Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

køb af solvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
brian andersen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 dec 2006 20:40
Mit fyr: Baxi 1.5 + Trækstabilisator
Areal: 300m2+100m2 Værksted
Brændsel: Træpiller 90 rør solvarmeanlæg
Årligt forbrug: 8t Træpiller
Geografisk sted: Ørsted Sønderjylland

køb af solvarme

Indlæg af brian andersen » 05 feb 2012 11:00

Hej

til majland

Det var også sådan jeg tænkte jeg ville opbygge det, men når du har 50grader ned i tanken kan du så bruge det til noget da din retur jo er højere når fyret køre, ville ikke gerne bruge strøm til varmt vand med 2 voksne og 4 børn ;(

mvh
brian
Med venlig hilsen
Brian andersen


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

køb af solvarme

Indlæg af Flemming DJ » 06 feb 2012 11:59

Brian> Når nu, du er "tvunget" til at køre solvarmen i centralvarmeanlægget, tror jeg, du skal satse på FØRST at få dit brugsvand varmet op. En form for varmtvandsprioritering.

Der skal faktisk en del solskin til at varme sådan et rumvarmesystem (hus) op, så hvis du kun skal lave brugsvand med "solvarmeoverskud", tror jeg godt, der kan blive problemer - og HVIS du så får varmet brugsvandet op, og huset ER varmt, hvad skal der så ske med resten af "overskuddet" (og evt. kogning). Den udfordring er der selvfølgelig også i den omvendte rækkefølge, men det ER nu lidt nemmere bare at lade huset blive ved med at tage fra frem for at øge varmen i den begrænsede mængde brugsvand.

Håber, det gi'r mening. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

brian andersen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 dec 2006 20:40
Mit fyr: Baxi 1.5 + Trækstabilisator
Areal: 300m2+100m2 Værksted
Brændsel: Træpiller 90 rør solvarmeanlæg
Årligt forbrug: 8t Træpiller
Geografisk sted: Ørsted Sønderjylland

køb af solvarme

Indlæg af brian andersen » 10 feb 2012 07:56

hej

ja det giver mening, det er lige netop det der har givet mig hovedbrud, jeg ville bare gerne slippe for at fyre med træ om sommeren. Måske skulle der bare være vamt vand i køkken og gæste toilet, og resten i anlægget. Men så giver det måske for lidt udnyttelse for os, for det meste varm vand bruger vi på det andet badeværelse.

mvh
Brian
Med venlig hilsen
Brian andersen

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

køb af solvarme

Indlæg af Flemming DJ » 10 feb 2012 09:03

Du skal da ha' både-og :)

Trækker begge dine vvber ikke fra samme centralvarmeanlæg?
Har jeg misforstået, at du ville køre solvarmen over centralvarmen for at lave varmt vand begge steder?

Jeg tror sagtens, du kan spare fyringen om sommeren. Det er mest et spørgsmål om fangerareal. Vi har f.eks. 9 m2 effektivt areal (absorberareal) - og kakkelovn i ydersæsonen, i gns. hvert 1½ døgn - og vi går så på ren solvarme som regel senest 1. maj, forrige år 9. april i høj sol i flere dage, men så sku' der også ekstra brænde på resten af måneden. Tænder fyret igen i oktober - sidste år den 7. og forrige år den 20. 8)

Hvordan det lige skal strikkes sammen og styres, ved jeg ikke.
Men, du kan evt. også blive forvirret på et højere plan her:

De forskellige typer anlæg: http://vvfs.dk/pages.php?pid=39 (kombi er både brugsvand og rumvarme)
Bemærk anlægget med buffertank og brugsvand fremstillet efter behov (varmtvandsstation).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

brian andersen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 dec 2006 20:40
Mit fyr: Baxi 1.5 + Trækstabilisator
Areal: 300m2+100m2 Værksted
Brændsel: Træpiller 90 rør solvarmeanlæg
Årligt forbrug: 8t Træpiller
Geografisk sted: Ørsted Sønderjylland

køb af solvarme

Indlæg af brian andersen » 12 feb 2012 11:06

hej

jo begge mine vvb er på samme centralvarmeanlæg, men som jeg beskrev skal solvarmen på den vvb som går til køkken og gæste toilet, der bliver der ikke brugt så meget varm vand, også resten i anlæget, men jeg er i tvivl om det kan varme den anden vvb op gennem anlæget hvor vi har mest brug for det.

mvh
brian
Med venlig hilsen
Brian andersen


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

køb af solvarme

Indlæg af Flemming DJ » 12 feb 2012 23:18

Hvis du kan lave det sådan, at rumvarmen først "fodres" med solvarme, når brugsvandet er varmet mest muligt op, tror jeg godt, det kan lade sig gøre.

Du skal nok ha' en supplerende (el)opvarmning af brugsvandet til kedelige perioder. Og dit rørsystem skal helst være isoleret. Desuden bør du ha' sløjfet fyret ud, så det ikke virker som en radiator og sender solvarmen op i skorstenen. (Vores pillemisbruger og oliefyr "koster" en afkøling på 10 grader, hvis jeg sender vandet der igennem).

Og anlægget skal ha' tilstrækkeligt fangerareal til at klare jobbet, men der skal du nok ha' andre, kloge hoveder til at regne. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

lilleClaus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 sep 2010 21:15

køb af solvarme

Indlæg af lilleClaus » 13 feb 2012 00:28

Hej Brian

Jeg gætter på at årsagen til at solvarmebeholderen skal stå ved køkkenet og gæstetoilet er på grund af pladsmangel ved badeværelset, eller er der en anden forklaring?
Hvor stor er vvb ved badeværelset?
Har du mulighed for at trække et par nye rør imellem de 2 vvb?

brian andersen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 dec 2006 20:40
Mit fyr: Baxi 1.5 + Trækstabilisator
Areal: 300m2+100m2 Værksted
Brændsel: Træpiller 90 rør solvarmeanlæg
Årligt forbrug: 8t Træpiller
Geografisk sted: Ørsted Sønderjylland

køb af solvarme

Indlæg af brian andersen » 13 feb 2012 07:21

hej

Solvarme beholder skal stå ude ved baxien, der har jeg også vvb til køkken og gæste toile, jeg har ingen muligheder for at trække rør mellem de 2 vvb.

mvh
Brian
Med venlig hilsen
Brian andersen

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

køb af solvarme

Indlæg af majland » 13 feb 2012 09:17

brian andersen » 05 Feb 2012, 11:00 skrev:Hej

til majland

Det var også sådan jeg tænkte jeg ville opbygge det, men når du har 50grader ned i tanken kan du så bruge det til noget da din retur jo er højere når fyret køre, ville ikke gerne bruge strøm til varmt vand med 2 voksne og 4 børn ;(

mvh
brian
Ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet. Lige nu kører jeg med en retur til tanken fra huset på 34grader. Hele tanken er faktisk kun 34 grader - selv i toppen. Fremløbet fra fyret er nede på 56grader og huset trækker alt hvad det laver så der kommer intet i tanken (gammel manuel styring og den står lige lavt nok lige nu. Men hellere at fyret kører "langsomt" hele natten på last end den skifter ned til pause. )

Når nu solen bryder igennem senre idag (ligesom i går) varmes vandet i bunden af tanken ad solen og fremløbet til fyret øges lidt. Men der er så meget flow på at selvom der kommer 50grader vand fra solfangerne øges temperaturen midt i akku tanken kun kanske lidt - Udbyttet var igår ca 5 grader i 6-8 timer. Men det skulle fyret jo så lave mindre.

Hvis du derimod mener hvad glæde jeg har af 50grader vand i tanken når fyret er slukket. Ja så er det jo rigeligt til gulvvarmen og nok til at varme vvb'en det meste af vejen. for så at slutte af med EL.

Men der er ingen tvivl om at hvis man har muligheden så er det smartest at lave noget med vvb prioritering så man først begynder at varme hus når vvb'en er varm. Men jeg havde ikke lige nogen nem måde at gøre det på. Dog har jeg planer om at erstatte de returventiler der på bad og gang med nogen jeg selv kan styre. Så kan jeg lade styringen slukke for gulvvarmen hvis der ikke er så meget varme at trække på. Desværre er der ikke plads til bare at sætte en on/ventil ind efter termostatventilen. Det ville ellers være det nemmeste. For begydner jeg først at leje med aktuatorer på returventilerne skal også have noget temperaturovervågning på til at regulere efter
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
santa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 apr 2011 08:28
Mit fyr: MGM 25 Comfort m. iltstyring
Areal: 450
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: forventet 6-7 t
Geografisk sted: Odder

Re: køb af solvarme

Indlæg af santa » 10 apr 2023 18:18

Hej Limbo. Jeg har også et Nilsol anlæg - og det giver mig både varmt brugsvand samt rumopvarning. Jeg mangler en manual til Nilsol anlægget. Har du mon en sådan?
Venlig hilsen


Besvar