ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af Dyrehavevej »

Er der nogen der har erfaringer med træpiller fra ER-BO energi ?

Jeg skal fyre dem af i min woody, så kvaliteten skal være i orden.
ER-BO har kv. 1 piller, det må være dem jeg skal gå efter.
Erfaringer med disse ?

Er der sket mere i sagen om den vildledende reklame fra TM spåner ?
De viste en slags piller på nettet, men leverede en anden.

jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af jni »

Jeg har købt hos erbo for et par år siden, de anbefalede at jeg købte kvalitet 2. Men da der ikke var test eller andet på dem, så købte jeg 1 palle kvalitet 2 og 2 paller kvalitet 1.
På det tidspunkt havde jeg et benekov. Ved fyring med kvalitet 2 blev asken liggende på tallerken, så hullet over brænder lukkede helt i løbet af et døgn. Karsten fra Ligao var ude og se på fyret. Han sagde det var skodpiller, og at man ikke kunne justere sig ud af problemet. (piller var mget mørke, og asken knasedse når man trykkede på den. Karsten mente at det skyldes at piller hovdesageligt var lavet af bark, og derfor indeholdt mange mineraler)
Lige efter skiftede jeg fyret til et woody og kørte videre med samme kv2 piller.
2 gange om dagen måtte jeg ud og fjerne en slagge klump der var 3 cm høj, fyldte hele hærdens bredde, og 3-5 cm i længden.
Det var lige før de var blevet brændt af på et bål, men heldigvis var det sommer, så jeg blande kv1 og 2 sammen. Og da fyret kun kørte få timer om dagen, så kunne jeg nøjes med at rense hærd en gang i døgnet.

KV 1 var heller ikke noget at råbe hurra for, de var nærmest barkfarvede, de brændte dog uden problemer. Men jeg er sikker på at Derome pillerne fra TM var bedre en kv1 fra erbo.

Dette jeg skriver om er noget der er sket for 2 år siden så jeg kan naturligvis ikke sige om kvaliten på pillerne har ændret sig siden. Men det er absolut de ringeste piller jeg nogensinde har fået leveret, så jeg har heller ikke tænkt mig at finde ud af det ;0)
mvh Jesper
Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af Dyrehavevej »

Hej Jesper

Hvad fyrer du med nu, og er du tilfreds ?
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af jni »

Jeg fik den sidste palle crown piller på sjælland :wink:
De virker gode (har kun brugt af dem i en uge. Men det hjælper selvfølig kun i kort tid, når man kun har en palle)
Jeg skal også ud og finde nyt mærke træpiller, min leverandør skifter tilsyneladende mærke hvert år. men jeg tror jeg løber risikoen og køber hos ham igen.
Han har Småland, og Kronpellets til 2050 tonset. Er der nogen der kender dem ?

Hvor bor du ?
min søster handler hos Lundemøllen i fuglebjerg, deres piller er gode men dyre. 2500 tonset
Er der ikke noget med at DLG også skulle have ok piller ?

Jeg syntes det med piller er noget af en jungle.
Først købte jeg Vida. Totalt gode piller, men så steg prisen, og jeg købte Statoil HP. En lige så god pille, men da jeg bestilte HP 3 gang. Så var pillerne brune, og klart dårligere end dem jeg plejede at få.
Så prøvede jeg ERBO Det gør jeg ikke mere. Så har jeg købt ved den lokale leverandør, men han skifter tilsyneladene leverandør hvert år, så kvaliten svinger lidt. Det kunne da også være at jeg skulle prøve HP igen ?
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af Bop »

Hej JNI
Jamen de Småland piller har han også hos KP Biobrændsel her oppe ved Rørby Kalundborg pris 1700 incl moms de har hjemmeside.
Vedr kvalitet så er de meget pæne dem han sælger vedr brændeværdi så kan man finde på nette Roskilde biobrændsel at brændværdi ligger på 4,9 tror jeg nok det var check selv.

Jeg vil ihvertfald købe der næste gang da jeg ikke var tilfreds med dem jeg hentede i statoil automat der var alt for meget fnuldr i

Hej Godt Nytår

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af Bop »

Vedr din søster ja så er det da dyrt hvis man køber 3 tons er de da billiger fra OK Leveret med flere Shell sælger også piller samt statoil hp så muligheder er der da nok af
smalspor
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16 aug 2007 21:51
Mit fyr: Woody 24Kw + Opop H418 kedel
Areal: 230 m2
Brændsel: Neova 8mm
Dagligt forbrug: ca. 40 kg
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Ringsted

Re: ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af smalspor »

Smålandspellets?.......uha, uha, uha. Dem vil jeg godtnok IKKE røre med en ildtang! De 5 paller jeg havde fat i, for lidt over 3 måneder siden, var det værste l...!
Der var så meget smulder i dem at man skulle tro det var løgn. Oven i det stemte den påtrykte vandindhold ikke overens med virkeligheden. Desuden gad min Woody absolut ikke tænde det skidt op. Og så har jeg kæmpet med levenrandøren i næsten 2 måneder for at få mine penge retur (Det lykkedes). Jeg har kørt med Neova 8mm siden dag 1 og dem har jeg aldrig haft nogen problemer med at brænde af i Woody´en.

(Skulle måske lige tilføje at de Smålandpellets ikke er handlet hos ER-BO energi eller TM spåner i Sorø)
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af Bop »

Hej Smalspor
Der må være forskel på dem for dem vi hentede til kammerat er tørre og fine og 98% rene men de er som sagt også fra
KP biobrændsel kan se de også sælger dem i Roskilde.
Tror ikke altid man kan regne med hvad piller hedder der er vidst også stor forskel på de enkelte leverandører .

Hvis du så de HP piller jeg har hentet i Staoil tank selv og så de Piller vi hentede hos KP tjah så vil du lure noget mine er ca 75 % rene for fnuld / savsmuld hvorimod Småland fra KP er 98% rene & de er ihvertfald tørre de brænder da rigtig godt han har så en KSM stoker som kører fortrinligt skal siges.

Tror altså det er meget med leverandører at gøre tror ikke fabrikker sender våde piller ud af fabrik det er nok snarere transport & opbevaringen man skal kigge på hos de enkelte leverandører.

Godt Nytår
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af Ole S. »

smalspor skrev:Smålandspellets?.......uha, uha, uha. Dem vil jeg godtnok IKKE røre med en ildtang! De 5 paller jeg havde fat i, for lidt over 3 måneder siden, var det værste l...!
Der var så meget smulder i dem at man skulle tro det var løgn. Oven i det stemte den påtrykte vandindhold ikke overens med virkeligheden. Desuden gad min Woody absolut ikke tænde det skidt op. Og så har jeg kæmpet med levenrandøren i næsten 2 måneder for at få mine penge retur (Det lykkedes). Jeg har kørt med Neova 8mm siden dag 1 og dem har jeg aldrig haft nogen problemer med at brænde af i Woody´en.

(Skulle måske lige tilføje at de Smålandpellets ikke er handlet hos ER-BO energi eller TM spåner i Sorø)
Hej

Hvordan kunne du konstatere at vandindholdet ikke var rigtigt?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
smalspor
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16 aug 2007 21:51
Mit fyr: Woody 24Kw + Opop H418 kedel
Areal: 230 m2
Brændsel: Neova 8mm
Dagligt forbrug: ca. 40 kg
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Ringsted

Re: ER-BO energi i Skælskør/TM spåner i Sorø

Indlæg af smalspor »

Det kunne jeg via en bekendt der arbejder på DTI.

Besvar