Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal til at lave korn brændehoved !

Spørgsmål vedr. fyring med korn
biger
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 15 okt 2009 11:45
Mit fyr: Baxi multiheat 1,5 ilt styring
Areal: 150 + 70 værksted
Brændsel: solsikke skaller træ piller
Fremviser gerne i postnummer: 4400

Re: Skal til at lave korn brændehoved !

Indlæg af biger » 22 okt 2009 20:54

Hej jeg har ikke lige set de nye regler ang brændehovede,, jeg byggede bare om på selve hovedet,, som er i kedlen og ikke tank snegel osv. det var der ikke noget problemer i,, det var vinter 2008,,
jeg har efter følgende flyttet stoker til andet sted ((bygget nyt fyrrum)) og det må man ikke,, så skal skidet værer godkent .øv ,,det er en ny instalation,, og så gælder de regler som Flunke henviser til, jeg var bare ikke klar over ,det også gjalt selve stoker
du kommer nok til at invisterer hvis du ikke skal komme på kant med loven .. Biger


kraack
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 sep 2007 10:00
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw v10
Areal: 200 m2 + 300m2 hal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7790
Dagligt forbrug: 20-28 KG
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: thyholm

Re: Skal til at lave korn brændehoved !

Indlæg af kraack » 23 okt 2009 06:53

Hej
Brændehoved er lavet dec 2008,samt div.ændringer over sommeren.
NB det er kun selve brændehoved (det der sidder inden i fyret)der er lavet om på,pille tank og snegl og kedel er det samme.Der er ikke sket de store konstruktive ændringer.
mvh
ck

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Skal til at lave korn brændehoved !

Indlæg af Steffeno » 23 okt 2009 08:41

Jeg har været lidt uenig med min skorstensfejeren, men fik ret da jeg havde Beredskabschefen, Miljøstyrelsen og Skorstensfejer-oldermanden med ind over, og fik forklaret det på denne måde:

Der er to forskellige regler/lovgivninger der betyder noget for os i fyrrummet:

Brandbekendtgørelsen, som skorstensfejeren arbejder efter. Han tjekker om installationen er lavet sikkert og forsvarligt så ikke skidtet brænder. Har skorstensfejern synet fyr & fyrrum så skal forsikringen dække.

Miljølovgivningen, er fyret godkendt efter EN303.5 eller ej. Som jeg har forstået det er det kommunen man er ansvarlig overfor her, og dem skorstensfejeren kan fortælle hvis man har et ulovligt fyr. De kan næppe gøre alverden ved det.


Jeg har forresten fået ny skorstensfejer nu :wink:
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

Heinem
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 01 okt 2009 23:48

Re: Skal til at lave korn brændehoved !

Indlæg af Heinem » 03 nov 2009 00:19

Ja, hvad er alternativet hvis han ikke vil godkende det hjemmelavede brændehoved.. på Woody kedel.
vil det sige han godt kan godkende det som forsikringen stadig dækker hvis der skulle gå ild i noget, hvad kan kommunen gøre hvis man skider på miljøet?..
Steffeno skrev:Jeg har været lidt uenig med min skorstensfejeren, men fik ret da jeg havde Beredskabschefen, Miljøstyrelsen og Skorstensfejer-oldermanden med ind over, og fik forklaret det på denne måde:

Der er to forskellige regler/lovgivninger der betyder noget for os i fyrrummet:

Brandbekendtgørelsen, som skorstensfejeren arbejder efter. Han tjekker om installationen er lavet sikkert og forsvarligt så ikke skidtet brænder. Har skorstensfejern synet fyr & fyrrum så skal forsikringen dække.

Miljølovgivningen, er fyret godkendt efter EN303.5 eller ej. Som jeg har forstået det er det kommunen man er ansvarlig overfor her, og dem skorstensfejeren kan fortælle hvis man har et ulovligt fyr. De kan næppe gøre alverden ved det.


Jeg har forresten fået ny skorstensfejer nu :wink:


Besvar