Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ventilator og styring til luftsolvarmepanel

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Ventilator og styring til luftsolvarmepanel

Indlæg af jhjorsal » 04 jun 2011 20:27

Jeg harr nu mailet med Kerychip vedr. størrelsen på solcellepanelet kontra blæserens watt forbrug, og ligger hermed mail korspondancen herud.

Hej Lucian
Jeg har lige et enkelt spørgsmål mere, inden jeg finder ud af hvad jeg skal bruge, hvorfor er dine solpaneler flere gange større (watt) end dine ventilatores watt forbrug. i dine kit ?
Mvh
Johnny

Hej Johnny
Solcellernes effekt, udtrykt i watt, er deres maksimale værdier. Men man får ikke så meget sol i løbet af en dag, at solcellen kan levere samme mængde strøm til blæseren.
Derfor hvis man overdimensionere solcellen i forhold til blæseren, kan man få ventilation i en længere periode i løbet af en dag, og også ved overskyet himmel.
Du kan også dimensionere dem efter samme effekt , solcelle på 5 W med en blæser på 3,5 W - vil kun køre i 2-3 timer/dag, samme solcelle med blæser på 1W vil køre blæseren i 6-8 timer / dag .
Med venlig hilsen
Lucian Danciu

Hej Lucian
Tak for dit hurtige svar, der er dog noget jeg stadig ikke forstår, er det fordi blæseren skal have rimeligt meget strøm for at kører, jeg troede at den bare kørte langsommere, hvis den ikke fik så meget strøm.
Mvh
Johnny

Hej Johnny
Blæserne kører en del langsommere ved lav spænding men har en minimum spændingsgrænse på ca. 1/2 af den nominalle spænding , samt en en minimum opstarts strøm.
Med venlig hilsen
Lucian Danciu

Også kan jeg jo godt se at mine forsøg med at flække 5 sollamper er helt til grin, men vi skal jo lære hele livet.
Go kristi-flyve-ferie til alle dem der er med.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Ventilator og styring til luftsolvarmepanel

Indlæg af Flemming DJ » 06 jun 2011 20:39

Ja, jeg kan godt se nu, at der skal lidt mere saft og kraft til end de der lamper..... My bad. :|
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar