Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken type korn brænder bedst?

Spørgsmål vedr. fyring med korn
Brugeravatar
Thor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 09 jan 2007 11:59

Re:

Indlæg af Thor » 15 feb 2007 22:08

Har kun brændt hvede, da den lokale "troværdige" landmand, hvor jeg afhenter kornet siger: at de andre kornbrændere, der også kommer forbi, helst vil have hvede.
Jeg afhenter kornet på en gammel udrangeret trailer påmonteret en 1000 liters plastbeholder med jerngitter, hvori der er skåret et hul på 80x80 cm i toppen. Pt. tager vi så turen hver 3. uge. Fyldningen tager 5 min. (+ en snak og dertil hørende humle) og hjemme igen står traileren så med pressenning eller i carporten indtil vi har tømt den over i 3oo liters beholderen i fyrrumet af en 4-5 gange, hvilket er nemt med 4 stk 20 liters spande og et par hjælpere fra husstanden.
Pris 630 kr. pr. 1000 liter - skulle svarer til 900 kr. pr. ton. Hvad giver i andre rundt omkring?????????


holm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 18 jan 2007 23:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af holm » 16 feb 2007 11:32

Kører PT med en blanding på ca. 50/50 havre og hvede. Kører uden problemer. Efter sigende udvikler havre mindst syre ved afbrænding, men det er ikke noget jeg har på skrift. Blander ca. 1 håndfuld kridt pr. 30kg. Har en fin slagge som fjernes dagligt uden problemer. Kan se slaggen fortrinsvis består af kridt, sand og glas, men den brænder sig ikke fast som visse (pille sælgere?) personer spreder rygter om. Er der nogle der har problemer med fastbrændte slagger?

Brugeravatar
Poulsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29 jan 2007 12:15
Mit fyr: Benekov PL27 med RKU3
Areal: 200
Brændsel: korn/træpiller
Geografisk sted: Hurup Thy

Indlæg af Poulsen » 16 feb 2007 21:51

Jeg har i snart 1 år brændt ren byg uden problemer. Det er korrekt at det giver meget aske og til tider også en del slagger, der dog ligger løst og som oftest selv falder ned i askeskuffen. Jeg iblander foderkridt, ca. 1 dl. pr. 25 liter korn.
En gang imellem fremkommer de sort sammenbrændte klumper af "korn", men jeg har ved forsøg ikke kunne konstatere nogen restbrændværdi i disse og ser derfor ikke nogen problem i at disse klumper af og til forekommer.
Jeg fornemmer ikke at have behov for nogen kornbremser, men måske en Tornado kunne medvirke til et kraftigere bål (altså et større kW-effekt), da der jo ved kornbrænding ikke er mulighed for at få et lige så kraftig bål som ved træpillebrænding.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 16 feb 2007 22:00

Jeg vil lige høre hvad jeg kan få, men jeg vil gætte på det bliver en omgang havre.
Jeg mener det er det han har liggende.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 17 feb 2007 08:36

Hvad med Rug. Mener at det er billigere end andre konventionelle kornsorter. Jeg gav i sin tid kr. 50 for 100 kg. Aner ikke hvad det koster i dag, og fyrer forøvringt ikke med korn mere. (af mange årsager). Syns det brændte ligeså godt som så meget andet.

Foderstoffer brændte i sin tid også inde med sædekorn. Det kunne dælme købes billigt, og så var det i handy sække. (når så sæsonen er ovre). Mener prisen var en anelse højre end for rug.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif


Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 17 feb 2007 10:40

Sædekorn må ikke brændes af, af os dødelige...

Hilsen Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 17 feb 2007 13:07

Så er det nok derfor jeg ikke gør det mere. Har også opgivet kornafbrænding for flere år siden.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif


Besvar