Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mangel på korn

Spørgsmål vedr. fyring med korn
Besvar
Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Mangel på korn

Indlæg af Servteqh » 02 aug 2007 19:07

Efter at ha´set nyheder på DR 1 kommer jeg til at tænke på om det nu mon er forsvareligt at brænde korn af .....????

I det sydlige Europa er kornet svedet af pga varmen, og her i nord er det druknet i vand.

Der vil selvfølgelig være noget korn som ikke kan bruges til andet end brændsel. Men der vil stadig være mange tons fugtigt korn der bliver brændt i forsøg på at spare penge.

Træpiller er nede i pris nu....!!!
Så er der overhovedet nogen grund til at brænde korn af ???
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 02 aug 2007 20:36

Om der er nogen grund til at brænde korn af afhænger fuldstændigt af prisen på korn og prisen på andre brændsler der findes på markedet.

Det handler ikke om at brænde korn men om at brænde det billigste.
At man brænder korn af betyder ikke at man tager brød ud af munden på de sultne.

Korn har været det billigste i en årrække, men bliver det tilsyneladende ikke i år.
Der er stadig mange andre brændsler der er billigere end træpiller.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 02 aug 2007 21:06

Hej
Mangel på korn ? Tja måske i år ! men det er vel snare et spørgsmål om, hvor lang tid man rent lovgivnings mæssigt kan blive ved med at forsvare at vi brænder brugbart korn af ? at man/vi brænder affalds korn af, kan de nok ikke gøre meget ved, men det bliver nok ikke let for dem at kontrolere om det er det ene aller andet der brændes :) Det er jo ikke fordi der er voldsomt mange lande i EU der brænder korn af,(mig bekendt kun DK.)
Mon ikke EU inden for overskuelig fremtid vil komme med et lille bestemt formaning til at vi nok snart burdte tænkt os at stoppe med at bruge mad som brændsel :|
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 02 aug 2007 21:18

Men kan vi så være garanteret at kornet bliver brugt i 3 verdens lande, eller vil det igen ligge og rådne op i et centrallager i EU, fordi man ikke kan blive enige om at sende det afsted.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 02 aug 2007 21:34

multimek skrev:Hej
Mangel på korn ? Tja måske i år ! men det er vel snare et spørgsmål om, hvor lang tid man rent lovgivnings mæssigt kan blive ved med at forsvare at vi brænder brugbart korn af ? at man/vi brænder affalds korn af, kan de nok ikke gøre meget ved, men det bliver nok ikke let for dem at kontrolere om det er det ene aller andet der brændes :) Det er jo ikke fordi der er voldsomt mange lande i EU der brænder korn af,(mig bekendt kun DK.)
Mon ikke EU inden for overskuelig fremtid vil komme med et lille bestemt formaning til at vi nok snart burdte tænkt os at stoppe med at bruge mad som brændsel :|
Tja, hvis det er affaldskorn så må vi vel ikke brænde det af netop fordi det er affald.

Det er korrekt at der er en dårlig etik i at brænde mad.
Men på den anden måde kan der også argumenteres for at det er dårlig etik at brænde træpiller og lave møbler og huse af træ.
Det samme træ sørger for at der er ilt i luften.
Lad os bringe udryddelsen af regnskoven på banen.

Eller lad os afskaffe kraftvarmeværker, centrale fyringsanlæg og erstatte dem med atomkraftværker?



Dette kunne lyde som sure opstød, men det er faktisk bare for at fortælle at kornfyring er et så uendeligt lille problem og globalt har så uendelig lidt betydning.
Og at uanset hvad vi brænder af, kan vi finde ulemper ved det.

Mennesker dør ikke af sult fordi vi brænder korn af og kommer heller aldrig til det.
De dør fordi de ikke får hjælp og fordi der er en elendig fordeling af ressourcerne.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Servteqh
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 229
Tilmeldt: 06 jul 2007 21:29
Mit fyr: Benekov L25 kedel, Bioteqh 15 brænder
Areal: 140
Brændsel: Olie/Træpiller/flis
Dagligt forbrug: 0 Kg i øjeblikket
Årligt forbrug: ??
Geografisk sted: Jægerspris

Indlæg af Servteqh » 02 aug 2007 21:36

Hvis det dog bare var sådan at det kun berørte "da andre". Men i år er vores egen høst (Europa) så dårlig at kornprisen er over dobbelt så høj som sidste år. Det gør jo ikke noget for os "rige". Vi affinder os bare med at skulle betale lidt mere for en burgerbolle....!!!
Men hvis vi ovenikøbet samtidig brænder korn der kunne bruges til brød, så kunne vi selv ende med at ende i en mangel situation.

I vores iver for at spare på varmeudgiften snubler vi over vores ben for at spare penge her og nu.
Måske det ville være billigere at isolere vores boliger meget bedre, og lade centrale kræfter om at levere energi under rene og kontrolerede former.
Kender til hvordan Benekov-fyr virker. (Godt)
Bryder sig ikke om mennesker der lyver og stjæler sig til Succes.
Fyret er slukket. Lad os se hvad der kommer op til vinter..???

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 02 aug 2007 21:44

Tror problemet med korn,træ brænding osv. er løst inden for de næste 10-15 år for så er der sikkert ingen der gider rode med træpillefyr eller stoker for så for alle energi fra en en eller anden lille brændselcelle :9 man kår bare ned til købmanden eller i bilka og køber en lille brændselscelle smutter hjem og stopper den i automaten :great: :roll:
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Indlæg af LCB » 02 aug 2007 21:45

Servteqh skrev:Hvis det dog bare var sådan at det kun berørte "da andre". Men i år er vores egen høst (Europa) så dårlig at kornprisen er over dobbelt så høj som sidste år. Det gør jo ikke noget for os "rige". Vi affinder os bare med at skulle betale lidt mere for en burgerbolle....!!!
Men hvis vi ovenikøbet samtidig brænder korn der kunne bruges til brød, så kunne vi selv ende med at ende i en mangel situation.

I vores iver for at spare på varmeudgiften snubler vi over vores ben for at spare penge her og nu.
Måske det ville være billigere at isolere vores boliger meget bedre, og lade centrale kræfter om at levere energi under rene og kontrolerede former.
Servteqh

Du skriver at kornprisen i år er dobbelt så høj som sidste år, så bliver jeg nok nød til at spørge om du fik det næsten gratis sidste år eller hvordan du kommer frem til dette ?

Ingen tvivl om at korn priserne stiger i år, men hvis man spørger foderstofferne her omkring så er det "kun" omkring 30 % og da jeg køber ved landmand så regner jeg da ikke med at komme helt derop, men det vil jo vise sig om en måneds tid når han får høstet sin rug som jo er det billigste og jeg mærker ingen forskel på at fyre med det og så med hvede.

Mvh

LCB

Fejer
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 287
Tilmeldt: 08 jan 2007 22:35
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Fejer » 02 aug 2007 22:04

Hej her over er de P.T. kun steget fra 90 til 120 Pr. tønde så må i selv regne %.
Men jeg personligt har det stadig ok med at fyre med korn så længe det er billigst og nemmest.
Det er billigst ikræft af at jeg skal give mere for andet brændsel end jeg kan få for mit korn. Det er nemmest ved jeg ikke skal køre på foderstofen med mit korn og ikke hente brændsel.
Jeg får dog ikke korn nok med den vintersommer vi har holdt os i år, jeg skal derfor på købers markede og det blir nok ikke korn, jeg tror det blir for dyrt og besværligt da korn kræver lidt mere pleje end andet... Jeg tror jeg vælger Tørvepiller er ved at køre test lige Pt. fortsætter dette med samme resultat så blir det vist dette, men nu må jeg jo se om det holder prisen...

Hilsen
Fejer.
Certificerede tekniker og supporter
*****************************
Ved Asaa-Multi-Service.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 02 aug 2007 22:23

nu inden alle går amork bliver kornet så dårlig det ikke kan bruges til foder.....

så vil det ende med at man kan få det til tørepris.... plus lidt ekstra :shock:

det var jo sådan det startede for alvor sidst da høsten regnede væk dengang da boede jeg i thy da kom der gang i at fyre med korn da det ikke kunne bruges til dyerne...

den gang kunne man også få det næsten gratis på grund af vandprosent på godt 20% + begyndene spiring...



bliver det lige så dårligt i år så er der nok billigt korn at få... MEN husk at bruge åndedræts beskyttelse på grund af skimmelsvamp osv... :roll:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar