Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mangel på korn

Spørgsmål vedr. fyring med korn
Besvar
holm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 80
Tilmeldt: 18 jan 2007 23:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Mangel på korn

Indlæg af holm » 07 aug 2007 11:12

http://video.google.com/videoplay?docid ... &plindex=5

Hvis ingen så udsendelsen på DR2 forleden aften vil jeg da anbefale at man ser den. I disse CO² debat tider synes jeg helt klart den er værd at se. Om det hele så er sandhed eller endnu en fordrejning af fakta skal jeg ikke kloge i. Men en ordentlig dynge forskere har altså en alternativ vinkel på en ellers meget vellykket skræmme kampagne. Derudover finder jeg personligt en BBC udsendelse meget journalistisk plausibel.

Udsendelsen er desværre uden danske tekster, men man kan håbe den bliver genudsendt på et senere tidspunkt.


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 08 aug 2007 20:34

Under indtryk af, at jeg undersøger alverdens ting omkring et nyt fyringsanlæg, er det faldet mig ind, at det måske ikke er så attraktivt at investere en masse i et anlæg, der kan fyre med korn.
Hvis 1 ton træpiler koster kr. 2000 og 1 ton korn koster måske kr. 1500 og korn har en brændværdi på måske 50% af træpiller, får jeg en fornnemelse af at der er en tusse i manko til den forkerte side pr. ton????
Er jeg galt afmarcheret??

Når man dertil skal lægge en masse bøvl med slagger, aske, tæringer, "etik", kridtdosering osv osv, bliver det lidt svært for mig at overskue situationen til gunst for mig!??

Den med etikken kan jeg nok klare, så længe man fra magthavernes side fylder tusinder af kroner pr. ha. ud til bønderne i braklægningsstøtte, med endnu vildere prisstigninger på jord til følge, med deraf følgende dårligere rentabilitet pr. ha, med deraf følgende endnu højere ha.støtte og endnu flere brakmarker med endnu mere brakstøtte osv. osv osv. (Sært som det erhverv nyder så megen bevågenhed i forhold til os andre tumber, der bare må gå på røven når konjukturerne er os imod!! Sorry, det var politisering, som er uvedkommende :o )

Så længe den slags støtteordninger til passivitet eksisterer og man vil beskatte initiativer til co2 neutral brændstof (rapsolie til diesel!) i øvrigt, giver jeg fanden i, hvad der er etisk korrekt for mig at fyre og køre med.

mvh
ktm, som er rundet af bondeslægt, men slet ikke forstår, hvad der lige sker inden for den sektor længere.
mvh
ktm

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 08 aug 2007 21:30

ktm skrev:Under indtryk af, at jeg undersøger alverdens ting omkring et nyt fyringsanlæg, er det faldet mig ind, at det måske ikke er så attraktivt at investere en masse i et anlæg, der kan fyre med korn.
Hvis 1 ton træpiler koster kr. 2000 og 1 ton korn koster måske kr. 1500 og korn har en brændværdi på måske 50% af træpiller, får jeg en fornnemelse af at der er en tusse i manko til den forkerte side pr. ton????
Er jeg galt afmarcheret??

Når man dertil skal lægge en masse bøvl med slagger, aske, tæringer, "etik", kridtdosering osv osv, bliver det lidt svært for mig at overskue situationen til gunst for mig!??

Den med etikken kan jeg nok klare, så længe man fra magthavernes side fylder tusinder af kroner pr. ha. ud til bønderne i braklægningsstøtte, med endnu vildere prisstigninger på jord til følge, med deraf følgende dårligere rentabilitet pr. ha, med deraf følgende endnu højere ha.støtte og endnu flere brakmarker med endnu mere brakstøtte osv. osv osv. (Sært som det erhverv nyder så megen bevågenhed i forhold til os andre tumber, der bare må gå på røven når konjukturerne er os imod!! Sorry, det var politisering, som er uvedkommende :o )

Så længe den slags støtteordninger til passivitet eksisterer og man vil beskatte initiativer til co2 neutral brændstof (rapsolie til diesel!) i øvrigt, giver jeg fanden i, hvad der er etisk korrekt for mig at fyre og køre med.

mvh
ktm, som er rundet af bondeslægt, men slet ikke forstår, hvad der lige sker inden for den sektor længere.
Korn har en mindre brændværdi end træpiller, man langt fra 50%
Tjek vores beregner:
beregn.php

Jeg synes heller ikke det er fornuftigt at købe et anlæg der KUN kan fyre med korn. Men derimod mener jeg at man bør investere i et anlæg der kan klare mange forskellige typer brændsler. Så har man mulighed for at skifte til det brændsel der er billigst lige nu.
Korn er måske nok dyrt i år, men det er der jo ingen der siger at det er næste år...
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 08 aug 2007 22:07

Til Holm!
Lad tvivlen komme den anklagede til gode, altså pas hellere på jorden med aktiv indsats, fremfor at lade stå til.
Jeg så en del af foredraget med Al Gore ( den ubekvemme sandhed ), den virkede overbevisende, han har iøvrigt holdt det samme foredrag i mere end tusinde store byer verden over, og er ikke gætværk, men udpræget fakta, som jeg så og hørte det.
Udsving i mængden af korn er ikke et resultat af global opvarmning, på nuværende tidspunkt.

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 10 aug 2007 11:30

Hej Claus

"Godt "brølt" løve" !!
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 10 aug 2007 19:22

ja svaret kommer nok om nogen år men jeg hælder osse mest til de råber ulv lidt for tit og det i virkeligheden er jordens naturlige udsving.
al gore er det ikke ham der prædiker om det men sviner for vild selv.. syntes der var en historie om det
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 11 aug 2007 00:52

Hej Brian B!
Jeg forstår din usikkerhed, men ikke din Ulven kommer, vi skal derimod sikrer os at vi aldrig kommer i kontakt med Ulven.
Er der tale om menneskeskabt årsag til global opvarmning, måske, måske ikke. Kan vi ændre vores adfærd en smule for at eliminere risikoen for at vi er de skyldige koster det os ingenting, modsat gør vi ingenting og det viser sig at være menneskeskabt er der ikke nogen anden planet vi kan tage hen til.
Uanset årsagen koster det ikke noget at være aktiv for at nedbringe vores for store CO2 forbrug, det blot giver os en lidt bedre samvittighed også selv om det engang skulle vise sig ikke at være os, men normale udsving i jordens cyklus.
Laden stå til gavner ikke nogen positivt.

Venlig hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 11 aug 2007 15:25

MILJØ FAKTA

Iskerneboringer viser med al tydelighed udsving i CO2 koncentrationen. Udsvingene skyldes
istider, mellemistider og vulkanudbrud.
Middelværdien af CO2 indholdet over 600.000 år er 180 ppm.
Højeste målte koncentration er målt under sidste mellemistid og var 280 ppm.
Disse udsving har kloden selv kunnet håndtere, gennem temperaturfald og stigninger,
men CO2 koncentrationen har aldrig været så høj som nu, nemlig 380 ppm.
Generelt kan udledes at CO2-indhold og temperatur er sammenhængende faktorer.
Men på intet tidspunkt har de naturlige variationer bragt CO2-koncentrationen op
på de 380 ppm, vi har i dag.
Opvarmningen af kloden giver anledning til en større afgasning af CO2 fra havet
til atmosfæren, og samtidig har CO2 jo den kedelige molekylære egenskab,
at indstrålingen fra solen holdes tilbage i atmosfæren, og temperaturen derved
yderligere stiger.
En ond cirkel -- At CO2 er en drivhusgas kan der ikke sås tvivl om.
At ustabiliteten er menneskeskabt kan der heller ikke sås tvivl om.
At verdenshavenes temperaturer er stigende kan der heller ikke sås tvivl om.

Men nu var tråden oprindelig egentlig omkring korn som brændsel.
Hvert fjerde træ i Europa er mere eller mindre angrebet af forsuring.
Forsuringsmålinger er kun foretaget på træer men forsuringen gælder alle miljøer.
Forsuringen forringer optagelsen af CO2 og bliver her igennem en forøgende faktor
for CO2 koncentrationen.
Forsuring (syreregn) skyldes udledning af svovldioxid (SO2) og nitrogenoxider (NOx), og kan forårsage skov- og fiskedød.
I større koncentrationer er disse gasser også sundhedsskadelige.
Og så er vi tilbage ved mit spørgsmål fra et tidligere indlæg : Hvorfor opstår der tit
tæring i kedlen ved kornafbrænding ?? – På grund af syre/base angreb som jo også ender
op igennem skorstenen. Mange mener selvfølgelig at en effektiv forbrænding er løsningen.
Ja, det er den også, men den opnås først når der foretages filtrering og rensning af røggassen som f.eks. på kraft/varme værker.
Derfor : Vælg brændsel med omtanke.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Indlæg af Fyrteknik » 11 aug 2007 17:46

Per Krarup Olesen skrev:MILJØ FAKTA

Mange mener selvfølgelig at en effektiv forbrænding er løsningen.
Ja, det er den også, men den opnås først når der foretages filtrering og rensning af røggassen som f.eks. på kraft/varme værker.
Derfor : Vælg brændsel med omtanke.
På DTI prøvning, skal der ikke foretages filtrering, ej heller rensning for at få et korn fyr godkendt efter EN 303-5.

Og så længe at de normer som fyret testes med er overholdt, så kan der ikke være nogen grund til ikke at brænde korn af.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Indlæg af Per Krarup Olesen » 11 aug 2007 18:41

HEJ BVMP

Du skriver : ” Alt det grønne der vokser afgiver den samme mængde co2 når det forgår - så er det ligemeget om det bliver brændt eller det ligger i skoven og bliver til kompost.
Det går bare lidt hurtigere når det bliver brændt”.

An. den direkte CO2 koncentration har du for så vidt ret, men under forbrænding ved højere
temperaturer opstår nye kemiske forbindelser der kan være medvirkende til at accellerere forsuringen af miljøet og derved indirekte er medvirkende til en højere koncentration af CO2.

En særlig kraftig forsuring af jorden fremkommer de steder, hvor ikke bare nyttedelen transporteres bort , men også restdelen fjernes . En sådan hel-udnyttelse indebærer, at praktisk taget ingen næringsstoffer føres tilbage til jorden.
Lejlighedsvis kan kraftig forsuring også forekomme ved afvanding, idet luften får mulighed for at trænge dybere ned i jorden end tidligere og kan ilte oplagrede svovl- og kvælstofforbindelser til stærke syrer.

Og et spørgsmål til Hr. Jan Pihl : Hvis det ikke er syre/baser der tærer kedlen ved
kornafbrænding, hvad er det så ???
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk


Besvar