Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

træpilleposer med huller?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
pendec

træpilleposer med huller?

Indlæg af pendec » 10 okt 2021 08:48

Så vidt jeg husker, så er der huller i vores træpille poser, fordi der udskilles gasser af træet i poserne?

Er der en anden grund? fugt/dug generering? Jeg synes ikke at have set poser uden huller nemlig men årsag? Kan nogen en bedre grund?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: træpilleposer med huller?

Indlæg af BWJ » 10 okt 2021 09:21

pendec skrev:
10 okt 2021 08:48
Så vidt jeg husker, så er der huller i vores træpille poser, fordi der udskilles gasser af træet i poserne?

Er der en anden grund? fugt/dug generering? Jeg synes ikke at have set poser uden huller nemlig men årsag? Kan nogen en bedre grund?
Uden at vide det, kunne det ikke være fordi man undgår posespringninger ved stabling ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: træpilleposer med huller?

Indlæg af pendec » 10 okt 2021 09:37

BWJ skrev:
10 okt 2021 09:21
Uden at vide det, kunne det ikke være fordi man undgår posespringninger ved stabling ?
Ja, jeg tænkter gasser gjorde præcis det , og med det du siger, så kan det jo være det, hvis der kommer gas i som puster den op. Der er nok ikke uden grund, de laver små huller.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: træpilleposer med huller?

Indlæg af lamborg » 10 okt 2021 10:12

Det er ikke gasser men alm luft som under påfyldning bliver i poserne med mindre man kan suge vacum under lukning . Hvis posen er tæt, så kan de nederste poser springe når der kommer så meget vægt ovenpå og desuden er det umuligt at flyttet på et tårn hvis poserne er ligesom balloner fordi det vil vælte . Derfor prikker man hul i posen .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: træpilleposer med huller?

Indlæg af pendec » 10 okt 2021 10:22

lamborg skrev:
10 okt 2021 10:12
Det er ikke gasser men alm luft som under påfyldning bliver i poserne med mindre man kan suge vacum under lukning . Hvis posen er tæt, så kan de nederste poser springe når der kommer så meget vægt ovenpå og desuden er det umuligt at flyttet på et tårn hvis poserne er ligesom balloner fordi det vil vælte . Derfor prikker man hul i posen .
Men der advares imod opbevaring at for mange træpiller i huset, da de udvikler gasser, det har vi talt om før, og det må da være noget af et problem hvis posen er tæt, og den ikke kan komme af med det, udover hvad du skriver, så flere gode grunde?

Kan se jeg selv har bragt det op før, og andre :)
MichaelK skrev:
15 maj 2015 18:08
Hmmmmm..... Der er bare ikke ret mange poser, der er helt tætte. Mange af dem er faktisk
perforeret med vilje, for at forhindre kondens og skimmelsvamp. Der vil således ikke kunne
ske nogen ophobning af gasser i poserne. :wink:
Det lyder som de små huller, har mange gode grunde til at blive lavet :great:


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: træpilleposer med huller?

Indlæg af Hjemme teori » 10 okt 2021 12:37

Hvis pillerne er så tørre som de skriver 3-8% fugt, er der ingen svampe eller sporrer der er aktive, så det tror jeg personligt ikke på.

Det samme kunne man jo så advarer om med træmøbler "man bør ikke opbevarer for mange af dem i huset, da de udvikler gasser". Det samme med træhuse, der skal helst ikke være for meget træ :shock:
Mvh. Sophus

pendec

Re: træpilleposer med huller?

Indlæg af pendec » 10 okt 2021 13:32

Hjemme teori skrev:
10 okt 2021 12:37
Det samme kunne man jo så advarer om med træmøbler "man bør ikke opbevarer for mange af dem i huset, da de udvikler gasser". Det samme med træhuse, der skal helst ikke være for meget træ :shock:
Du kan da slet ikke bruge møbler som eksempel, selvom de ser store og bombastiske ud, så fylder de jo slet ikke deres omkreds ud, så på samme areal ville træpille jo være så meget mere :)

Her er lidt om det.
http://www.fyrmedpiller.dk/index.asp?id=1&sub=254

pendec

Re: træpilleposer med huller?

Indlæg af pendec » 10 okt 2021 18:44

btw,
Omkring lufttætte poser,
Så ligger der en blomster handler her i området og en anden som sælger hundemad ved Sakskøbing. Begge af dem sælger hundefoder i sække som er lufttætte og der ligger nok lige så mange kilo på en palle, som dem vi køber træpiller på.
Så at man laver huller i poserne så de ikke sprænger, må være en myte? hvorfor skulle hundemad i lufttætte plastposer på nok 12-15kg sækken og vel 600-800kg på pallerne der, ikke have samme problem?

Tænker bare, måske sidder der nogen med viden?


Besvar