Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme + fastbrændsel

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme + fastbrændsel

Indlæg af Flemming DJ » 05 jan 2012 14:04

Lige en detalje: Hvis man skal ha' lavet en varmeinstallation (lovligt) i et udhus, skal det isoleres som beboelse efter Bygningsreglementet. Og det er lidt mere end 100 mm isolering.

Men, der er så sikkert intet til hinder for at opsætte en vandvarmer til f.eks. en vandhane. Hvis du forstår sådan en lille én :wink: Og overskudsvarme fra f.eks. et fyrrum må du gerne udnytte. Men, nogen ville nok undre sig over, du installerer et fyr i et område med fjernvarme. Jeg vil æde min gamle hat på, man må også sætte en (godkendt) brændeovn eller pilleovn op, hvis man lige husker at bygge en skorsten.

Og du må sikkert også bruge div. varmekanoner, oliekaminer og flammekastere, hvor uøkonomiske og forurenende de end måtte være.

Aner intet om prisen på installation af noget med fjernvarme, og den med pillefyrets pladskrav, må andre vurdere.

Hvad betaler du for selve varmeforbruget på fjernvarmen? Piller koster ca. 50 øre pr. kWt.

Måske kan det godt svare sig at få vandet varmet med fjernvarme og sol og rumvarmen fra f.eks. en oliekamin e.l.? Og måske er det den eneste (lovlige) metode. Så slipper du også for at bygge skorstenen og/eller isolere som en vild.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


fedtegreven
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 17 nov 2009 09:00
Mit fyr: gl hs tarm unit
Areal: 120
Brændsel: gæt efter profilnavn
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestkysten mellem ringkøbing og holstebro

Solvarme + fastbrændsel

Indlæg af fedtegreven » 05 jan 2012 16:25

Hejsa.

Hvad sådan her:

En brugt stål skorsten fundet i DBA 2000kr, en morsø 1410 og så fra DBA 1500kr, en røggas køler bygget af en her på forum 1500kr, selvcirkulation over i en 1/2 1200 liter olie tank som så gennem en varmeveksler og noget regulerings værk ( al a det man styre gulvvarme med blot indstillet til 29 grader eller hvad de der fisk kan lide ) levere varme til "fiske baljerne" :D så kan du ved samme lejlighed pump vandet gennem div filtre så det holdes fint rent til fisken.

Tja det var så bare min ide, det ikke sikkert den dur, men måske noget alligevel kan give inspiration.

MVH

Ole.

Ps.
Priserne er bare noget jeg lige kaster ud udfra hvad jeg selv lige har set ting til

smalle10
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16 nov 2011 15:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 130
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Solvarme + fastbrændsel

Indlæg af smalle10 » 05 jan 2012 16:44

Hej fedtegreven. Tak for input. Har lige læst om sådan en røggas køler og det er vist en større omgang. Morsø 1410 brænder har jo ikke vand tilsluttet og vil sikkert varme rummet for meget op.

Hilsen Per
Per Schmalfeldt

http://www.solcelle-fyn.dk

Lad solen hjælpe miljøet og få selv lidt mønt ud af det

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Solvarme + fastbrændsel

Indlæg af svæver » 05 jan 2012 18:12

smalle10 » 05 Jan 2012, 16:44 skrev:Hej fedtegreven. Tak for input. Har lige læst om sådan en røggas køler og det er vist en større omgang. Morsø 1410 brænder har jo ikke vand tilsluttet og vil sikkert varme rummet for meget op.

Hilsen Per

He he men det kan fås- i England-.
/Jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB


Besvar