Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opbevaring udenfor

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Mt3400
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 nov 2022 09:11

Opbevaring udenfor

Indlæg af Mt3400 » 21 nov 2022 14:39

Opbevarer mine træpiller i overdækket skur. Står primært på paller med plastik under som når de kommer leveret. De rammes derned ikke direkte af vand eller opfugtning nedefra.

Er det okay? Skal jeg have pressening over? Dem, der ligger på fliserne uden palle under: skal de flyttes så de står på en palle?


Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Opbevaring udenfor

Indlæg af Hangaard » 21 nov 2022 15:05

hvis du opbevar dem på paller og pakket ind som de er leveret så tænker jeg du sagtens kan have dem i skuret uden problemer så længe de er i ly for regn
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Opbevaring udenfor

Indlæg af Lintz » 21 nov 2022 15:06

Mt3400 skrev:
21 nov 2022 14:39
Opbevarer mine træpiller i overdækket skur. Står primært på paller med plastik under som når de kommer leveret. De rammes derned ikke direkte af vand eller opfugtning nedefra.

Er det okay? Skal jeg have pressening over? Dem, der ligger på fliserne uden palle under: skal de flyttes så de står på en palle?
Syntes at det er fint du nævner opfugtning nedefra da jeg mener det mange gange er det største problem
Især hvis man lukker pillerne for tæt af i toppen. Da risikerer man at vanddampen fortættes under presningen og render ned over pilleposerne.
Derfor tror jeg at en træplade lagt henover virker mindst lige så godt.
De står ikke og søber i Regnvand og fugten kan komme væk.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Mt3400
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 nov 2022 09:11

Re: Opbevaring udenfor

Indlæg af Mt3400 » 21 nov 2022 16:50

Modsat leveringen, som kom med plast rundt om, måtte jeg desværre bære dem ind. Alle 4 tons. Men de er så stablet på paller undtagen det ene ton. De står under halvtag, men ikke med anden plast om sig end deres pose.

Tager normalt 3-5 poser ind i bryggerset af gangen før brug. Bruger 1-2 poser pr dag afhængig af hverdag vs weekend vs udetemperatur. Særligt natten er dyr (men det larmer meget mindre at køre fast end at tænde det kl 4-5 stykker)


Besvar