Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 12 nov 2011 16:55

Jørn Petersen » 10 Nov 2011, 09:45 skrev:Nu har jeg fundet 2 plade-radiatorer, som pelle viser billeder af længere oppe, med mål 165*70*6 cm og 95*98*6 cm, hvis jeg bygger dem ind i træ ramme på samme måde som jeg gjorde med de sorte slanger, og med 10mm 3-lags kanal-plader som lukker dem, er det så ok.!

Og er der behov for endnu en, eller er dette nok, har betalt i alt 175 kr for begge, så det var jo ikke så slemt.

Jeg har nemlig mulighed for at sætte alle dem op som jeg har lyst til, da jeg har en flad taget garage op ad drivhuset, og de kan stå deroppe, og let kan føres ind i drivhuset.

Jeg har tænkt mig at serie forbinde dem.
Hej
Ok Alletiders.. Ja, du mener du vil sætte dem sammen i en lang række med unionerne. Har du nu sørget for at få hele unionen med til dem.. Ja, for søren. Gerne nogle flere radiatorer på.. Også en glimrende ide at sætte dem op på garagetag. Der står de noget skjult og da næsten også synd at placere dem oven på dit flotte drivhus. :)
lav det sådan at fremløb fra fanger er tættest på drivhuset. returen må gerne være lang..
Jeg har undersøgt hvor meget vand der kan være i 1 m2 1 pladet rio radiator. ca.5,5-6 liter..
Det er da rigtignok. Der er jo noget væske der skal varmes op inden pumpen starter. Men, det betyder ikke så meget om vinteren med frostklare solskinsdage. Der er ikke meget skyer.

Jo, når du har de plader, Så brug dem. Det kan du opveje ved at lave lidt større areal. Men, Dæklaget.. det er da glasklart og ikke tonet, vel.? Det skal helst være de "klare" plader så, pyt med om de er 3 lags, selv om 2 lags var at foretrække.. og med den pris du kan få de radiatorer til så er det da bare med at få nogle flere koblet på. Om radiatorene flugter i bunden eller i toppen, er vel egentlig ligemeget. det skal blot være så det er den højeste der kan udluftes på. (Der hvor fremløbet fra fanger er). men, jeg ville nok lade dem flugte med toppen.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 12 nov 2011 17:52

pelle, Jo kanal-pladerne er de glasklare, og i dag blev det til plade-radiator nr. 3, og nu lidt over 3 kvm i total, jeg har lavet det sådan, at alle 3 radiatorer er i hver deres ramme, og sådan at de kan serie forbindes, hvis der skal flere til.

Jeg ved ikke helt hvornår alt er klar, så det kan prøves af, men forhåbentligt inden for nogle dage, jeg har købt sådan et jord-temperatur måler, og den siger at jorden på i drivhuset er 10,5°C, så er det nemmere at se om der bliver tilføjet noget varme, når anlægget er oppe og kører.

Så de 3 radiatorer står mig i 250 kr., og 50 kr. sort spray maling, så det er ikke de vilde udgifter endnu.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 12 nov 2011 19:24

Jørn Petersen » 12 Nov 2011, 17:52 skrev:pelle, Jo kanal-pladerne er de glasklare, og i dag blev det til plade-radiator nr. 3, og nu lidt over 3 kvm i total, jeg har lavet det sådan, at alle 3 radiatorer er i hver deres ramme, og sådan at de kan serie forbindes, hvis der skal flere til.

Jeg ved ikke helt hvornår alt er klar, så det kan prøves af, men forhåbentligt inden for nogle dage, jeg har købt sådan et jord-temperatur måler, og den siger at jorden på i drivhuset er 10,5°C, så er det nemmere at se om der bliver tilføjet noget varme, når anlægget er oppe og kører.

Så de 3 radiatorer står mig i 250 kr., og 50 kr. sort spray maling, så det er ikke de vilde udgifter endnu.
Ok. Billigt, for "kommende" gratis varme :great: .. Det vil være en fordel for dig at sætte dem sammen i en kasse. Det giver færre kolde kanter(kuldebroer) og du sparer de fordelerrør der ligger ud i det fri. med isolering omkring, istedet er det bund og top af radiator der benyttes. men, de er jo inde i kassen og er malet sorte.. Kan du se det?. En win win situation. Der opsamles varme . Du kan jo sætte et par teer på strengene og proppe dem af, så kan du altid benytte dem om større areal ønskes. Men, har du mulighed for det så lav en lang fanger. Sæt lige en kuglehane på fremløbet fra imellem solfanger og den ene tee. men, et tee på både frem og retur. og en termometer ved top fanger.. så er der helt forberedt til at bygge videre. Jeg smider lige en tegning af hvad jeg mener en af dagene, så du er helt med på hvad jeg mener., ..
Prøv at forbered det til brusebad.. Se om du kan støve en 200 liters brugt kappebeholder op. sårn til en femhundrede krone seddel. Så du kan få gratis varmt vand til bad, bilvask, vinduesvask i sommertiden...Det er en gang at lave det. Så har du det jo mange år frem i tiden. Ingen grund til ikke at udnytte varmen , solfangerne kan producere i sommertiden,. Du kan altid spørge til det herinde.. Vi er her jo bare for at hjælpe , så du kan få det udført billigt og godt. :great:

Du skal da lige se mig" in aktion" med at knalde aluminiums øldåser sammen til mit 25 m2 store solvarmeanlæg. Det er noget jeg har lært af Ernst Drastrup. Det er hans opfindelse. Hvis du vil udvide med ekstra solfang, kan du jo også prøve med det, nu du får tiden til det. Alu leder jo væsentligt bedre en jern. det ligger ca. mellem jern og kobber i ledeevne+ der kun er ca. en halv liter væske pr. m2 . Det tager ca. en time at fremstille 86 dåser til 1 m2 solfang. øh.. Altså for mig.. Dåserne passer stramt omkring et 10 mm kobberrør.. He he ..Kan ikke lade være... Men, der er sku ikke noget som en "stram " dåse, er der vel. icon_cheesygrin.gif
Jeg har lige lært, af min søn, hvordan man kan lægge film på youtube..Værsgo

http://www.youtube.com/watch?v=2BBcja1Wf0Q
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 16 nov 2011 06:58

Pelle: kan du ikke sende et link, til den solfanger med de fladmaste øldåser.!

Jeg har nu fået samlet det hele, og fået det testkørt, men jeg kan ikke helt slippe for luft i systemet, og derfor har jeg lige et par spørgsmål.

Skal cirkulationspumpen slukkes ved udluftning.!
Er det den smarteste måde, at påfylde systemet nedefra, som når man udlufter bremser på en bil, eller.!
En ven fortalte at jeg skulle få fat i en automatudlufter til 110°C, hvor finder man den.!

Ellers virker alt rigtig godt, jeg fyldte anlægget med kølevæske, ca 20 liter, regnede ud at der total var ca. 30 liter i anlægget, og satte styringen i gang, og i starten virkede det fint med at cirkulere, og vandet kom meget hurtigt op på 35°C, men så fornemmede jeg at der ikke var cirkulation når pumpen kørte (Luft i systemet), jeg tappede det varme kølevæske af, og der er jeg nu, skal have fundet en automatudlufter.

Skal nok poste nogle billeder og info, når det er kørende.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Havmand » 16 nov 2011 07:39

Genialt klip.... Med ørebøffer liggende på bordet :)
Men jeg troede ikke det virkede når man brugte sodavandsdåser til det... Er helt overbevist om at det skal være øldåser icon_cheesygrin.gif
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 16 nov 2011 14:51

Havmand » 16 Nov 2011, 07:39 skrev:Genialt klip.... Med ørebøffer liggende på bordet :)
Men jeg troede ikke det virkede når man brugte sodavandsdåser til det... Er helt overbevist om at det skal være øldåser icon_cheesygrin.gif
Øldåser er altid alu..Sodavandsdåser kan være i blik..men. Det skal være aludåser, uanset hvad indholdet har været. Så er man i tvivl, så prøv med en magnet.. Jeg kan mærke det på vægten af dåsen. en blikdåse er tungere.Man kan også trykke på siden af dåsen og slippe. Lyder der et højt "klik".. Så er det blik..
Jo... Jeg benytter da høreværn.. Men, nu stod konen jo der og ville snakke. Det er hende der filmer. :)
Nu jeg tænker efter. Kunne nu nok sagtens høre hende alligevel med ørebøfferne på..Så ingen grund til ,jeg tog dem af. Det var vist mest af høflighed..icon_cheesygrin.gif

Hvad så ,Jørn . Har du styr på det ? :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen » 16 nov 2011 15:05

Hva så Pelle, ja det vil jeg da mene, nu venter jeg blot på lidt tynde skyer, eller sol.

Har i dag fået lavet lidt VVS, og lavet en ordentlig påfyldnings studs, samt en automatudlufter, og så har jeg lige fyldt systemet med kølevæske igen, pumpen har kørt og cirkuleret i en 20 minutter, skal vist lige have tjekket vandstanden i morgen, så skulle det gerne være kørende, krydser ihvertfald fingre for at det var det, og at det nu virker.

smalle10
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 16 nov 2011 15:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 130
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af smalle10 » 16 nov 2011 15:26

Er ikke så skrap til fysik, men har efterhånden samlet en del sodavandsdåser.
Pepsi max dåser sætter magneten sig fast på.
Coca Cola zero og icetea gør den ikke.
Så er det vel Zero og Icetea dåserne man skal bruge ?.
Per
Per Schmalfeldt

http://www.solcelle-fyn.dk

Lad solen hjælpe miljøet og få selv lidt mønt ud af det

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 16 nov 2011 17:38

Jørn Petersen » 16 Nov 2011, 06:58 skrev:Pelle: kan du ikke sende et link, til den solfanger med de fladmaste øldåser.!

Jeg har nu fået samlet det hele, og fået det testkørt, men jeg kan ikke helt slippe for luft i systemet, og derfor har jeg lige et par spørgsmål.

Skal cirkulationspumpen slukkes ved udluftning.!
Er det den smarteste måde, at påfylde systemet nedefra, som når man udlufter bremser på en bil, eller.!
En ven fortalte at jeg skulle få fat i en automatudlufter til 110°C, hvor finder man den.!

Ellers virker alt rigtig godt, jeg fyldte anlægget med kølevæske, ca 20 liter, regnede ud at der total var ca. 30 liter i anlægget, og satte styringen i gang, og i starten virkede det fint med at cirkulere, og vandet kom meget hurtigt op på 35°C, men så fornemmede jeg at der ikke var cirkulation når pumpen kørte (Luft i systemet), jeg tappede det varme kølevæske af, og der er jeg nu, skal have fundet en automatudlufter.

Skal nok poste nogle billeder og info, når det er kørende.
hov jørn.. Havde overset dette indlæg fra dig..Sorry..

Jeg smider lige den tråd jeg lavede for 3 år siden med den dåsesolfanger. Jeg er forlængst færdig med det anlæg..

viewtopic.php?f=121&t=5774

ja, man lufter altid ud med slukket pumpe, og når anlægget er koldt. Det er så ligemeget for dig når temp. ikke er højere. Du behøver ingen aut. udlufter, men blot en luftskrue. Det aut. passer jo blot sig selv..Tror ikke dit kommer op på 110 gr, men da altid godt at sikre sig..Der skal altid være mulighed for udluftning hvor et rør går op og ned. man, plejer at påfylde anlæg nedefra, da luft skubbes ovenud. Men, så skal der pumpe til. Du kan bruge den tid det tager og hælde det på ovenfra. Hæld tilsidst noget glykol i en have slange. kobel den på anlægget . og hæv trykket med vandværks tryk. Lige som flemming foreslår.

lånte noget "hjemmelavet" noget, til mit dengang. Det er lavet af pumpen fra en husvandværk. Hydroforen var gået til. væsken pisker rundt igennem den lille slange og tilbage igen. åbnes til den store slange pumpes det på under tryk. Smider lige nogle billeder.. Der er vist ingen patent på. hvis nogen ønsker at lave noget tilsvarende. Smeden der har den, benytter den til at fylde væske på jordvarmeanlæg.. men, for den der har stumperne, er den billig at fremstille. Den er effektiv..
748.JPG
749.JPG
750.JPG
747.JPG
Last edited by 2 on pelle; edited 16 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle » 16 nov 2011 17:46

smalle10 » 16 Nov 2011, 15:26 skrev:Er ikke så skrap til fysik, men har efterhånden samlet en del sodavandsdåser.
Pepsi max dåser sætter magneten sig fast på.
Coca Cola zero og icetea gør den ikke.
Så er det vel Zero og Icetea dåserne man skal bruge ?.
Per
Der er sommetider at dåser til samme slags sodavand både fremstilles i blik og andre gange i alu. Mærkelig nok.
Hæh.. Egentlig en skør ligegyldig viden at have, som ingen tænker på. Medmindre man altså skal bygge solfanger eller luftsolfanger. Så er den viden jo ikke helt uvæsentlig. :roll:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar