Kalk

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
ARas
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10 dec 2008 21:59
Mit fyr: Baxi 2,5 m. ilt-styring
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35
Årligt forbrug: ?? (8)
Geografisk sted: Syd-Sjælland

Kalk

Indlæg af ARas »

Hej

Jeg har lidt problemer med trykket på det varme brugsvand!
Lige når jeg åbner for hanen er trykket fint, men i løbet i 1-2 sek falder det temmelig meget.

Jeg tror måske dette skyldes kalk i min varmtvandsbeholder!! Kalken sidder tæt på koldtvands-tilgangen og det kniber derfor med at holde trykket i beholderen når der er forbrug af varmt vand. når der ikke er noget forbrug byggets trykket op, og man oplever derfor at lige når man åbner for vandet er der fint tryk, men det falder hurtigt!!

VVB er en kombi solvarmebeholder hvor jeg både har spiral en spiral til solfangere og en spiral til fyret!! (+el-patron)

Er der nogen der har erfaring med lignende problemstilling?
Kan man afkalke beholderen?
Hvad kan jeg ellers gøre? (der skal jo relativt meget syre til!!!)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Kalk

Indlæg af BWJ »

Hvis du har et sikkerhedsarmatur på KV tilslutningen, så prøv lige følgende lille øvelse.
Åbn en varmtvandshane i huset helt og lad vandet løbe, luk derefter for sikkerhedsarmaturet på KV tilgangen til beholderen, spændt godt til, åben derefter fuldt igen, - gentag et par gange.
Denne øvelse fjerner urenheder/kalk i den stilbare kontravenlil og genopretter dit tryk.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Besvar