Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarmeanlæg.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Andzull
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 jun 2012 17:48

Solvarmeanlæg.

Indlæg af Andzull » 17 jun 2012 17:57

Hej nu kommer jeg nok til at lyde som en komplet idiot, da jeg er næsten intetvidende om solvarmeanlæg.
Men kæresten og jeg har lige købt hus, hvor der nu kommer varme fra gas.
Vi har kigget lidt på solvarmeanlæg, men har nogle spørgsmål, som ikke er helt overskuelige at finde svar på hos de forskellige forhandlere.

Ville man kunne opvarme et hus udelukkende med solvarme anlægget hele året? (både brugsvandet og opvarmning af huset)

Hvad koster sådan et anlæg ca. at have kørende.? (El)

Derudover er der mange forskellige priser for anlæggene, så det er en smule uoverskueligt at finde ud af hvad den faktiske pris ender med at være når hele anlægget er sat op, men ny tank osv. huset er 201m2.

Mvh

Andreas Ritzau.


Andzull
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 jun 2012 17:48

Solvarmeanlæg.

Indlæg af Andzull » 17 jun 2012 18:27

Har set priser fra 16.000,- inkl. montering og helt op til 64.000,-
Så må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvad jeg skal forvente prismæssigt.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarmeanlæg.

Indlæg af Flemming DJ » 17 jun 2012 23:47

Andzull » 17 Jun 2012, 17:57 skrev:Ville man kunne opvarme et hus udelukkende med solvarme anlægget hele året? (både brugsvandet og opvarmning af huset)
Nej, du skal ha' en "hovedvarmekilde" til fyringssæsonen.
I teorien kunne man nok godt, men det ville kræve en grotesk mængde isolering og et fangerareal + lagerkapacitet (og isolering af denne), som er helt ude i hampen. Læs: Det er ikke rentabelt.

Vi har kombi-solvarmeanlæg, altså med varmeveksler til gulvarme i betongulv. Huset er ikke ret godt isoleret. Vi slukker pillefyret senest 1. maj, supplerer med kakkelovn og tænder igen midt i oktober +/-. I år måtte vi dog fyre igen ca. en uge i starten af maj, for det var sq for koldt.
Andzull » 17 Jun 2012, 17:57 skrev:Hvad koster sådan et anlæg ca. at have kørende.? (El)
En lillebitte smule konstant til styringen + det, pumpen og en evt. trevejsventil trækker, når du henter varmen ned fra fangerne. Det er peanuts, men jeg kan ikke gi' dig et tal. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Andzull
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 jun 2012 17:48

Solvarmeanlæg.

Indlæg af Andzull » 18 jun 2012 05:50

men altså væsentligt billigere end at have gasfyret kørende.?
huset skulle være godt isoleret, har ikke fået tjekket væg isoleringen endnu.
har man så en varmeveksler på som automatisk skifter over til gasfyret og evt. først aktivere denne når solfangerne ikke kan levere nok varme længere.?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarmeanlæg.

Indlæg af Flemming DJ » 19 jun 2012 12:12

Sikkert billigere at lave varme med sol og el til pumper end at bruge af gassen, vil jeg tro, ja.

Man kan godt koble solvarmen til returen på gasfyret med en varmeveksler og bruge den eksisterende varmtvandsbeholder (VVB), hvis man vil. Ikke sikkert, det gi'r det optimale "udtræk" af solvarme, da fyret nok kører en højere temperatur (og returen meget af tiden er varmere end bunden af en solvarmebeholder kan være). Desuden skal fyret så holde sig varmt hele året (også om natten i sommersæsonen), hvis det skal bruges som tilskudsvarme, og man ikke kan lave et setup, hvor det kan slukkes i en periode. Men, det er enkelt, billigt og kræver ikke meget af en styring.

Nogle gasfyr er faktisk forberedt for solvarme med en ekstra spiral i bunden af VVBen (nogle har endda styring, der også kan klare et solvarmeanlæg).

Hvilket setup er der nu?
Hvad hedder fyret/kan det findes på Google? (Datablad eller manual - det kan være nødvendigt at gå ret "dybt" for at regne det hele ud).
Ved sælger noget om det her?

Prøv at lure nogle forskellig anlæg på nettet, f.eks. på Varmt vand fra solen: vvfs.dk - Måske er der ikke noget med gasfyr, men der er stadig lidt forskellige anlægstyper, og man kan blive lidt klogere - eller forvirret på et højere plan. :wink: Ellers er Google din ven - og Stokerpro: Du spørger bare! :D

Og, velkommen til. :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar