Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

FYRING MED KORN

Spørgsmål vedr. fyring med korn
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: FYRING MED KORN

Indlæg af Landbo » 22 aug 2009 21:13

Hej.
thoken skrev:
Jeg mener også at tilsætning af kalk gør røgen mindre "sur", og derved mindsker tæringer på kedel og skorsten :roll:

mvh thoken
Har læst mig til engang, i papirene til et kursus, at foderkalken udelukkende modvirker slaggedannelse. Det var ellers nærliggende at tro det var for at neutrallisere syren. Samme sted stod også, som Per Krarup Olesen også skriver, at kedeltemperaturen bør hæves mest muligt. Har forgæves forsøgt at vride de små grå, hvor på nettet det ligger. En kunne måske være heltig, det tilflød senere.

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


farmer
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 25 mar 2009 11:13
Mit fyr: hjemme bygget
Areal: 240
Brændsel: korn
Årligt forbrug: 3-til-4.T
Geografisk sted: viborg

Re: FYRING MED KORN

Indlæg af farmer » 23 aug 2009 14:57

hvis man tager 4kg sigtet aske og en liter vand kan man afsyre møbler.man garved osse fisk for mange år siden med den blanding. ps kan ses dr.friland.
så aske har mange stærke kemiske forbindelser. kan også bruges som gødning i haven i rette mængder. så hvis man har sit anlæg kært er kridt et must. læg dog aldrig uren aske i haven kun hvis man fyre med rene vare hvilket er en selvfølighed.

BirgerH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:07
Mit fyr: Black Star 30 m/Woody brænder
Areal: 280
Brændsel: 8 mm Danish Agro Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Årligt forbrug: indkøbt 12 ton
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 2 gange
Kontakt:

Re: FYRING MED KORN

Indlæg af BirgerH » 23 aug 2010 13:15

Hej Per. En rigtigt fin beskrivelse som jeg har taget til mig og som jeg har lamineret og hængt op i mit fyrrum. Dog har jeg et spørgsmål !
Du beskriver kridt (foderkridt) som tilsætning ! Der betaler man jo for tilsat aske og det er der jo ingen grund til. Derfor gik jeg over til en have kalk som kørte fint. Men så for at spare penge fandt jeg ud af at Jem & fix hvor vi får procenter solgte dolomit havekalk fra Kongerslev med CaCo3 ca.92% og Magnesium ca. 10.5% Nu er det altså lige som om forbrændingen er blevet ufuldstændig.
Spørgsmålet lyder derfor ! Hvad er forskellen på Kridt og eller div. Kalk produkter.
Ved du det ?
Mvh. BirgerH
BH


Besvar