Optimering af solvarme anlægget.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
soltriggeren
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29 maj 2011 22:21

Optimering af solvarme anlægget.

Indlæg af soltriggeren »

Hej

Solvarmen har nu været i drift 3 mdr. næsten.

Er her nogen der har erfaring med styret pumpe hastighed? Jeg har opdaget at når jeg nedsætter flowhastigheden får jeg noget varmere vand. logisk nok jo.. Men kan man så i disse mange gråvejrsdage sætte pumpehastigheden så langt ned at man kan producere 60 C varmt vand istedet for 300 l. lunken vand?


mvh Sven

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Optimering af solvarme anlægget.

Indlæg af Lintz »

Hvilken type solvarmer er det ? mit er et vaccum solfanger anlæg og det giver snildt over 40 grader en dag der er overskyet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
soltriggeren
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29 maj 2011 22:21

Optimering af solvarme anlægget.

Indlæg af soltriggeren »

Hej Lintz

Det er vaccumrørs modellen 30 stk.
Det laver en 43-48 grader i disse overskyede dage, da anlægget kun bruges til brugsvand ville jeg jo gerne tættere på de 60 grader i VVB.

Mvh Soltriggeren
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Optimering af solvarme anlægget.

Indlæg af Flemming DJ »

Det er svært at lave varmt vand på dage, hvor solindstrålingen er nærmest ikke eksisterende. Vi har lige lavet hhv. 4 og 3 kW de seneste dage på 9 m2 absorberareal. :roll:

MEN, det der skal til rent teoretisk er at nedsætte flowet så meget, at forskellen på fremløb og retur til fangeren bli'r højere end nu.

Hvis du allerede har grundindstillet pumpen til laveste trin, så skal du ind i styringen og ha' fat i en indstilling, der kan hedde f.eks. "Rise", altså stigning. Den skal indstilles sådan, at pumpen bli'r "sløvere" til at skrue op for hastigheden (moduleringen), f.eks.: Står den p.t. til at øge pumpehastigheden 10% for hver grad, differenstemperaturen stiger, kan den justeres til først at øge hastigheden ved 2° stigning.

På den måde vil differenstemperaturen i praksis blive højere, og du skulle kunne opnå varmere vand - MEN, det afhænger i sidste ende altid af energimængden i indstrålingen. Og kører du højere temperatur i solfangeren, bli'r der også større varmetab til luften, og fangeren vil levere færre watt totalt.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
soltriggeren
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29 maj 2011 22:21

Optimering af solvarme anlægget.

Indlæg af soltriggeren »

Hej Flemming
Selvom jeg beklager mig over manglen på sol, så er det kun sket 3 gange, at elpatronen måtte i drift.
Desværre har jeg ikke en solvarme styring med rpm. regulering af pumpen men overvejer om det er umagen værd at skifte til en! fordele kunne være at nå de 60 grader fremløb temp fra fangeren der udover er der jo også lidt strøm at spare ved at pumpen kun kører med den hastighed der er brug for.

mvh Soltriggeren

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Optimering af solvarme anlægget.

Indlæg af Flemming DJ »

Jeg ved sq ikke om, det kan svare sig. Og tvivler lidt på besparelsen ved modulering af pumpen - har aldrig set nogle tal på det.

Jeg ville nok gå efter så mange kW som muligt - hellere varme meget vand rimeligt op end varme lidt vand meget op. En kW i vandet er og bli'r en kW, men varmetabet får du ikke noget ud af. Det handler jo helt basalt bare om at få flyttet varmen fra fangeren og ned i tanken.

For at understrege pointen, så får man netto mere af den indstrålede effekt hevet ud af fangeren ved at holde temperaturen nede. Og det kan man med højere flow.

Vi har fået mere ud af vores anlæg ved at køre pumpen med grundindstilling på trin 2 fremfor 1. Har så også en god slat beton at afsætte gulvvarmen i. :) Men, jeg mindes ikke i denne sæson at ha' set pumpen køre på 100%, når der lades på tanken.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar