Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af Flemming DJ » 17 jan 2012 11:03

Jeg er helt med på funktionen.

Havde ikke lige luret, at brugsvandspiralen var i fuld højde. Troede kun den sad i øverste halvdel.

Men, kan den ikke følge med, når du trækker varmt vand til badet, siden du holder bunden lun?

Der vil alt andet lige være et ekstra varmetab ved at holde samtlige liter varme fremfor kun toppen. (Og så kan solen hjælpe lidt til igen :wink:).

Jeg prøver vist bare at få skåret ud i pap, hvorfor du kører retur fra centralvarmen ind i bunden. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af selquist » 17 jan 2012 11:16

Yes, nu snakker vi samme sprog :-) Det er lidt spildt varme, men ikke så meget igen da tanken er godt isoleret.
Men nej den kan ikke helt følge med. Hvis vi lukker godt op for vandet mens brænderen er i slukket tilstand, og mens vandet i bunden har en lav temperatur kan vi ved ét bad nå at bruge al varmen. Først når brænderen er vågnet op kan vi igen lave konstant varmt vand, bare ved lavere tryk.
Ved at lukke lunkent vand ind i bunden kan jeg forlænge tiden inden vi løber tør. Og ja jeg ved godt at så kan solvarmen ikke rigtigt bidrage for tiden, men det er jo mit valg. Derfor vil jeg også koble om igen til forår når der kommer mere blæs på solen.

Indtil da skal Lillemor jo gerne kunne stå og blive kogt under det store brusehoved med masser af tryk på vandet hehe...
Hvis brænderen ER startet og jeg bare ikke lukker helt op for vandet er der absolut ingen problem :-)
Mvh Peter

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af Flemming DJ » 17 jan 2012 11:23

Så gi'r det mening i mit lille hovede. :lol:

Det er osse bedst at holde lillemor glad. icon_cheesygrin.gif Og bedst med noget buffer, så flere kan nå at blive rene. Det er altsammen den lille smule ekstra piller værd.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af selquist » 22 apr 2012 16:53

UPDATE!!!

Efter noget ventetid har jeg endelig fået monteret et digitalt termostat istedet for det gamle analoge der sad i kedlen! Den nye her er med justerbar hysterese! Hvilket gør at jeg kan lade tanken køle lidt mere ned, inden jeg varmer den op igen. Nu er min hysterese pt. 8 grader mod ca. 3-4 før = langt færre tændinger og længere drift tider :)

Efter en måneds kørsel med den kan jeg kun sige at jeg er tilfreds. Den reagerer noget hurtigere end den gamle, og jeg har ikke så mange sjat-tændinger som før. Mener også at jeg har lavere forbrug, men det er svært at måle da min solvarme jo også er begyndt at virke godt :great:
Vedhæftede filer
IMG_1712b.JPG
Digital termostat istedet for øverste temp.føler
Mvh Peter

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af selquist » 11 maj 2012 08:57

UPDATE!

Så kom smeden og fjernede Automix'en med vejrkompencering. Den kunne slet slet ikke finde ud af hvad den skulle.
Variabel fremløb til mix'en, max begrænsning af temp på fremløb efter mix'en, forskelligt flow, og udetemperatur-kompencering var åbenbart for meget forlangt... Smeden opgav at få denne til at virke, så hele vinteren har vi bare kørt med manuelt justeret fremløb...

Nu er der monteret en simpel Automix CTR med fin boks til justering af fremløbstemperaturen! No bullshit... og DET virker endelig! Om tanken leverer vandet med 55º eller 70º betyder nu ikke noget. Den regulerer fint frem til mit ønskede setpunkt.
Mvh Peter


nemocharley

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2014 19:15

Hej Selquist har du nogen fornemmelse af hvor meget vejrkompenseringen ville have taget af dit forbrug i fald det havde kunnet fungere?

Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af selquist » 18 nov 2014 15:29

Hej nemocharley. Nej jeg har ingen anelse. Tror ikke det kan være ret meget, hvis noget overhovedet. Vejrkompenceringen ville jo justere min fremløbstemperatur afhængig af udetemperaturen. Men hvis vejret er varmt kalder radiatorene jo heller ikke på varme, og så er der jo ingen flow. Jeg tror det er en super ide hvis man kun har ét-strengs anlæg. Ellers ikke.
Det gav mere mening hvis der kom intelligent samspil mellem solvarmestyringen og iwabo'ens styring. Så Iwaboen f.eks. ikke starter op en solskinsdag, bare fordi setpunktet kom en smule under ønsket...
Mvh Peter

nemocharley

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2014 16:03

hmm - mon det kan lade sig gøre med en anden styring? uvr1611 måske?

jeg lurer lidt på om jeg skal have vejrkompensering til - men jeg er meget i tvivl om det er noget, som kan svare sig... - og er mere tvivl nu efter din tilbagemelding.

indtil videre har jeg en sælger (som virker ret reel), som siger at meget gulvarme, buffertank og anden primær varmekilde er de tre ting der skal til førend vejrkompensering batter for alvor. Men han tør ikke sætte procenter på. Jeg ved bare jeg skal have mere lagringskapacitet - det er det eneste jeg er sikker på.

baagoe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 22 dec 2013 17:28

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af baagoe » 23 nov 2014 12:58

COWI har lavet en rapport hvor de ud fra faktiske målinger skønner at man kan spare 10% af sit forbrug i gennemsnit.

De 10% man sparer ved vejrkompensering kommer af et lavere tab i distributionsnettet. Man kan så selv skønne hvor stor og hvor godt isoleret ens distributionsnet er.

Jeg har umiddelbart lidt svært ved at se at vejrkompensering er ekstra godt hvis man har buffer, eller for den sags skyld gulvvarme. Så har man jo i forvejen en lav fremløbstemperatur.

Den nye varmenorm DS469 stiller krav om vejrkompensering og derfor er det også et krav fra mange fjernvarmeværker i dag.

nemocharley

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af nemocharley » 23 nov 2014 23:55

så hvis der er megen rørføring så er der for alvor noget at hente. Jeg kører ikke med lavt fremløb, men jeg har også et mix a gulvvarme og radiatorer.

i mit tilfælde ville jeg kunne spare 300-400kg piller - tror ikke den vejrkompenseringsløsning skal være al for dyr førend jeg er stået af.


Besvar