Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

erfaring med klor gennem solfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Rene`Strøm » 29 jun 2011 09:24

Hej alle
da jeg som nystartet solvarme bruger , har sat en veksler op til min pool og en styring der køre perfekt med start og stop af pumpe , syntes jeg ikke jeg kan hive nok varme ud af veksleren , hvis feks der er 55 grader i solfanger kan jeg kun hive 30 grader ud til pool , så det vil ta flere dage at varme min 10000 l op , og den falder jo også ca 6-7 grader om natten , så var det jeg tænkte hvad hvis jeg køre pool vand direkte i solfanger ? kan solfanger tåle det klor ? , men jeg har også en ide om at mine 2 sandfilter pumper ikke kan lave tryk nok gennem veksler , har tænkt på at sætte en ups 25-60 pumpe fra pool vand under veksler , tror i det vil hjælpe ? alle forslag er velkommen , syntes bare der går mange grader tabt i veksleren
mvh
Rene´ :great:


lilleClaus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 sep 2010 21:15

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af lilleClaus » 29 jun 2011 15:49

Hej Rene

Jeg ville ikke kører pool vandet direkte i solfangerne, med mindre de er lavet til det. kloren er hård ved delene.

Regner med at veksleren er monteret rigtigt, så vandet strømmer mod hinanden. men hvilke temperature har du på pool vandet ind i veksleren og på solfanger væsken ud af veksleren?

Temperaturen alene fortæller ikke ret meget om hvor stor effekt der bliver tilført til din pool. at opvarme 100 L vand fra 20 til 50 grader eller 300 L vand fra 20 til 30 grader kræver den samme mængde energi, i teorien. I praksis vil det kræve lidt mere energi at opvarme de 100 L til 50 grader fordi der er et større varmetab til omgivelserne ved den højere temperatur.

mvh

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af mejeristen » 29 jun 2011 22:38

ja pas på med klor der er korroderende, ville sætter en pladevarme veksler imellem pool og solfanger hvis det var mig
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Rene`Strøm » 30 jun 2011 10:26

lilleClaus » 29 Jun 2011, 15:49 skrev:Hej Rene

Jeg ville ikke kører pool vandet direkte i solfangerne, med mindre de er lavet til det. kloren er hård ved delene.

Regner med at veksleren er monteret rigtigt, så vandet strømmer mod hinanden. men hvilke temperature har du på pool vandet ind i veksleren og på solfanger væsken ud af veksleren?

Temperaturen alene fortæller ikke ret meget om hvor stor effekt der bliver tilført til din pool. at opvarme 100 L vand fra 20 til 50 grader eller 300 L vand fra 20 til 30 grader kræver den samme mængde energi, i teorien. I praksis vil det kræve lidt mere energi at opvarme de 100 L til 50 grader fordi der er et større varmetab til omgivelserne ved den højere temperatur.
Hej lilleclaus
ja jeg må indrømme at jeg er udlært rørlægger så jeg er ret sikker på at min veksler er monteret rigtigt , men du har ret i at mit retur vand på solvarme siden har samme temperatur som mit fremløb på pool siden , så jeg kan godt regne ud at der ikke kan gøres noget der , syntes bare det er utroligt at det ikke kan yde mere , altså mit solvarme anlæg , min max temperatur i min solvarme har til dags dato kun været 60 gr. , hvad kan i hive ud af jeres anlæg ? ,

mvh

lilleClaus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 sep 2010 21:15

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af lilleClaus » 30 jun 2011 18:13

Hej Rene

Nu skriver du ikke hvilken temperatur du har på retur vandet på solfanger siden, gætter på 20-25 grader. det giver en temperatur stigning i solfangerne på 35-40 grader hvilket er meget pænt. Gætter på temperatur stigningen i mine fangere er 20-30 grader på en god dag.
Jeg kan godt få op til 80 grader i tanken men så er returen til solfangeren heller ikke rar at røre ved.

Du kan godt få en højere temperatur fra dine fanger, hvis du nedsætter flowet igennem dem. der vil sikkert så bare ske det at pool vandet ikke bliver opvarmet så meget, med samme flow på pool siden af veksleren. fordi der vil være et større varmetab fra solfanger og fremløb til veksler. Gøres det modsatte at øge flowet i solfangerne vil solfangerkredsen godt nok ikke blive opvarmet så meget, men poolvandet vil blive lidt varmere, fordi der ikke tabes så meget varme til omgivelserne, grundet den lavere temperatur.

Din "tank" på 10000 liter er en del større end hvad de fleste har, men hvor meget solfanger har du?
Har selv 12 m2 gammeldags plane solfanger til 250 liter VVB og 3 m3 beton i et kældergulv. har leveret alt vores varme vand siden påske, har dog været enkelte dage med et "køligere" bad. Din pool er så 40 gange større end min VVB, den energimængde som vil hæve temperaturen i min VVB med 80 grader vil hæve din pool med 2 grader (hvis der ses bort fra varmetab).

mvh


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Flemming DJ » 01 jul 2011 11:51

lilleClaus » 30 Jun 2011, 18:13 skrev:
Du kan godt få en højere temperatur fra dine fanger, hvis du nedsætter flowet igennem dem. der vil sikkert så bare ske det at pool vandet ikke bliver opvarmet så meget, med samme flow på pool siden af veksleren. fordi der vil være et større varmetab fra solfanger og fremløb til veksler. Gøres det modsatte at øge flowet i solfangerne vil solfangerkredsen godt nok ikke blive opvarmet så meget, men poolvandet vil blive lidt varmere, fordi der ikke tabes så meget varme til omgivelserne, grundet den lavere temperatur.
Som Claus skriver, måske med lidt andre ord, skal man overhovedet ikke være ked af, at temperaturen i ens solfanger er "lav": Det gi'r nemlig flere watt i ydelse med et højere flow end en høj temperatur med et lavere flow. (Vi hiver selv noget mere ud af vores kombianlæg i år med grundindstillingen på vores sol- og gulvvarmepumper på 2 i.st.f. 1 - måske +10% i et forsigtigt gæt).

Vi har vel også max. ca. 60 grd. i vores fanger, når vi forsyner gulvvarmen, som jo bare kunne blive ved med at aftage effekten (ligesom din pool), hvis vi ikke havde sat en maxtemperatur på gulvvarmereturen for ikke at smelte inden for.

For at sætte sagen lidt på spidsen, så kan alle jo få 150 grader i deres solfanger - man skal bare stoppe pumpen. :twisted: .... men, det gi'r jo ikke meget varme i systemet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Rene`Strøm
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 29 nov 2010 08:14
Mit fyr: baxi multiheat 2.5 f 360l
Areal: 365
Brændsel: piller fra genfa
Fremviser gerne i postnummer: 7840
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Stårup 7840 Højslev
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Rene`Strøm » 02 jul 2011 10:02

lilleClaus » 30 Jun 2011, 18:13 skrev:Hej Rene

Nu skriver du ikke hvilken temperatur du har på retur vandet på solfanger siden, gætter på 20-25 grader. det giver en temperatur stigning i solfangerne på 35-40 grader hvilket er meget pænt. Gætter på temperatur stigningen i mine fangere er 20-30 grader på en god dag.
Jeg kan godt få op til 80 grader i tanken men så er returen til solfangeren heller ikke rar at røre ved.

Du kan godt få en højere temperatur fra dine fanger, hvis du nedsætter flowet igennem dem. der vil sikkert så bare ske det at pool vandet ikke bliver opvarmet så meget, med samme flow på pool siden af veksleren. fordi der vil være et større varmetab fra solfanger og fremløb til veksler. Gøres det modsatte at øge flowet i solfangerne vil solfangerkredsen godt nok ikke blive opvarmet så meget, men poolvandet vil blive lidt varmere, fordi der ikke tabes så meget varme til omgivelserne, grundet den lavere temperatur.


hej igen
ja jeg må jo nok indrømme som nystartet med solvarme , at jeg kan se på jeres meldinger at jeg ikke har nok solfanger på taget , ca 6m2 vacuum , men min pool skal jo heller ikke være 40 gr men der imod omkring 30 gr på en go dag , man skal jo ikke sidde og svede i poolen , så må pungen jo op igen til flere solfanger , men må da indrømme at det ikke er helt billigt at lave solvarme efterhånden hvis det skal kan yde noget , jeg har nemlig ikke mulighed for at sætte en varmtvandsbeholder op da jeg har 2 metro 110 l en i huset og en i min gildesal , så jeg har sat solvarmen sammen med min baxi over en veksler , og regnede med at den kunne holde min gulvvarme lun om sommeren når jeg slukkede fyret og tændte mine combi beholder , men solen har jo ikke været meget fremme endnu , så jeg satte endnu en veksler op til poolen , så jeg selv kan bestemme om solen skal varme min pool eller mit op hus , ( kuglehaner kan man aldrig få for mange af haha ) , nå men ang flow så kan jeg da se at jo mindre flow på min ups 25-40 på sol siden så får jeg varmere vand ud i poolen , men du har nok ret at der går for meget tab i det , for på pool siden er flowet jo altid ens med mine sandfiltre , så alt i alt jeg må til købmand igen :twisted:

Din "tank" på 10000 liter er en del større end hvad de fleste har, men hvor meget solfanger har du?
Har selv 12 m2 gammeldags plane solfanger til 250 liter VVB og 3 m3 beton i et kældergulv. har leveret alt vores varme vand siden påske, har dog været enkelte dage med et "køligere" bad. Din pool er så 40 gange større end min VVB, den energimængde som vil hæve temperaturen i min VVB med 80 grader vil hæve din pool med 2 grader (hvis der ses bort fra varmetab).

mvh

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Frank_Rasmussen » 02 jul 2011 14:23

I stedet for kun at 'putte' varme i poolen om dagen, så kunne man også forhindre varmen i at forsvinde fra poolen om natten v.h.a. en billigt flydende termo-bobbel-plast-tæppe, som er let at lægge på og tage af.

Nogle af de billigste solfangere er lavet til netop poolvand. De er samtidige nogle af de mest effektive. Se f.eks. http://shop.poolworld.dk/product/solfan ... exsun-841/ . Men de kræver noget opstilling i starten og slutningen af sæsonen.

Gyzz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26 jul 2011 11:48
Mit fyr: Naturgas
Areal: 270
Brændsel: Gas/Solvarme
Fremviser gerne i postnummer: 4632
Årligt forbrug: 1400m³
Geografisk sted: bjæverskov

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Gyzz » 05 aug 2011 09:17

Hej Rene, Ja det er klart at anbefale at du har en varmeveksler på da dit klorvand vil æde dine fangere ret hurtigt.
Når det så er sagt, så havde jeg faktisk sidste sommer en 2,1m² batec fanger sluttet direkte på en lille cirkulationspumpe tilsluttet med et tænd/sluk ur, som tændte klokken ~10 og slukkede klokken 17, det gav mig temperaturer i poolen på ca. 30° om eftermiddagen, næste morgen var temp nede på ca. 18° igen.
Jeg fandt så ud af at 80% af dit varmetab forsvinder via overfladen, så jeg købte et af disse bobleplast covers, som hævede temperaturen yderligere 3-4 grader.
Nu har jeg fundet denne fanger frem i skuret igen og trykprøvet den, og den er helt tæt, men jeg har ikke været så offensiv med kloren i poolen, og klor er absolut hårdt mod alle metaller, især når det også bliver varmet op.
Bilthema har nogle billige plast pool solfangere, som jeg nok vil prøve næste gang det bliver aktuelt i mit tilfælde...
God fornøjelse

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

erfaring med klor gennem solfanger

Indlæg af Ernst Drastrup » 05 aug 2011 11:17

Hej Rene.
For at opnå et godt resultat med opvarmning af din pool med solfangere, så er det nødvendigt, at montere en varmeveksler af syrefast rustfri stål.
Måske lidt dyrt i indkøb, men mest holdbar i længden.

Du skriver, at du har ca. 6 m2. vacuumrørssolfangere. Er det det, der svarer til 45 stk. vacuumrør.?? eller hvordan har du regnet overfladen ud.??

For mig at se, skal du op på mindst 90 stk. vacuumrør til denne størrelse af pool.

Det vil også være godt, om du monterede et flowmeter på solvarmekredsen, så du selv kan holde øje med, hvor meget energi du kan hive hjem ved de forskellige pumpehastigheder.

Jeg var fornylig ude ved et solvarmeanlæg, kunden havde klaget over, hans nye solvarmeanlæg ikke gav ret meget varme.
Indstalletøren havde sat pumpen på trin 1 og sagt, at der skulle pumpen altid køre.

Jeg aflæste flowmetret, som viste 2 liter pr. minut, som er det samme, som 120 liter i timen.
Her kom vandet hjem med 90 grader celcius.
90 x 120 liter er 10.800 kcal.

Så satte jeg pumpen op på trin 2. svarende til 4,5 liter pr, minut = 270 liter i timen.
Nu kom vandet hjem med 80 grader.
270 x 80 = 21.600 kcal.

Herefter satte jeg pumpen op på trin tre, som gav 7 liter pr. minut savrende til 420 liter i timen.
Nu kom vandet "kun" hjem med 70 grader.

Men 420 x 70 = 29.400 kcal.
Næsten tre gange så meget varme, som indstallatøren havde stillet pumpen på.

Så det er bestemt ikke ligemeget, hvor stor flowet er i et solvarmeanlæg.

1 kcal. er = den varmemængde der skal til, for at opvarme 1 liter vand 1 grad,
målt helt nøjagtigt fra 14,5 til 15,5 grader.

Jeg har skrevet en hel del i bogen om solvarme, som kun koster 149,00 kr.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar