjlæp mener jeg du har et par ok ideer til afhjælpning af problemerne.

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Renovering af gammel solfanger.

Indlæg af MortenH » 12 jul 2012 09:32

De er 18 år gamle så de har vidst udtjent deres tid... Og hvis du mener jeg godt kan benytte 12 mm rør og pressfittings så vil jeg gå i gang med det samme, det burde ikke tage ret lang tid at smide en ny sammen på den måde, jeg ville bare gerne høre fra andre der har lavet noget i samme stil... mest ang de rør

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Renovering af gammel solfanger.

Indlæg af pelle » 12 jul 2012 17:09

MortenH » 12 Jul 2012, 09:32 skrev:De er 18 år gamle så de har vidst udtjent deres tid... Og hvis du mener jeg godt kan benytte 12 mm rør og pressfittings så vil jeg gå i gang med det samme, det burde ikke tage ret lang tid at smide en ny sammen på den måde, jeg ville bare gerne høre fra andre der har lavet noget i samme stil... mest ang de rør
Jo, jeg har lavet noget lignende. Jeg har brugt pressfittings. Du kan sagtens benytte 12 mm kobberrør til absorberne. 10 mm kobberrør, var nok lidt bedre og nok det helt optimale . Man, siger jo så lille et væske indhold i fangerne som muligt. Men, 12 mm er også fin fin. :great:
Men, jeg ville ikke lave manifoldrøret i 12 mm kobber. Især ikke hvis solfangerne er skruet sammen med unioner.
Der kan du benytte noget 1/2 tommer sort rør. Det kan gå. :great:
Du kan også skaffe noget firkantet rør til manifoldrør og svejse en nippelstykke i enderne og så bore 11.5 mm huller og dreje 1/4 tommer gevind med en snittappe så, du kan skrue 1/4 x 12 mm pressfittings på til kobberrørene.
Du, kan da prøve og læse lidt med her i tråden. Jeg er igang med at bygge et par mindre solvarmeanlæg.
Om det er varmefordelingsplader eller øldåser. Det virker jo lige godt. det er aluminium. Øldåserne er gode til at slutte tæt til om røret. der skal være 92 mm i mellem strips . Der er der jo større afstand ved varmefordelings plader.

Her har jeg valgt at benytte brugte off-set plader fra produkten. Det går noget hurtigere end med at lave øldåser. men, øldåserne er jo gratis hvis de og indholdet er købt syd for grænsen. Så, er det jo let at lave en matrice til at knalde dem i facon. det tager bare noget tid. Det er jo en smags sag og en sp.mål om hvor meget tålmodighed man har. :)

viewtopic.php?f=121&t=14430

Jeg lagde det ud på youtube dengang jeg byggede mit 25 m2 store solvarmeanlæg af 2200 øldåser.
For god ordens skyld, vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg ikke selv har drukket
indholdet. :)
http://www.youtube.com/watch?v=2BBcja1Wf0Q
Last edited by 4 on pelle; edited 12 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Renovering af gammel solfanger.

Indlæg af MortenH » 12 jul 2012 17:14

Hej Pelle, mange tak for dit svar... Jeg har flere gange forsøgt mig med at svejse og lodde fittings sammen, og det er jeg åbenbart for dum til at lave selv.. ender hver gang med noget utæt bras :DD

Grunden til jeg spørg om 12 mm er OK er fordi mange af de varmefordelingsplader jeg kan finde er med 12 spor til pex rør, kan ikke rigtig hitte nogle med 10 mm spor for så havde jeg valgt dem... Jeg så at http://vvfs.dk har manifolde som er "næsten" færdig samlet.. ville jo gerne slippe så nemt om projektet som det er mig muligt... men det lyder rigtig godt presfittings dur...

Tak for input...


Pelle, du er seriøst for vild :) Og jeg vil skam gerne bruge tiden på at mase dåser slet ikke det... tænkte bare,, de plader er lange og nemme at mont.. Det er ligefør man får lyst til at "bestille" en manifold eller 4 :D

FLOT arbejde..


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Renovering af gammel solfanger.

Indlæg af pelle » 12 jul 2012 17:54

MortenH » 12 Jul 2012, 17:14 skrev:Hej Pelle, mange tak for dit svar... Jeg har flere gange forsøgt mig med at svejse og lodde fittings sammen, og det er jeg åbenbart for dum til at lave selv.. ender hver gang med noget utæt bras :DD

Grunden til jeg spørg om 12 mm er OK er fordi mange af de varmefordelingsplader jeg kan finde er med 12 spor til pex rør, kan ikke rigtig hitte nogle med 10 mm spor for så havde jeg valgt dem... Jeg så at http://vvfs.dk har manifolde som er "næsten" færdig samlet.. ville jo gerne slippe så nemt om projektet som det er mig muligt... men det lyder rigtig godt presfittings dur...

Tak for input...


Pelle, du er seriøst for vild :) Og jeg vil skam gerne bruge tiden på at mase dåser slet ikke det... tænkte bare,, de plader er lange og nemme at mont.. Det er ligefør man får lyst til at "bestille" en manifold eller 4 :D

FLOT arbejde..
Tak..

jeg var ude i ringkjøbing dengang der var åbent hus ved det store solvarmeanlæg de fik bygget til fjernvarmeværket. Der tog jeg et par billeder af sådan nogle strips der var benyttet i deres fangere fra arcon. Der er alupladen blot slagloddet mod kobberrøret. men, det overfører jo fint varmen alligevel. :)
1224.JPG
1225.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

MortenH
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 07 aug 2009 17:05

Renovering af gammel solfanger.

Indlæg af MortenH » 22 jul 2012 21:24

Det lyder ikke helt dumt Pelle..

Jeg prøvede for sjov skyld at smide 2 hurtige kasser sammen med de varmefordelingsplader, hvilket lader til at give fint med varme.

Billede

Billede

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Renovering af gammel solfanger.

Indlæg af pelle » 22 jul 2012 21:44

MortenH » 22 Jul 2012, 21:24 skrev:Det lyder ikke helt dumt Pelle..

Jeg prøvede for sjov skyld at smide 2 hurtige kasser sammen med de varmefordelingsplader, hvilket lader til at give fint med varme.

Billede

Billede
Jeps... når blot det er aluminium og det er malet marsort i isoplerede kasser... Så, stiger temp. gotnok noget.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar