Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug af træpiller?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Diana venbjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 apr 2007 16:18
Mit fyr: Ikke udfyldt

Forbrug af træpiller?

Indlæg af Diana venbjerg » 06 apr 2007 16:31

[font=Comic Sans MS] [/font]Hej med jer...
Min kæreste og jeg har set vores drømmehus, hvor der er et træpilefyr.. :lol: men vi ved bare ikke hvor meget man bruger og har dermed svært ved at beregne den udgift der vil være på varmen...
Derfor kære medmennesker kunne det være lækkert hvis i gad give jeres forbrug til os så vi kan få en lille smule indsigt i forbruget af træpiller.. oplys os :idea: :P
Hilsen diana


Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 06 apr 2007 16:45

Jamen, det er da let. Bare gå rundt i de forskellige kategorier, og kig i venstre side. Der står alle vores oplysninger.
Måske kunne ejeren informere jer om forbruget i huset over de sidste par år. eller 3.

Ellers så kan i jo skrive lidt om huset. Generelle info, så kan man bedre komme med nogle bud.

Hvis i skal sikre jer billige piller, så er der en indkøbsforening her på forum..

soc - glad for det lave forbrug i øjeblikket.
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Tommi Fisker

Indlæg af Tommi Fisker » 06 apr 2007 17:37

Hej Diana venbjerg

Jeg kan fortælle dig, vi bor i et hus hvor vi varmer 320 m2 op , vi er 3 voksne og 2 børn ( 3 Piger ) og vi har på et år haft et forbrug på 9 ton 750 kg. og det er første år jeg fyrer med træpiller ( Af erfaringer bliver man rigere 8) ) og det har været til en pris på ca. 15 - 17.000 kr , hvor vi før brugte Olie og det kostede os ca. 23 - 26.000 kr så kan kun sige jeg er tilfreds , men det skal jo lige siges at du skal regne med at miste lidt af din kærstes kærlighed til dig, når der kommer sådan en PilleKvinde i huset Dancedancer07.gif , det kan alle mænd her hvis give mig ret i :oops:

Profft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 24 jan 2007 20:58
Mit fyr: Blackstar kedel + Scotte
Areal: 175
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4-5 tons + lidt træ
Geografisk sted: Kalundborg

Indlæg af Profft » 22 apr 2007 22:05

Vi har ca 105 m2 og vi er 2 voksne og 2 børn vi bor i et hus der ikke er særlig godt issoleret og vi bruger ca 4-5 tons om året og et par trillebør fulde brænde.

Før brugte vi ca 3000 liter olie og 5 m3 brænde så vi er også rigtig glade for vores pillefyr.

Ang. tid så kan svigerfar og jeg da godt få et par øl mens vi kigger på fyret, og lige få en snak om forbedringer og sådan noget, så ja der er røget lidt tid fra konen men det er nok ikke meget værer en så mange andre hobbyer.
Hvorfor være besværlig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig.

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Indlæg af MORA » 22 apr 2007 22:31

Vi er 3voksne i 200M2 med under middel isolering, det æder 12paller på en vinter som sidste år, og knap 7paller i år :D

Men som soc siger hvis det bare er andres tal i vil have opgiver mange det i deres profil tekst ude til venstre.

Sidste år kostede flexheat 1500kr/palle, i år 1925kr.
960kg per palle.
Forhandler af Stokerbot


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 23 apr 2007 23:38

Hej Diana!
Forbruget er udelukkende et udtryk for hvor meget varme boligen taber
ud gennem konstruktionen gennem året.
Tabet er kun meget sjælendt næsten lig 0kal.
Der kan ikke siges noget præcis, men isoler lidt ekstra på en "rigtig" måde
og det kan mærkes på årsforbruget.
Altså man kan ikke sammenligne to huses forbrug på en saglig måde, da for mange parametre spiller ind: placering af hus, isoleringsniveau, pillekvalitet, komforttempertur, virkningsgrad på afbrændingsenhed, samt nogle andre faktorer.
Så brug forums forbrugstal som rettesnor, og bli' glad ved at I fyrer med træpiller og ikke olie el.l..

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.


Besvar