solvarme selvbyg... køretur til friland...

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

solvarme selvbyg... køretur til friland...

Indlæg af pelle »

Bjarne B. » 08 Jun 2012, 23:48 skrev:
Det er korrekt, at hvis du ville være med til deres workshop hele weekenden, kostede det lidt til forplejning, men for mit vedkommende (og alle i andre herinde) så var jeg på Pelles gode initiativ "kun" inviteret til at kigge forbi nogle timer. Det skal siges, at det bestemt var nogle hyggelige timer i godt selskab, og jeg vil ikke være bleg for at melde mig til en workshop mod betaling, hvis der engang dukker et interessandt emne op. Det vil helt sikkert være de håndører værd.
:great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

solvarme selvbyg... køretur til friland...

Indlæg af Zarge »

Ja jeg studsede også lidt over det... " kom og byg noget for mig... Du skal nok få det billigt...;-)"
Jeg ved godt det er for at lære, og hvis man selv fik fangerne med hjem var det noget helt andet... Men jeg er nu van til at når man hjælper andre så må det mindste da være at de gir maden, også selvom jeg lære lidt... Men det er nok bare mig;-)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

solvarme selvbyg... køretur til friland...

Indlæg af MichaelK »

Frilænderne er altså også et lidt specielt folkefærd.
Det er slet ikke skrevet i nogen ond mening 8)

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

solvarme selvbyg... køretur til friland...

Indlæg af Bjarne B. »

Zarge » 09 Jun 2012, 08:49 skrev:Ja jeg studsede også lidt over det... " kom og byg noget for mig... Du skal nok få det billigt...;-)"
Jeg ved godt det er for at lære, og hvis man selv fik fangerne med hjem var det noget helt andet... Men jeg er nu van til at når man hjælper andre så må det mindste da være at de gir maden, også selvom jeg lære lidt... Men det er nok bare mig;-)
Hej Zarge
Jeg kan godt følge dig, men disse workshops skal mere sammenlignes med et kursus, end at man kommer og hjælper. Eksempelvis sørger de for, at der er en lærer, som underviser i emnet.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

solvarme selvbyg... køretur til friland...

Indlæg af pelle »

Suk... Dette var en invitations tråd. intet andet... Et tilbud om at køre med derop eller blot kikke forbi.. Lidt splejsen til benzin måske.. Ellers ganske gratis.
Og jo... Jeg kan forsikre jer om det var pengene værd for deltagerne i workshoppen. Både med maden og oplevelsen ved at være med. Det er en sanse oplevelse... Der bliver talt om alt muligt... Man, får også drøftet ideer/holdninger.
Det er sandelig også i orden man betaler noget for det. Dels lærer man noget. Det er en "øjenåbner" at være deroppe. Der bliver eksperimenteret med alt muligt. På friland lever man efter reglen.." Et forsøg er mere værd end 1000 ekspert antagelser" Det er godt der er plads til dette. Det finder jeg spændende. Og kan man ikke huske andet fra kurset . Så kan man sandelig huske maden.. Og det er kvalitets mad. Økologisk. På højde med NOMA Men, meget billigere. . :) :great:
Man, kan jo prøve at vende den lidt... Man, går i byen en lørdag aften og drikker en masse bajere på værtshuse. En dyr oplevelse ( meget dyrere end et solvarmeworkshop på friland) og dagen efter kan man intet huske og man er stadigvæk ikke bleven klogere.
Iøvrigt er der jo heller ingen der tvinger en til at melde sig til et solvarme workshop.
Bjarne dukkede så op. Og som i kan læse har han haft en god og positiv oplevelse.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

solvarme selvbyg... køretur til friland...

Indlæg af Bri_Jac »

Jeg husker at jeg da det startede i Friland, var DR2 deroppe hele tiden og lavede mange gode timers film, som jeg har kigget meget på og fået god inspiration fra... Synd der er så langt fra Midtsjælland...
jmd
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26 jan 2010 10:09
Areal: 202
Brændsel: Gas og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 6971
Geografisk sted: Vestjylland

solvarme selvbyg... køretur til friland...

Indlæg af jmd »

Indtil jeg så denne tråd regnede, regnede jeg med, at man skulle betale mad og gebyr for at komme og hjælpe med at arbejde.

Nu kan jeg se, at det var muligt bare at komme forbi og kigge.

Derfor kunne det godt ærgre mig, at jeg måske kunne have fået noget input uden at skulle betale for at arbejde.

Sidenhen har jeg læst i denne tråd, at der også var undervisning, og så kunne det måske nærme sig rimeligt at betale for workshoppen.

Besvar