Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mangel på korn

Spørgsmål vedr. fyring med korn
Besvar
Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Mangel på korn

Indlæg af multimek » 05 aug 2007 21:20

Nu har jeg jo heller ikke skrevet noget om brødhvede ! Brødhvede er kun bestemte sårter inden for hvede
http://www.lr.dk/applikationer/kate/vis ... 0050000050
Nu skal man jo heller ikke generalisere, alle korn avlere, eller stokerbrugere der brænder korn, men som før nævnt er mange er lige glade med hvad de brænder når bare prisen er ok.
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 05 aug 2007 21:29

multimek skrev:Nu har jeg jo heller ikke skrevet noget om brødhvede ! Brødhvede er kun bestemte sårter inden for hvede
http://www.lr.dk/applikationer/kate/vis ... 0050000050
Nu skal man jo heller ikke generalisere, alle korn avlere, eller stokerbrugere der brænder korn, men som før nævnt er mange er lige glade med hvad de brænder når bare prisen er ok.
Helt enig - mange vil bare have det billigste.

Det synes jeg også et okay. Det er ikke alle der udskifter oliefyret med en stoker pga. den grønne tankegang - det er nok nærmere de færreste :)

"Tænk Grønt" er jo ikke noget man skal påtvinge folk
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10374
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 05 aug 2007 21:43

he he og maltbygen til øl fyrer man heller ikke med da den også har en bedre pris hvis den kan bruges til øl...

så vil tro næsten alt det korn der brændes af i stokere er i b kvalitet....

så der er nok ikke nogen der sulter ved at folk i DK futter lidt korn af
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 05 aug 2007 21:50

Ulrik skrev: Helt enig - mange vil bare have det billigste.

Det synes jeg også et okay. Det er ikke alle der udskifter oliefyret med en stoker pga. den grønne tankegang - det er nok nærmere de færreste :)

"Tænk Grønt" er jo ikke noget man skal påtvinge folk
Hej Ulrik

Da jeg skulde købe nyt fyr var det ud fra rent økonomisk gevinst, men at man så kunde give et lille nab med til den grønne bølge var jo så også en lille gevinst :great:
Ja klart nok det må der gerne være billigt og helst gratis 8) men ikke for en hver skyld !!
jeg mener at vi bør tænke lidt på dem der kommer efter os ! så jo måske skulde man lække en vist pres på folk med gl. oliefyr :roll: men omvent hvis nu alle havde stoker osv. så ville brændselet nok stige til det astronomiske da der så ville være en masse pille sælgere der ville prøve at skumme fløden :x
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 05 aug 2007 21:54

Hej thy

Næ jeg tror nu heller ikke at der er nogen der kommer til at sulte eller græde grundet vi brænder korn af :) det er nok mere et spørgsmål om det rent etisk er ok :roll:
men der vil jo altd være affaldskorn eller som du siger b korn, og et sted skal det jo hend såååå ..................
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/


Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 05 aug 2007 22:55

Som Ulrik skrev :" "Tænk Grønt" er jo ikke noget man skal påtvinge folk"

Nej -- det burde være en selvfølgelig ansvarlighed at vælge brændsel der
belaster miljøet mindst muligt og burde fremgå klokkeklart i et forum som dette.
Dette skal ikke opfattes som et angreb på forumet men mere en
konstatering af at så længe uvidenheden hersker så tænker alle jo
kun på pengepungen eller måske frygter en lille smule tæring i sin egen kedel
uden hensyntagen til miljøet.
Nej - der jeg vil hen er, at et forum som dette virkelig kan ændre holdninger og
meninger langt ud i samfundet, hvis ellers viljen og ansvarligheden er til stede.

Prøv at følge denne simulering:
Hvis alle fra i morgen stoppede med at fyre med korn. Hvad ville der ske ?

Der ville blive købt andre brændsler. Da disse brændselmængder så ville stige
ville priserne falde. Gennem kreativ fokusering og produktion ville helt
sikkert også opstå nye former af brændselstyper -- måske billigere end korn !!

Da opvarmningen for dem der fyrede med korn måske blev lidt dyrere ville de
begynde fokusere på besparelser og effektivisering og dermed mindre CO2 udslip.
Disse erfaringer ville andre igen tage ved lære af og igen mindske CO2 udslippet.

Hvad så med landmændene. Ja - de ville i første omgang stå med noget korn der
ikke kunne bruges, men de ville hurtigt tage ved lære og effektivisere kornproduktionen
så der ikke opstod fejlproduktion. Måske producere mere givtige produkter.

Samfundet - hvad ville være opnået ?? Et mere effektivt landbrug - færre sorte penge
i omløb og dermed et stærkere samfund - mindre CO2 udslip samtidig med en mindre
forsuring af miljøet. Og en masse glade stokerbrugere med et mindre forbrug.

Sådanne holdningsændringer skal jo opstå et sted.
Stedet kunne være et forum som dette.

Dette skal ikke opfattes som en hetz på korn da der findes andre brændsler der er
langt mindre miljøvenlige.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

LCB
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 23 gange

Indlæg af LCB » 05 aug 2007 23:16

Kan næsten ikke lade være med at trække på smile båndet .... hvor meget korn mener i seriøst at der bliver brændt af i lille DK, de store landbrug idag kører med vogne der kan tage mange tons korn, 15-18 er ikke unormalt, når man så tænker på at det er mere end de fleste kan nå at fyre af på et år ... altså bare en vognfuld, og at de høster i flere uger og kører næsten i døgndrift ( når der ikke er dug og vejret er til det ) så er det jo kun en lille dråbe i havet.

Jeg mener ikke at man bør have dårlig samvittighed med at fyre med korn, har man det bør man efter min mening lade være :) men kan ikke se hvorfor man skulle have det.

Jeg ved ikke endnu om jeg vil fyre med korn i år, for hvis det ikke kan betale sig så gider jeg da ikke døje med det selv om jeg har 2 stk 6 tons siloer til formålet.

Der kan jo heldigvis også fyldes meget andet i de siloer :)

og min hjemmelavede kopi af en twinhead som er ca. 8 år gammel er næsten ligeglad, den spiser aligevel rigeligt lige meget hvad der kommer i den, men måske en ny styring med modulerende drift kan komme på tale inden vinteren. TM 3006 kunne godt bliver valget.

MVH

LCB

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 05 aug 2007 23:43

Per Krarup Olesen skrev:Som Ulrik skrev :" "Tænk Grønt" er jo ikke noget man skal påtvinge folk"

Nej -- det burde være en selvfølgelig ansvarlighed at vælge brændsel der
belaster miljøet mindst muligt og burde fremgå klokkeklart i et forum som dette.
Stoker Pro Forum skal ikke bruges til at påvirke brugerne, hverken i den ene eller anden retning hvad enten det er i form af morale, religion eller politik.
Den slags må brugerne selv klare ved at argumentere for sine holdninger i spørgsmål som dette.
Per Krarup Olesen skrev:Der ville blive købt andre brændsler. Da disse brændselmængder så ville stige ville priserne falde.
Nej, en større efterspørgsel vil uden tvivl få prisen til at stige. Det ser vi jo hver eneste vinter.


Generelt er min holdning stadig den at det er begrænset hvor meget mere Co2 der udledes pga. kornafbrænding i forhold til træpiller.
Her tænker jeg på regnestykket fra kornet står i marken til det er stablet i sække i min garage kontra træpillerne fra træerne i de baltiske skove som også ender i min garage.

Så er jeg sådan set ligeglad med at "Nogle" har bestemt at træpiller er Co2 neutrale. Når alt kommer til alt, er det jo ikke tilfældet. Produktion i lande der nærmest ikke ved hvad Co2 er, lange transportture i gamle lastbiler der smider mere Co2 ud pr kilometer end 100 danske biler.
MvH Ulrik©

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Indlæg af coctail » 06 aug 2007 21:21

Dette er udelukkenede min holdning.

Jeg ser ikke os stokerbrugere, som nogle uansvarlige id***er der ødelægger miljøet/fremtidens generationer, da vi brænder brændslet utroligt optimalt ifht. de mange brændeovnsbrugere! de forurener som bare pokker..

Jeg gad godt vide hvorfor det skulle være dårligere for naturen at brænde korn end træ? Jeg tror at korn udleder samme mængde co2 ved afbrænding som det optager under væksten (endda mindre, for vi brænder jo kun kernerne - ikke strået)
Hvad er forskellen om vi private brænder dårligt korn af (i stoker) eller om er kraftvarmeværk gør det?
Der er ingen med sin sunde (økonomiske) fornuft, der brænder brødkorn af - det er simpelthen for dyrt kr/kg.

Per krarup Olensen
Hvad så med landmændene. Ja - de ville i første omgang stå med noget korn der
ikke kunne bruges, men de ville hurtigt tage ved lære og effektivisere kornproduktionen
så der ikke opstod fejlproduktion.
Hvordan kan man effektivisere en dårlig høst? Nogle år er gode år, hvor der er masser af korn af prima kvalitet, andre er dårlige år, hvor udbyttet er ringe.. det ved man aldrig når der bliver sået i efteråret/foråret. Det er alt som vi mennesker kan styre.

Den eneste måde du kan styre kornproduktionen 100% er i drivhuse...

Det er naivt at tro at øget forbrug af en bestemt type brændsel, vil sænke prisen på dette (tænker her på træpiller o.lign.).. Producenterne vil sætte prisen lige nøjagtigt så højt som de kan få folk til at betale.

Jeg tror at alle herinde forsøger at opnå en "optimal forbrænding", da en optimal forbrænding er lig med god udnyttelse = mindre forbrug = spare kr, og som bonus er det godt for miljøet.

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 07 aug 2007 10:37

Alt det grønne der vokser afgiver den samme mængde co2 når det forgår - så er det ligemeget om det bliver brændt eller det ligger i skoven og bliver til kompost.
Det går bare lidt hurtigere når det bliver brændt.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


Besvar