Solvarmeerfaring!

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Solvarmeerfaring!

Indlæg af Claus Birth »

Tak for de mange gode og spændende ide'er og forslag.
Jeg har de sidste 6 somre opvarmet mine betongulve med ilagte varmeslanger via mit så udmærkede pillefyr, men som I ved er det en vanskelig sag at få stokeren til at være økonomisk og samtidig brænde rent i sommerperioden.
Jeg/vi er ikke glade for gennemkolde klinkegulve og en lidt klam fornemmelse i boligen, allerede efter en uge med slukket stoker.
Min frue driver virksomhed opvarmet udelukkende af vore pillefyr, og der skal de 60m2 klinkegulv ikke føles kolde, så derfor tanken med solfanger på den ene lades tag, som peger mod vest og har 30graders taghældning.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Indlæg af BVMP »

Hvis du "kun" skal bruge sol-varmen i den grønne halvdel af året, og dine fangere kommer på et vest vendt tag,mener jeg ikke du skal ofre det ekstra på vakuum fanger.
For at solfanger skal kunne fange noget om vinteren, skal de sidde mod syd. Solen kommer ikke så langt over at der bliver særligt meget stråling på solfangerne.

Jeg lovede, i et tidligere indslag et billed, det er her
[img]http://www.imageshock.eu/img_small/Tagk ... ion028.jpg[/img]
Det er indbygningsfanger, de ligger på lægterne - teglene er lagt rundt om. Afsluttet med en inddækning.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Claus Birth »

Hej BVMP!
Det ser fint ud på dit tag. Hvad er det store stillads til på gavlen?
Jeg har valgt en vestvendt tagflade på en ladebygning for at lette installationen for mig selv, har så det problem at: frem på solvarmeanlægget er retur på stokeranlægget, for at gulvvarmeshunterne skal kunne udnytte varmen, mv..
Ps. regner med et anlæg til ca. 20000 + moms dækker mit behov, uden montering.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Indlæg af BVMP »

Stilladset var helt rundt om huset, ifm. en forsikringsskade på tag konstruktionen. Så taget blev taget ned til spær, der skulle forhøjes. Derefter undertag osv. til de nye tegl & solfangere som det sidste.
Det var sælgers forsikring der dækkede - så for os var det en del af handlen.
Vi har haft huset i 3 år, og har udover taget, skiftet vinduer & døre (på foto er de gl.) og renoveret kælderen og udhuset, en gl. stald/vogn hus på 26 m2 - som nu er fyrrum & værksted.

Jeg er ikke helt med på det problem med fremløbet - for din solvarmekreds og dit centralvarme skal være adskilt - varmeoverføring sker via en vvb/lagertank med solvarmespiral eller en varmeveksler.
Og en varmeveksler kan du jo sætte på centralvarmen hvor du vil, men det logiske ville være på returen lige før fyret, så kan du med lidt styring opvarme returen med sol og når fyret står stille vil fyret altid være fri for kondens.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Claus Birth »

Hej Igen!
Du har sandeligt fået nået noget på de 3 år.
Solanlægget skal være ca. 30m. væk fra fyret, i forbindelse med 60m2 gulvvarme og en vvb på 60l. anlægget skal tilsluttes en akkumuleringstant på 500 - 1000l. . For ikke at komme i vejen for mit fremløb ved yderste vendekreds må jeg jo tilslutte mit solopvarmede vand til returledningen på centralvarmeinstallationen, for at returnere til mit fyranlæg, udenom kedlen, og aflevere sin solvarme i resten af installationen.
Har ikke en tegning over anlægget endnu.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

brian andersen
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 dec 2006 20:40
Mit fyr: Baxi 1.5 + Trækstabilisator
Areal: 300m2+100m2 Værksted
Brændsel: Træpiller 90 rør solvarmeanlæg
Årligt forbrug: 8t Træpiller
Geografisk sted: Ørsted Sønderjylland

Indlæg af brian andersen »

Hej

Hvor mange kg træpiller er der at spare på en normal vinter, hvis solvarme sluttes til centralvarmen?
Og hvor høj er fremløbs temp. på en god vinter dag?

mvh
Brian
Med venlig hilsen
Brian andersen
Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Claus Birth »

Hej Brian!
Jeg har ikke købt solvarmeanlæg endnu, og derfor er jeg ikke klar over om der er en egentlig besparelse i vindermånederne, dog er jer overbevidst om en god besparelse i sommerhalvåret.
Du ved jo selv at der skal en pæn portion piller til selv om det er varmt udenfor, altså en "dyr" sommerdrift, med piller.
75-80gr. på en Baxi 1,5 multiheat på piller.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Indlæg af BVMP »

Ja, det er såment gået ganske godt, især når man regne de 8 mdr. fra hvor jeg var på rejse for firmaet.

Claus, kunne du ikke sætte solvarmen i tanken på egen varmespiral, alt. på det rør der sender varme ind i tanken via. veklser?
Du skal ikke regne med et vest vendt anlæg giver noget i vinter perioden, for at give noget skal anlæget vende mod syd. Solens bane er meget begrænset, og hvis det rigtigt skal bruges til opvarming skal solfangerne monteres lodret.


Brian, med et normalt solvarme anlæg bør man ikke regne med at spare tp i vinterperioden; i december og jannuar står solen så lavt at et anlæg på 30 graders tag ikke får så meget sol at det er værd at måle.
Resten af vinteren giver solen da et tilskud, men hvor meget eller hvor lidt - kommer også an på hvor i DK du bor. Bornholm og Læsø har mest sol og "det mørke Jylland" har mindst soltimer, det har også noget at sige.
Men at regne besparelsen ud i kg. vil jeg ikke - tag det lidt som en lottokupon; nogle uger er der ingen ting - andre er der gevinst.
Det der kommer er jo til glæde og anlægget koster jo ikke mere af den grund.

Men kig hos de firmaer der levere anlæg, der kan man se meget mere omkring hvordan anlæg bør placeres, og størelsen - den svinger også efter placering.

En ting er sikker: et anlæg på taget er pengene værd - i mange år.

Her er lige et stemnings billed fra kælderen sensommeren 2006

[img]http://www.imageshock.eu/img_small/2006 ... rb0163.jpg[/img]
bryggers med kig ind i badeværelse. Vvb på 30l er altså for lidt!
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".
Brugeravatar
karlsen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 jun 2007 18:51
Mit fyr: Passat C1
Areal: 162 m2 m. ca. 23grad
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 - 6 Tons
Geografisk sted: Nordjylland / Sulsted

Indlæg af karlsen »

Hvis man skal have en energimåler på sit anlæg, hvad skal man så købe :?: :?:

Og hvordan monteres de :?: :?:
Sol-eco
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Indlæg af Sol-eco »

karlsen skrev:Hvis man skal have en energimåler på sit anlæg, hvad skal man så købe :?: :?:

Og hvordan monteres de :?: :?:
Hej Karlsen

Der findes forskellige løsninger til måling af energi. Den jeg har er en del af min solfangerstyring. Styringen er programmeret så den er istand til at måle den leverede energimængde. For at kunne dette kræves at der som tilbehør til styringen købes en flow måler der monteres på solfangerkredsløbet. Derudover kræves et par ekstra temperaturfølere.
Denne løsning er den billigste, hvis man vel at mærke har tænkt på det dengang man fandt ud af hvilken styring man ville have til sit anlæg, idet flowmåler enheden ikke koster så meget.

Hvis man har et anlæg hvor styringen ikke er forberedt for at kunne måle energi, så kan man købe en kamstrup måler, der fungerer efter samme princip, det er en flowmåler der monteres i solfanger kredsløbet. Måleren har så en lille styring der kan beregne den leverede mængde energi. En kamstrup måler koster ca. 2000 kr, men kan ikke andet end at måle energi.
Alternativt kan man kan man investere i en ny styring, som udover at kunne måle energi sikkert også kan flere ting end den styring man allerede er i besiddelse af.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

Besvar