Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme + Træpiller

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Stidsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 03 jun 2011 19:19
Mit fyr: MultiHeat 1,5 - 350
Areal: 290
Brændsel: Træpiller af ukendt oprindelse
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Vestjylland

Solvarme + Træpiller

Indlæg af Stidsen » 03 jun 2011 19:29

Vi har købt nyt hus hvori der er et Baxi Multiheat + et solvarmeanlæg.
Der stod tidligere et fastbrændselfyr, men det blev erstattet med Multiheat´en inden vi overtog huset.

Jeg har prøvet at lave en skitse af systemet på http://www.stidsen.dk/images/Varmesystem.jpg

Nu er det god spørgmål så - hvordan får jeg dette system til at køremest optimalt ?
- og er det overhovedet sat fornuftigt sammen ?

Jeg har fået at vide at om sommeren skal jeg bare slukke fyret og lade gulvarmepumpen cirkulere vandet gennem vandbeholderen, så tager den varme derfra hvis gulvene trænger.

I og med fyret pausefyrer bliver hele systemet for varmt nu hvor solen skinner - hvis altså fyret er tændt.
- det er jo ikke nogen god idé, men i og med det pausefyrer kan man jo ikke komme rundt om den.

Der sidder en elpatron i vandbeholderen. Den kan jo fint varme vandet op til alm. brug hvis ikke solen skinner, men når der så er en række dage med gråvejr som der var for nyligt bliver huset pludseligt koldt.
Kan det svare sig at flytte elpatronen ned i den alternative placering så den kan varme omkring spiralen fra cirkulationen eller vil det koste alt for meget i el ?

Slutteligt - der ligger en 3 m3 vandtank på loftet fra det gamle fastbrændselfyr.
Kan den bruges til noget fornuftigt sammen med solvarme og fyr ?

M.v.h.

Christian


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme + Træpiller

Indlæg af Ernst Drastrup » 11 jun 2011 17:03

Spørgsmålet er så, om det kan betale sig, at montere nogle flere m2. solfangere, og koble din 3.000 liter akkumuleringstank på, så fyret ungår at starte.

Jeg tror, det bliver alt for dyrt at montere en Ekstra El-patron og bruge El til opvarmning.

det er helt sikkert at El-prisen vil stige med årene.
Vi har endnu ikke hørt om, at der lægges afgift på solvarme.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar