Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vacuum rør / flade paneler

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af pelle » 14 apr 2012 12:54

Min pumpe. En grundfoss 25/40 ups. kører på trin 3. Er temp. på 40 gr. til fanger, kommer den hjem med 60 gr. Det plejer at ligge med en forskel på 20 gr. ved solskin. Også selv om temp. til fanger er 60, så kommer temp. hjem med 80. Det vil selvf. give en dårligere virknings grad. da fangerne er meget varme. men, min lagertank løftes hurtig op i temp.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af no100 » 14 apr 2012 16:02

Den helt store Forskel på plade og rørsolfanger er at rørfangeren ikke tåler stagnationstemperaturen.
Jeg har googlet stagnationstemperaturen.
kvalitets plade solfanger kan tåle stagnationstemperaturen og temperatuere ligger på ca. 180c.
Jeg har ikke fundet resultater på rørfanger.

no100. :)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af pelle » 14 apr 2012 23:51

no100 » 14 Apr 2012, 16:02 skrev:Den helt store Forskel på plade og rørsolfanger er at rørfangeren ikke tåler stagnationstemperaturen.
Jeg har googlet stagnationstemperaturen.
kvalitets plade solfanger kan tåle stagnationstemperaturen og temperatuere ligger på ca. 180c.
Jeg har ikke fundet resultater på rørfanger.

no100. :)
Og, hvor vil du hen med det. Det er vel kun aktuelt ved pumpestop.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af no100 » 15 apr 2012 01:40

Du har ret Pelle, aktuelt ved pumpestop. Men hvad spurte RLstyling om. :shock:

RLStyling » 09 Apr 2012, 21:18 skrev:Hej

nu skal jeg til at have nyt tag på udhuset, og har 8 flade paneler til at ligge på taget.
men nu hvor jeg skal have dem pillet ned for at lave nyt tag.
vil jeg lige høre om der er nogle større forskel på rør og panel solfangerer.
det kunne jo være jeg skulle skifte panelerne ud til rør. nu hvor det hele er pillet ned.

så vil gerne høre nogle erfaringer
:great:
hilsen no100. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af pelle » 15 apr 2012 13:36

Nååh... Ok Så er jeg med nr. 100 Jeg tror nu det var effektiviteten RLstyling ville høre, om der var forskel på fra den ene slags frem for den anden slags. Men, du har nu også fat i noget vigtigt. Hvad med holdbarheden.? :) :great:

Jeg syntes Niels lyck fra vvfs, er god til at fortælle om de forskellige produkter.

Her er noget fra hans hjemmeside om rørsolfangere.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Rørsolfangeren er en solfangertype, hvor absorberne, der modtager solens stråler og omsætter dem til varme er placeret i lufttomme glasrør, i vakuum. Derfor er rørsolfangerens varmetab væsentligt mindre end den plane solfangers. Og dens vinter-ydelse pr. m² aktivt areal, kaldet aperturareal derfor højere. Det har medført nogle misforståelser. Her et lille bidrag til opklaring:

Den maksimale ydelse for en m² rørfanger er ikke højere end for den plane solfanger. Tvært imod er rørfangerens start-effektivitet som regel mindre end den plane solfangers i samme kvalitet.
Jo koldere det er udenfor, og jo højere temperatur, du har brug for at lave i solfangeren, jo mere hævder rørfangeren sig imidlertid på grund af sit mindre varmetab.
Rørsolfangeren har heller ikke en højere ydelse pr. m² den fylder på taget (dvs. bruttoarealet) -tvært imod. Derimod er årsydelsen pr. m² aperturareal større for gode rørfangere.
Rørfangeren har en kortere levetid (regn med ca. 15 år for gode mærker) – så sørg for at erstatningsrør er til at få, overkommelige i pris og nemme at skifte, selv mens systemet er i drift.
Hvorfor så overveje en rørsolfanger?

Rørfangeren er bedre end den plane solfanger under ufordelagtige forhold: Kulde, krav om høj temperatur fra solfangeren, dårlig indstråling, lav solhøjde
Rørfangere ser godt ud - ofte flottere end alm. solfangere
Rørfangere er nemmere at installere på taget
Hvor stort areal skal man vælge?

Kort svar: Hvis du går ud fra rørfangerens aperturareal, kan du for Varmt vand fra solens rørfangere regne med en ydelse der er 20-40% højere end samme aperturareal alm. solfanger. Dvs. at du, i vores forskellige anlægsforslag eksempel 1-3 og mini-midi-maxi kan vælge en rørfanger med et ca. 20% mindre areal og forvente samme eller lidt højere årsudbytte samt en bedre årsfordeling. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Han henviser iøvrigt til et andet sted på hjemmesiden for mere oplysning. Prøv at skroll ned til rørsolfangere.

http://www.vvfs.dk/produkter/hvad_bruges_det_til.htm
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af no100 » 15 apr 2012 18:25

Hej Pelle
Ingen skal komme og sige vi ikke gør hvad vi kan for at hjælpe.
Godt indlæg bortset fra en detalje!
Rør fanger er ikke kønne og når vi klasker alt muligt uden på vores huse begynder det at line ghettoerne med deres ½ kuglegrille. :evil:
Hilsen no100. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af pelle » 15 apr 2012 19:17

no100 » 15 Apr 2012, 18:25 skrev:Hej Pelle
Ingen skal komme og sige vi ikke gør hvad vi kan for at hjælpe.
Godt indlæg bortset fra en detalje!
Rør fanger er ikke kønne og når vi klasker alt muligt uden på vores huse begynder det at line ghettoerne med deres ½ kuglegrille. :evil:
Hilsen no100. icon_cheesygrin.gif
Jeg er helt enig med dig, nr. 100. jeg finder heller ikke rørsolfangere særlig kønne. Sådan nogle indbygnings solfangere ned i taget. det ser rigtigt pænt ud..( Her gik jeg så, lige lidt bort fra mit princip om at pyt da med udseendet. når det er alternativt så kan man leve med meget. :D )
Men, RL.styling kan lave en helgardering med hans plane solfangere, sammen med de rørsolfangere. han kan sætte en stor træramme uden om hele pivtøjet, af de plane solfangere, og lægge polycarbonat kanalplader oven på. Så, ligger de plane godt beskyttet mod vind og vejr. og de er godt isolerede. De kan så holde i rigtig mange år og grundet en bedre isolering er de jo næsten oppe på højde med de rørsolfangere. Inden de plane igen, monteres kan man jo lige lægge lidt isolering eller lægge en plade under dem. Så er der godt isoleret. :great:
Jo.. der er godtnok mange måder man kan benytte.
Jeg må også lige rette mig selv. Kan se jeg i et af indlæggene i denne tråd fik skrevet, at solen indstrålede 1000 kwt .. Sådan noget sludder. det er naturligvis 1000 watt pr. m2 i timen.. :oops:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af RLStyling » 15 apr 2012 20:31

Hej

Tak for alle svarene

Angående det med pumpen, så her jeg en Grundfoss 25-40 ups
Den er styret af en PLC og en frekvensomformer. hvor der er levet en PID regulering som holder en temperatur forskel på 12 grader mellem frem og returløb.
så regner ikke med jeg skal til at købe ny styring til pumpen. da jeg gerne skulle kunne programmerer mig ud af de ændringer der måtte være.

For lige at være helt sikker på det "vent retur".
er det sådan at jeg kobler alle 8 fangere sammen med unioner, så alle top tilslutninger hænger sammen. og alle bund tilslutninger hænger sammen. og så kobler jeg fremløb på i bunden af den første. og tager returen i toppen af den sidste.
eller er det forkert forstået.
for så kan det godt ske jeg gerne vil have en form for tegning over hvad i mener.

Jeg tror ikke jeg vil have sat rør fangere i enden af de andre.
da tanken var, at hvis de var meget bedre og jeg kunne reducerer anlæggets størrelse så ville jeg det.
da jeg skal have solceller på taget. og ville tage den resterende tagflade i brug til dem. så det var mere for at få så mange solceller op som muligt.

men kan lidt høre på jer. at der ikke er den store forskel på dem.
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af pelle » 15 apr 2012 23:17

Jo. du har ret i hvorledes jeg mener med tilslutningen. Lige som du skriver. Det er efter vendt retur princippet eller tichelmanns princippet. Jeg er træt nu... Men, prøv at google" vendt retur" og" tichelmanns princippet" til i morgen... Jeg har et par ideer til dig i mellemtiden...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

vacuum rør / flade paneler

Indlæg af pelle » 17 apr 2012 22:21

pelle » 15 Apr 2012, 23:17 skrev:Jo. du har ret i hvorledes jeg mener med tilslutningen. Lige som du skriver. Det er efter vendt retur princippet eller tichelmanns princippet. Jeg er træt nu... Men, prøv at google" vendt retur" og" tichelmanns princippet" til i morgen... Jeg har et par ideer til dig i mellemtiden...
Min ide er at du kan lægge en træ plade og 20 mm flamingo under de solfangere du har. (Du kan evt. supplere med et par solfangere mere.) Så en ramme omkring. En 50X100 mm regel. og så et ekstra dæklag ovenpå. af glas eller plexiglas eller en kanal plade af polycarbonat. Så er de plane solfangere isoleret godt.
Det med hvor mange solfangere af manifold typen, man kan montere efter hinanden, har jo lidt at gøre med diameteren på manifold røret. enddnu større diameter endnu flere fangere. Det skal vi lige have med. :)
Mine fangere har jo en lang manifoldrør der er lavet af en 3/4 tommer jernrør.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar