Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt Solvarme installeret ;-)

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af Hangaard » 16 dec 2011 10:23

Flemming DJ. Nej der må tvært imod være meget sol der hvor ddkserv bor icon_cheesygrin.gif
kan se at Q-pro's vaccum solfanger er stort set indentisk med dem jeg har monteret fra NBE og var lige ude at kontrolere hvor mange KWh mine 60 rør har produceret siden den 1-1 2011 og der står 1356KWh hvilket svare til max 300kg piller.
Og så tænkte jeg også lige at det var godt jeg ikke invisterede i et Q-pro solfanger sæt, for hvad skulle jeg dog bruge at det varme til icon_cheesygrin.gif
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af Flemming DJ » 16 dec 2011 10:34

LOL - Mooon ikke, de 3 tons er sparet, fordi fyret blev slukket?

Men, sjovt forslag.

Vi har så nok lavet små 6000 kWt på vores 9m2 absorberareal (effektivt areal) på vores pladefanger i år. Vand + gulvvarme. Fyret slukket fra 1. maj til først/midt i oktober. sweat.gif
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af Hangaard » 16 dec 2011 10:44

6000KWh ?? syntes det lyder af meget enda, hvor får i de astronomiske tal fra ? er det mit anlæg der er noget skrammel eller trænger jeres KWh måler til en kraftig nedjustering :lol:
Ved godt at anlæg der også bruges til rumopvarmning giver mere end anlæg som kun bruges til brugsvand, men der er langt fra 1356KWh til 6000 og enda 13000 icon_cheesygrin.gif
Solen må jo ikke skinde meget over mit hus :evil:
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af Flemming DJ » 16 dec 2011 11:24

Fra 1. november '10 til 31. oktober lavede vi 6087 kWt, mener jeg.
Året før (det første med anlægget) var det 5866 kWt.

Målt ml. udgang fanger og returen på uniten, så det er brutto uden ledningstab og målingsunøjagtigheder. Jeg gætter selv på, det er en 10, måske op til 15%. Det virker realistisk nok, for vi smider alt undtagen varmtvandsproduktionen i gulvet (beton og klinker). Dog ikke i højsæsonen, hvor vi er nødt til at begrænse returtemperaturen fra gulvvarmen og om nødvendigt lade anlægget nødkøle.

Nu skriver trådstarter jo ingen steder, det er solvarmen, der har produceret de watt. Kun, at det er sparede træpiller, og omkring 20 kg om dagen kan der vel snildt gå til varmt vand og tomgang, hvis fyret ikke slukker (læs: er uden selvtænding). Og så er det en gammel Salamanderkedel, som nok ikke er det mest effektive i forvejen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

ddkserv
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 apr 2009 14:02
Mit fyr: Salamander støbejernskedel (Ombygget)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller/Træ + Sol
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: 11

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af ddkserv » 17 dec 2011 02:17

Lige for at præcisere hvordan jeg spare penge på 6000 så:
1. Jeg har en gammelt fyr stående (Salamander kedel som er ombygget) som ikke har automatisk tænd sluk.
2. Jeg får leveret træpiller med lastbil plus truck så jeg kan få pillerne ind i min Carport. (Ca. 2000kr per ton)
3. Jeg kan nu slukke mit fyr om sommer og stadigvæk have varmet vand.
4. Mit fyr æder cirka ½ tons træpiller om sommeren på at holde sig selv varm. Cirka 3 tons sparet = 6000kr for mig.

Hvis nogen mener jeg burde kunne spare mere så sig enlig til.


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af Hangaard » 20 dec 2011 20:21

mon ikke et nyt pillefyr havde sparet sig selv hjem hurtiger end solvarmesystemet når alt kommer til alt, tror da jeg ville have startet med den hvis jeg var dig icon_cheesygrin.gif
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

ddkserv
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 apr 2009 14:02
Mit fyr: Salamander støbejernskedel (Ombygget)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller/Træ + Sol
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: 11

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af ddkserv » 21 dec 2011 22:36

Ja okay, der er dog forskel på tilbage betalingstiden på solvarme + VVB og et nyt fyr. Så da jeg nu alligevel skulle skifte VVB (Varme Vands Beholderen) var det oplagt at snuppe et udgave med solvarme istedet for et nyt fyr. Så må vi se hvornår der er råd til at skifte fyret. Lige pt. har det give en god besparelse med både ny VVB og solvarme dog er et nyt fyr skam på ønske listen.

Overvej lidt om man skulle skift til en Luft til vand varmepumpe frem for et nyt træpille fyr. Efter mine beregninger burde drift prisen være omkring den samme dog vil anskaffelses prisen for sådan en varmepumpe være væsenlig mere hvor man så ikke skal lave noget arbejde. Nogen der har undersøgt området eller har nogen erfaring?

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af Hangaard » 21 dec 2011 22:55

Ved ikke meget om Jordvarme kun at jeg har læst flere gange at det har været et dyrt bekendskab forde el patronen skal klare opgaven hvis ikke huset kan varmes op ved den relative lave fremløbstemp.
Så er der dem der siger at det er forde det så er lavet forkert, men prøv at søg her på forumet.
Men bortset fra det så kan man jo sige at der er en gevaldig prisforskæl på jordvarme og et pillefyr, så er der også spørgsmålet om prisen pr.KWh. altså hvad koster El og piller om fks. 10år her er det jo rent gætværk men vil pillerne stige i samme tæmpo som El ?
Nu fyre du i forvejen med Piller/træ og er du træt af det ? så er det jo også noget du skal overveje.
Jeg ville selv købe et fyrsystem der kan fyre både med træ og piller og det forde vi siden 2008 har fyret gratis med træ, men arbejde er der jo også ved det icon_cheesygrin.gif
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

ddkserv
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 apr 2009 14:02
Mit fyr: Salamander støbejernskedel (Ombygget)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller/Træ + Sol
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Dagligt forbrug: 25
Geografisk sted: 11

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af ddkserv » 21 dec 2011 23:56

Luft til Vand Varmepumpe er ikke jordvarme i min verden. Jordvarme anlæg er noget hvor man udnytter jorden til at lave varme med. En Varmepumpe bruger luften som den opvarmer (Den mest kendt udgaver af Varmepumpen er Luft-Luft udgaven som har vundet indpasse som erstatning til el radiator).

Jeg må give dig ret i at spørgsmålet er om man ønsker at satse på træpiller eller el fremover. Hvad kommer til at koste mest? Det er nok svært at spå om. Jeg er dog helt klart overbevist om at fjernvarme i mit område er alt for dyrt i forhold til både træpiller fyr og luft-vand varmepumpe.

Jeg har fundet følgende link : http://www.jordvarme.dk/varmeberegning/ ... pe-dc.html
Det har et par beregninger på at drift for sådan et luft-til-vand varmepumpe er billigt.

Vil da kigge lige omkring på forumet for at forhøre mig på området.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Nyt Solvarme installeret ;-)

Indlæg af Hangaard » 22 dec 2011 00:45

Købte selv mit varmesystem tilbage i 2008 i Sverige og sparede Rigtig mange penge på det, eneste - er at det skal afhentes i Sverige (ca. 100km fra broen) her er deres Hp http://www.rinkabyror.se/ Jeg aner intet om der stadig er penge at spare ? men den svenske krone er ca 0.82kr + udgifter til afhentning.

Eks. baxi bonus 30 koster 31600,- x 0,82 = 25912kr
Da jeg købte min i 2008 kostede denne kedel 28500,- til kurs 0,68 hvilket er 19380kr mod den billigste pris jeg kunne finde her hjemme var min.34000kr men da kursen faldt så steg priserne lidt efter et stykke tid og de er nok ikke faldet tilsvarende igen og nu er kursen jo nomaliseret igen så det kan nok kun betale sig at fare over broen hvis man bor på Sjælland
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar