Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

6 eller 8 mm træpiller?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

6 eller 8 mm træpiller?

Indlæg af TaagMan » 01 aug 2011 17:45

mikael1960 » 01 Aug 2011, 17:09 skrev:ok... med den lille silo kan jeg så putte ca. 14 sække i. Det må vel så betyde at disse ca. 208 kg holder ca. 100 dage i sommerperioden.
Svarende til at fylde siloen 1. juni - og så skal den fyldes igen omkring ultimo august, måske endda senere.
Det er måske lidt optimistisk. Hvis i er to voksne, skal du nok regne med 3 kg i døgnet hvis du kører med VVB prioritering, MEN det kan jo variere meget efter forbrug så det kan jo være svært at sige. Det har jo også noget at sige hvor meget varmetab du har fra din VVB.
Det store spørgsmål er så, hvor mange kg piller en 16kw scotte kommer til at bruge i mit hus, på de koldeste vinterdage.

Jeg ved at mit 19 år gamle naturgasfyr bruger 5 - 8 m3 gas i døgnet, plus en brændeovn der kører (aner ikke hvor meget brænde) på de koldeste dage. Kan det omregnes til kg. piller ?
- ja, det kan det selvfølgelig, ihvertfald for gassens vedkommende. Men hvad er formlen ?
Well, der er 11,09 kWh/m3 i Naturgas... løst regnet snakker vi 11,09*8=88,72 kWh, og vel en løst regnet 4 kWh pr kg træpille effektivt... også meget løst regnet... så der snakker vi 88,72/4 = 22,18 kg.... Men, det er svært at sige. Hvor stort er dit hus?


Edit:
Og når nu Morten J skriver, så har det tilsyneladende også noget at have en 30 meter rør mellem VVB og fyr, så hvis du har det, så går det jo også ud over effektiviteten.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Lars4733
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 07 sep 2011 07:43
Mit fyr: Baxi TPK-24 m/Scandpell brænder
Areal: 243
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4733
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ca 10-12 tons
Geografisk sted: 4733 Tappernøje
Kontakt:

6 eller 8 mm træpiller?

Indlæg af Lars4733 » 14 sep 2011 13:59

Som en rookie inden for pillefyringen følger jeg lidt med her fra sidelinien..

I næste uge skal mit fyr monteres - og til den tid skal der jo pudsigt nok også nogle piller i siloen..

Jeg har ikke lyst til bare at satse og så købe 3-4 paller i "blinde" - men måske i kan oplyse mig lidt..

Hvor i består den primære forskel i at fyre med hhv 6 og 8mm piller? Mit fyr, en Baxi TPK-24 med Scandpell brænder skulle kunne køre med dem begge i henhold til brugsforvirringen, men er der fordele og ulemper ved størrelsen?

Og nu til at starte fyret op på, så ¨når jeg nok ikke at få leveres paller ligefrem, men skulle jeg nu køre ud i det danske efterårsland - er der så steder der er bedre end andre at hente sådan 5-10 sækker til at starte på?
Jeg har ikke så langt til Land & Fritid i Bårse - de har vel Dlg-pillerne, som jeg synes at kunne forstå ikke er helt tossede?

Jeg erklar over at der skal tages højde for hvor meget de evt smuldrer, leverer af aske osv, samt brændværdien ikke mindst.

Besvar