køb af nyt anlæg, men hvilket?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af Lintz »

Jeg synes at der sker det når nogle skriver om solfangerer bliver de haglet ned (Altså solfangerne) til fordel for solceller - uden at tage hensyn til prisen.
Mit anlæg (Scotte + Solfanger + VVb + Skorsten + fittings) er opsat for 85 k - Det får jeg vel ikke meget solceller for - Eller hva?

Solceller er stadig en del dyrer end solvarme såen som jeg kan se det - Hvis der skal være sammenlignlig skal man vel finde et solcelle-anlæg der kan producerer lige nøjagtig den strøm til vvb der matcher hvad solvarme-anlægget kan producerer.
Og derefter sammenligne priserne.

Og Pelle - Det lyder til at du har en del forstand på hvad der er bedst så jeg skal ikke anfægt dine udsagn men vil sige at hvem siger man skal købe det mest effektive anlæg - Forstået på den måde at mit er et vaccum-anlæg som udnytter det diffuse lys, altså har jeg glæde af mit anlæg hele året rundt.
Hvad hjælper det at solvarmen kan producerer 1000 l varmt vand i Juni hvis jeg kun bruger 50 !!!.
Så vil jeg da hellere have et anlæg som kan smide lidt varmt vand ud i gulvvarmen en kold forårsdag hvor solen stråler, men der kun er 10 grader udenfor.

Jeg er glad for mit vaccum-anlæg, I dette øjeblik er der kun 17 g i det men der småregner også og godt overskyet men de sidste par dage har den produceret 66 grader i flerer timer dagligt hvilket har betydet at Scotte lukkede ned og tog sig en hvil.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af pelle »

Lintz » 18 Mar 2012, 09:50 skrev:Jeg synes at der sker det når nogle skriver om solfangerer bliver de haglet ned (Altså solfangerne) til fordel for solceller - uden at tage hensyn til prisen.
Mit anlæg (Scotte + Solfanger + VVb + Skorsten + fittings) er opsat for 85 k - Det får jeg vel ikke meget solceller for - Eller hva?

Solceller er stadig en del dyrer end solvarme såen som jeg kan se det - Hvis der skal være sammenlignlig skal man vel finde et solcelle-anlæg der kan producerer lige nøjagtig den strøm til vvb der matcher hvad solvarme-anlægget kan producerer.
Og derefter sammenligne priserne.

Og Pelle - Det lyder til at du har en del forstand på hvad der er bedst så jeg skal ikke anfægt dine udsagn men vil sige at hvem siger man skal købe det mest effektive anlæg - Forstået på den måde at mit er et vaccum-anlæg som udnytter det diffuse lys, altså har jeg glæde af mit anlæg hele året rundt.
Hvad hjælper det at solvarmen kan producerer 1000 l varmt vand i Juni hvis jeg kun bruger 50 !!!.
Så vil jeg da hellere have et anlæg som kan smide lidt varmt vand ud i gulvvarmen en kold forårsdag hvor solen stråler, men der kun er 10 grader udenfor.

Jeg er glad for mit vaccum-anlæg, I dette øjeblik er der kun 17 g i det men der småregner også og godt overskyet men de sidste par dage har den produceret 66 grader i flerer timer dagligt hvilket har betydet at Scotte lukkede ned og tog sig en hvil.
Jamen jeg er enig. De rørsolfangere opfanger varmen godt. Men, at sige de er 40 % mere effektive end de plane. Det er det jeg anfægter.
Solfangere har også en langt højere effektivitet end solceller.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af Lintz »

hudle » 17 Mar 2012, 22:14 skrev:Jeg har solvarme og pillefyr..

Havde jeg stået i dag og skulle investere i solvarme, så havde jeg skudt en hvid pil efter det og brugt pengene på solceller i stedet.. Jeg har varmtvandsprioritering på pillefyret og det skulle så passe sig selv.... Så hellere smide en elpatron i VVB og så sætte et lidt større solcelleanlæg op... Det var hvad jeg ville gøre, hvis jeg skulle investere i dag..
Hold da op - og så er vi så heldige at vi kan købe dem af dig - meget belejligt icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
engberg
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29 nov 2010 18:22
Mit fyr: Scotte 16kw med version 10 styring
Areal: 250kvm
Brændsel: piller

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af engberg »

Jeg syns nu jeg har et rimelig godt regnestykke for, at det i min situation sagtens kan betale sig med solvarme, selv hvis jeg ikke stod og skulle bruge ny varmtvandsbeholder :) så på det punkt er jeg rimelig afklaret.

men som jeg forstår på jer, så er vacum rør vejen frem?
men hva med vinklen på rørne, burde jeg overveje at få dem vinklet lidt bedre ind på mit hustag? eller er der nogen der har gode ideer? :)
det nok små ting, men er jo interreseret i at få mest mulig ud af sit anlæg :)
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af lille_smed »

hej .. jeg har også været i gang med at regne på sol fangere .. jeg bruger gas om sommeren hele 60 m2.. om sommeren .. 12kr x 60 ) = 720 kr for 4-5 5 mdr varmt vand

det billigste solfanger sæt jeg kunne finde er 12000 kr så vil det tage 16 år for mig at komme i 0..

skulle jeg nogen blev det helt klar solceller .. du kan gemme strømmen .. til du selv har brug for den igen

men venter til at de bliver lidt bedre og billigere .. er meget over bevist om at prisen falder

dr_schlemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 65
Tilmeldt: 02 maj 2011 19:29
Mit fyr: Woody/Opop 20kW
Areal: 179m2+58m2 værksted
Brændsel: german pellets (8mm)
Fremviser gerne i postnummer: 8355
Årligt forbrug: 8

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af dr_schlemer »

Hvordan og hvor godt fungerer solfangere egentlig sammen med et pillefyr om vinteren?

Jeg har selv et 20kW woody pillefyr til opvarmning af ca. 240m2. Aktuelt opvarmes brugsvand med el, da varmvandsbeholderen står i hovedhuset og pillefyret i en staldbygning.

I fremtiden pusler jeg med følgende:
1) Erstatte metro 110L el-vandvarmer med en 160L kombi-vandvarmer, som kan kobles på centralvarmen med en termostat-styret ventil. (Der skal jo være lidt til det kommende badekar ;-P )
2) Etablering af 4 gange 30 solrør på staldbygningens store tag, der er vinklet 45 grader direkte mod syd.

Som jeg har forstået det, anvendes solfangerne ofte til at varme returvandet op. Om vinteren er returtemp omkring 30-35 grader og udløbstemp omkring 60 grader. Men hvis det 30-35 grader varme vand løber op i en solfanger i frostvejr og det er lidt gråvejr, så har jeg vel reelt 4 store radiatorer liggende på taget til glæde for de lokale skovspurve, mejser, musvitter og bogfinker???

Man kunne selvfølgelig sætte en eller anden termostat-styring på, men jeg kan ikke rigtig fatte, hvordan man kan udnytte solfangere i frostvejr???
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af Brian B »

Hej
Jeg syntes tit folk med solvarme slynger ud med at det er så og så varm men giver det noget altså mængde det batter jo ikk noget at det har lavet 40-50 liter 60 grader varmt vand på en dag de tal kan vel ikk bruges til andet end at lyde smart ?
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af pelle »

engberg » 18 Mar 2012, 12:18 skrev:Jeg syns nu jeg har et rimelig godt regnestykke for, at det i min situation sagtens kan betale sig med solvarme, selv hvis jeg ikke stod og skulle bruge ny varmtvandsbeholder :) så på det punkt er jeg rimelig afklaret.

men som jeg forstår på jer, så er vacum rør vejen frem?
men hva med vinklen på rørne, burde jeg overveje at få dem vinklet lidt bedre ind på mit hustag? eller er der nogen der har gode ideer? :)
det nok små ting, men er jo interreseret i at få mest mulig ud af sit anlæg :)
Vacuum rør bør ikke placeres med en hældning under 50 gr. fra vandret. Der er nogle af disse rør der virker ved selvc.

Hvis du vælger plade fangere skal vandmængden der skal varmes op pr. m2 fanger areal, være på 60-80 liter.
ved rør solfangere 10-15 liter pr. rør.
Det jeg skrev længere omme, ang, hvad type pladefanger jeg ville vælge. er jo at man udover at have en selektiv absorber også får en pladefanger der er bedre isoleret, hvis den er med kanal plade. Så vil varmetabet være mindre til omgivelserne i den kolde tid.
Men, linz kommer med en god pointe. I vinterhalv året er rørsolfangere langt det bedste valg. grundet den bedre isolering.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af pelle »

Jeg kan huske for flere år siden. det var før jeg fik solvarme og dengang jeg havde en baxi stokerfyr.
Jeg slukkede helt for fyret om sommeren. Jeg havde en 30 l. el, varmtvandsbeholder. Den havde jeg pakket ind i ekstra isolering og havde trukket en sæk ned over den. Den målte jeg strømforbruget på. Vi brugte 2 kw el. til varmt bad i døgnet..

Vi har et årligt strømforbrug herhjemme på 3200 kw. Men, jeg har købt et solcelle til 107000 kr. der skulle kune producere 7000 kw om året.
De 3800 kw jeg har i overskud skal ikke sælges( dårlig forretning) nej, det strøm skal bruges til opvarmning af huset via en varmepumpe.
Jeg har købt og fået monteret sådan en panasonic varmepumpe luft/luft. 16000 kr. incl m. og montering. Den er stor nok til at kunne opvarme huset i mange af årets mdr. Den har en cop på 5.5 når det er mildest i vejret.
men, en gennemsn. cop på 3 er nok ikke helt urealistisk.
Så. 3800 kwX3 = 11400 kw. eller hvad der svarer til 1140 liter olie. Og den energi udnyttes 100 % i en varmepumpe.
Så for de 107000kr+ 16000 kr. Får jeg strømforbruget dækket ind og jeg får varme energi hvad der svarer til 1140 liter olie.
Jeg regner med at varmepumpen kan gå godt i spænd med mit solvarmeanlæg..
Men, det kan regnes ud på mange måder.. Men, når nu det er lavet sådan ved lov man kan gemme på nettet, så kan man jo ligeså godt benytte sig af det. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

køb af nyt anlæg, men hvilket?

Indlæg af pelle »

I skal lige se et solopvarmet hus( Varmen kommer fra solen) Et 100 % solvarme opvarmet hus.
Ja, det er da tosset. Men, en stor buffer og et stort solfanger areal, så kører det.. :)
http://www.jenni.ch/index.html?html/Hei ... FH/mfh.htm
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar