Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarmeerfaring!

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
karlsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 jun 2007 18:51
Mit fyr: Passat C1
Areal: 162 m2 m. ca. 23grad
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 - 6 Tons
Geografisk sted: Nordjylland / Sulsted

Solvarmeerfaring!

Indlæg af karlsen » 11 sep 2007 20:57

Mit anlæg er et Arcon med TC2000 Differensstyring.
Sol-eco skrev:Den jeg har er en del af min solfangerstyring. Styringen er programmeret så den er istand til at måle den leverede energimængde. For at kunne dette kræves at der som tilbehør til styringen købes en flow måler der monteres på solfangerkredsløbet. Derudover kræves et par ekstra temperaturfølere.
Har du et link til din styring


Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Indlæg af Sol-eco » 12 sep 2007 09:54

karlsen skrev:Mit anlæg er et Arcon med TC2000 Differensstyring.
Har du et link til din styring
Styringen kan ses på min hjemmeside http://www.sol-eco.dk. Det er den der hedder TR 0603. Den produceres af Steca, i tyskland, alle deres produkter kan ses på http://www.stecasolar.com
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

Brugeravatar
karlsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 17 jun 2007 18:51
Mit fyr: Passat C1
Areal: 162 m2 m. ca. 23grad
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5 - 6 Tons
Geografisk sted: Nordjylland / Sulsted

Indlæg af karlsen » 12 sep 2007 11:24

Mange tak.

Nu vil jeg se om jeg skal offer lidt penge på en ny styring til mit anlæg.
Men det er mange penge bare for at kunne hvor mange KWh det laver.

Christian L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 maj 2007 20:43
Mit fyr: Multi 22/Herkules kedel
Areal: 183
Brændsel: Træiller/solvarme/brændeovn
Årligt forbrug: 7t piller + 3t træ
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Solvarmeerfaring!

Indlæg af Christian L » 14 okt 2007 13:39

Claus, det er godt nok en lidt ældre tråd, men jeg vil nu alligevel kaste mit lod i skålen.
Jeg har 12,5 m2 solfangere på et 45° tag der vender øst-sydøst. Jeg har haft solfangere i 7 år og for et år siden byttede jeg det gamle oliefyr ud med et pillefyr. Pillefyret er jeg generelt tilfreds med bortset fra styringen ( det kan man læse om andetsteds).
Jeg har i de fleste år kunnet slukke helt for fyret om sommeren, men ikke i år. Det har været nødvendigt at køre med fyret i perioder, og det har været meget uøkonomisk.
Jeg har ca. 80 m2 betongulv med varmeslanger, og det er familiens erfaring at der er en høj komfortværdi i at have lidt varme i gulvet - også selv om det er varmt udenfor. Jeg deler 100% din opfattelse af at man hurtigt får en lidt kold fornemmelse fra gulvet når man slukker for varmen. Jeg har endnu ikke oplevet en sommer hvor gulvet eller huset har føltes ubehageligt varmt selv på den varmeste sommerdag med 97° varmt vand ud af solfangerne.
Solfangerne kan give et godt tilskud til gulvvarmen i en stor del af mellemperioderne. I nat havde vi frost og her i dag har vi 12° udenfor og jeg har en temperatur ud af solpanelerne på 58°.
Mit solfangersystem en fordel frem for flere andre anlæg dermed at solpanelerne tømmes fuldstændig for vand hvis pumpen stoppes. Dermed er der ingen risiko for frostskader og kogning. Jeg kan også vælge at stoppe pumpen hvis jeg har varme nok, hvilket jeg kun har oplevet en enkelt gang hvor jeg forsøgsvis lukkede af for gulvvarmen.
Mit råd er "bigger is better", altså vælg et stort areal - 20m2 eller mere, samt en stor akkumuleringstank.
Christian Larsen

Multi 22 pillebrænder/Herkules kedel samt 12,5 m2 solfanger.
183 middel isoleret hus fra år 1800 med gulvvarme
Årligt forbrug ca 6-7 tons piller og 3 tons træbriketter

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Solvarmeerfaring!

Indlæg af Claus Birth » 14 okt 2007 21:20

Hej Christian L.!
Tak for de gode råd vedrørende solvarmeanlæg. Kan du ikke beskrive, hvordan det er med sådan et tømme-anlæg, er det dyrere end et "alm."solvarmeanlæg, skal beholderen til solvarmevæsken placeres et frostfrit sted? osv..
Det med din misfornøjethed omkring din styring må vi tage op senere et andet sted.
Jeg vil planlægge mit kommende solvarmeanlæg i vinterens løb.

Med venlig hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.


Christian L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 12 maj 2007 20:43
Mit fyr: Multi 22/Herkules kedel
Areal: 183
Brændsel: Træiller/solvarme/brændeovn
Årligt forbrug: 7t piller + 3t træ
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Solvarmeerfaring!

Indlæg af Christian L » 15 okt 2007 14:58

Her er nogle links til tømmeanlæg. Jeg købte mit anlæg gennem Sol & Træ men jeg tror ikke de er aktive mere. Solfangeraktiviteten er vist gået til Arcon, der har en god beskrivelse af et tømmeanlæg der ligner mit anlæg til forveksling. Det fremgår også at tanken skal stå frostfrit.
Det anlæg jeg købte var ikke dyrere end andre anlæg men Arcon må kunne give en dagspris på sådan et anlæg. I de seneste år ser det ud til at priserne er faldet.
Den eneste forskel på et tømmeanlæg og et traditionelt anlæg er akkumulatortankens udformning. Jeg mener dog godt man med fordel kan bruge en traditionel akkumuleringstank hvis man kobler en ekstern ekspansionsbeholder på som kan rumme volumen af solfangerne. Solfangerpanelet skal også være selvdrænende - men det er de fleste paneler jeg har set også.
Det er derfor min vurdering at man sagtens selv kan lave et tømmeanlæg med komponenter fra de fleste web-baserede vvsforretninger.
En anden ting man skal sørge for er at købe en styring, der stopper pumpen ved en solfangertemperatur under 5° og over 97° - den burde kunne købes fra Arcon - ellers kan jeg (med lidt besvær) finde fabrikat og model på den styring jeg har.
Alle de indlysende fordele er nævnt i beskrivelserne på nedenstående links, så dem vil jeg ikke gentage her.
http://www.arcon.dk/frames/frame_DK.html
http://www.sol-trae.dk/solvarme.html

Her er et link til DSF som henviser til en masse fabrikanter på området: http://www.dansksolvarmeforening.dk/index.htm

Ellers kan jeg lige oplyse at vi har 16° udenfor, at jeg slukkede fyret manuelt ( suk!) kl 9:30 og at solfangerne kører for fuld drøn med en temperatur på næsten 70° i akkumuleringstanken - og vores teenagedatter har været i bad i en time !

Jeg håber du kan bruge ovenstående til noget og du må meget gerne spørge hvis der er mere du vil vide.
Christian Larsen

Multi 22 pillebrænder/Herkules kedel samt 12,5 m2 solfanger.
183 middel isoleret hus fra år 1800 med gulvvarme
Årligt forbrug ca 6-7 tons piller og 3 tons træbriketter

søren steen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 dec 2007 20:59
Mit fyr: Passat C1-400 m. ilt årg. 2000
Areal: 240
Brændsel: piller og lidt korn
Årligt forbrug: 8 t. slukket apr-okt
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: Solvarmeerfaring!

Indlæg af søren steen » 04 dec 2007 21:38

Hej,

Jeg købte sidste forår (2006) et solfangeranlæg. Jeg har i forvejen et Passat C1 pillefyr suppleret af et Passat Atmos brændefyr (som jeg fandt billigt).

I det lys er der ikke meget økonomi i at investere kr. 35.000,- i et solfangeranlæg. Men, men, men, huset er stort, ideen er god, og så interesserer det mig.

Derfor sonderede jeg markedet og fandt een seriøs udbyder. Det var Niels Lyck fra Varmt Vand Fra Solen (http://www.VVFS.dk). Det har ikke skuffet. Der er et "MIDI"-anlæg med buffertank (500l) hvor vandet lagdeler sig og man "tager ovenaf". Først til VVB (øverste udtag) og dernæst til huset (næstøverste udtag primæer til håndklædetørrer, badeværelses- og bryggersgulve). Det er kvalitetspræget og gennemtænkt. Jeg bruger det fra april til okt, hvor Passat'en er slukket. Kolde aftener (som i sommeren 2007) klares med Morsø 1440 (den med egernet) og eller Atmos'en som får et par kæppe.

Dejlig lunt på gulve badeværelser, baggang og bryggers samt altid tørre håndklæder og ingen fugt og mug i badet.

Ingen overkog (trods 95 gr. C i top og 75 gr. C i bund af tank i juli 2006).

Solfangerdata:

3x3 kvm Batec (saml selv) fangere monteret stik syd.
500l Huch Pufferspeicher (buffertank med 8 udtag)
Tuxhorn solstation
TA 64 styring
Metro 160 l kombibeholder til brugsvand (400 V/2f og 3/4" anslutning)

Det er spændende og sjovt at energien er gratis (og afgiftsfri)


Besvar