Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mangler tips og tricks til træpillekøb

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
cristianudenh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16 nov 2020 09:48
Modtaget likes: 8 gange

Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af cristianudenh » 27 feb 2021 18:58

Hej Alle
Jeg er ny i træpillefyr og træpille verdenen, i December måned fik jeg installeret et Windhager Biowin Lite pillefyr som jeg er ganske tilfreds med, og fra tid til anden har jeg kigget på hvilke træpiller jeg skal købe til næste sæson.

I første omgang har jeg købt Heatlets premium træpiller på https://heatlets.dk, som har brændt godt, ingen slagger det har bare fungeret, men 2.000 kr per 900 kg er også penge, det er ikke fordi jeg er efter det billigste men jeg er da ude efter tips, tricks og andres erfaringer hvis i har lyst til at dele icon_cheesygrin.gif

Er der nogle mærker i kan anbefale som brænder rent uden slagger?
Hvornår skal man holde øje med priserne og tryk KØB?

Geografisk ligger jeg på øst sjælland, storindkøb samt frostfri og tør opbevaring er ikke et problem.

Jeg kan se at Heatlets sælger deres træpiller (min 9 ton) til 1.700 kr per ton hvis man kan få dem blæst ind, det har jeg ikke lige infrastrukturen til.
Men jeg har gået og overvejet om man kan få levering i bigbags af 1 ton per bigbag, kontra 60 sække per palle, og om det ville give lavere priser, nogle der har erfaringer med bigbags levering?

Jeg brainstormer her, så i må undskylde min uvidenhed :)
Tak på forhånd!
Med venlig hilsen
Cristian


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af Lintz » 27 feb 2021 19:06

cristianudenh skrev:
27 feb 2021 18:58
Hej Alle
Jeg er ny i træpillefyr og træpille verdenen, i December måned fik jeg installeret et Windhager Biowin Lite pillefyr som jeg er ganske tilfreds med, og fra tid til anden har jeg kigget på hvilke træpiller jeg skal købe til næste sæson.

I første omgang har jeg købt Heatlets premium træpiller på https://heatlets.dk, som har brændt godt, ingen slagger det har bare fungeret, men 2.000 kr per 900 kg er også penge, det er ikke fordi jeg er efter det billigste men jeg er da ude efter tips, tricks og andres erfaringer hvis i har lyst til at dele icon_cheesygrin.gif

Er der nogle mærker i kan anbefale som brænder rent uden slagger?

Syntes det er svært at anbefale en pille frem for en anden. Den pille der brænder godt i mit fyr er måske a H. til i dit.
Men jeg har gode erfaringer med Barlinek


Hvornår skal man holde øje med priserne og tryk KØB?

Inden sommerferien ligger de mange gange lavest - Men hvis der ikke kommer nogen vinter kan priserne godt være lave der også.
Jeg køber som regel omkring Maj til Juli. Nogle gange lykkes det mig at få den laveste pris der - Andre gange ikke.


Geografisk ligger jeg på øst sjælland, storindkøb samt frostfri og tør opbevaring er ikke et problem.

Så tror jeg Tyskland er ude af billedet - Sverige vil være et godt alternativ frem for forhandlere på Sjælland.

Jeg kan se at Heatlets sælger deres træpiller (min 9 ton) til 1.700 kr per ton hvis man kan få dem blæst ind, det har jeg ikke lige infrastrukturen til.
Men jeg har gået og overvejet om man kan få levering i bigbags af 1 ton per bigbag, kontra 60 sække per palle, og om det ville give lavere priser, nogle der har erfaringer med bigbags levering?

At få blæst piller ind giver mere smuld.
At få dem i bigbags kræver at du kan håndterer disse bags og løfte dem op over en silo - Eller er det næsten kun vacum-sug eller spand.


Jeg brainstormer her, så i må undskylde min uvidenhed :)
Tak på forhånd!
Med venlig hilsen
Cristian
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af pendec » 27 feb 2021 19:11

Hvis storindkøb er 6-26 paller, så skal du da bare bestille på de populære tyske sider, så kan fragten per palle begynde af falde, når du køber nok paller. Det må være dagens bedste.

På sjælland er det jo ellers bare at se sig omkring og vurdere piller om man kan se gode vurderinger, det kan du bl.a finde her på forum under træpiller.
Så skal du se på om det er fri fragt / per palle / eller bare en fragt for alle lige meget antal osv...
Kan du få leveret med kranlift fra lastbil, og med palleløfter som kan køre hvor de skal stå, åbner det jo også for flere. Nogle som mig, har grusvej og nøddesten, så kan de kun køre med minitraktor / palletraktor-lift til formålet med store hjul.

Omkring bigbag, kan du jo finde løsninger med sug, som du flytter over i bigbag (tæt på hus), og så suger den jo bare løs og ned i rør hen til dit pille fyr, det behøver ikke være vildt men du skal jo nok have tag over osv..

cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af cardude » 28 feb 2021 01:27

Jeg købte et købte et helt træk (36 paller)
Sødra 8mm 16 kg sække for 1600kr / 896kg
Selvaflæsset
Tilbage i september 2020
Handlede med https://xn--veddumtrpillesalg-yrb.dk/8-mm
De har af og til, tilbud på deres Facebook side.

Sødra brænder fint i mit passat pillefyr med minimalt aske.
Men jeg tror der fyr brænder alt perfekt.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af MichaelK » 28 feb 2021 01:59

Lige en fodnote.

En BioWin skal helst have 6 mm.. Det var i hvert fald det jeg fik besked på, da jeg fik mit anlæg installeret.
Smuld er den i øvrigt ligeglad med, den tygger det hele. Jeg har gode erfaringer med Olimp og German Pellets.

Jeg handler i Tyskland, og skal normalt betale onkring 275,- i fragt pr. palle v. 6 paller. Fragten er dog noget
dyrere, når pillerne skal over broen. 411,- i fragt pr. palle v. 8 paller, er den pris jeg lige fandt.

Til den pris burde man kunne finde noget "lokalt" på Sjælland?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af triumph » 28 feb 2021 09:48

Glem det med bigbag medmindre du har en truck, eller andet til at håndtere det.
Pludseligt står der sådan en fætter midt i din indkørsel, og så kan du kun flytte den spand for spand, og selvom du får bigbaggen ind i fyrerummet, så er det altså nemmere at smide en sæk i magasinet, end grave spandfulde op af en bigbag.

Jeg ville også tænke mig om inden jeg begyndte på og få blæst piller ind.
Jeg kender en der byggede et pillelager i kælderen. Han havde støv i hele huset de første 3-4 år inden han fik tætnet ordenligt. Han måtte også bygge siloen om, da han ikke havde lavet nok fald på siderne (det skal være stejlere end man tror).
Når man har en træpillesilo og får blæst piller ind, så er det sådan at man får store leverancer af gangen. Og hvis man får en sending dårlige piller, er det ikke sådan lige at returnere dem til leverandøren igen.
Og det er jo ikke gratis at lave et pillelager, ligesom udvalget af leverandøre der kan levere med blæsebil er mindre, så prisen er ikke nødvendigvis bedre

Jeg er ikke så bekendt med træpilleforhandlere i østsjælland (Østsjælland er også et vidt begreb, du kunne sætte postnummer på din profil), da jeg bor på vestsjælland, men prisen burde vel være den samme. Jeg giver 1725 kr for 892 kg inkl. levering (Ved bestilling af 4 paller) 1,93 kr/kg.

Generelt syntes jeg at næsten alle de svenske pilleleverandøre levere en god kvalitet, ihvertfald fra de pilleleverandøre jeg bruger. Så jeg ville ikke bekymre mig så meget hvis der var et svensk navn på posen (Jeg kender ikke de polske/tyske pillemærker særligt godt).
Og hvis du ikke kender leverandøren, så ville jeg holde mig fra dem uden producent navn på posen (Og her taler jeg altså om Producentnavn, ikke navet på ham der sælger dem).
Ole Titze i Næstved henter piller i de baltiske lande han selv sækker.
Prisen er ok, men han levere også til kraftværker, og han blander piller fra forskellige leverandører, og kvaliteter sammen inden han sækker dem (Sikkert også nogen piller i kraftværkskvalitet), så det er noget svingende kvalitet man får fra ham. Han har navn på posen, men det er hans eget.

Jeg har enkelte gange fået piller af en dårlig kvalitet, men det har også været fra mærker der tidligere har været super gode.
Så selvom du får en anbefaling på pillermærker, så er det ikke sikkert at det er nogen garanti for kvaliteten når du bestiller.
Jeg har fyret med piller siden 2006, og det er sket for mig en håndfuld gange at jeg har fået dårlige piller.
En gang købte jeg nogen meget pillige "no name" piller.
En gang var der en Litauer der kørte rundt i en Litauisk lastbil og solgte piller uden moms, ham havde jeg handlet ved en del gange. men til sidst var det rent smuld man fik (Det er måske Kama... icon_cheesygrin.gif )
Så havde jeg købt Stadtoil HP træpiller, der engang var spitzenklasse, men pludselig lort.
Jeg har handlet hos Titze. Jeg startede med at kørte for at købe en palle træpiller for at checkke kvaliteten. Den var super god, så jeg bestilte 4 paller mere. De var (kun lige) OK, Så bestilte jeg 4 paller mere. de var lort, jeg klagede. Og han indrømmede at de ikke var ok, så jeg fik rabat på næste bestilling. Næste bestilling var ok, men gangen efter var det lort igen.
Og så har jeg købt 1 palle Sødre piller, der normalt er god kvalitet, men her var den dårlig. Jeg har fyret med dem både før eller efter, så det er ikke normalt dårlige piller.
På 15 år er det vel ikke så dårligt, slet ikke hvis du tager alle de skumle mærker jeg har købt ud af ligningen

Jeg plejer at handle hos JV træpiller, de pillemærker han sælger er alle OK. Nu fyre jeg med Ystad (fordi de er billigst) de er gode
https://xn--jvtrpiller-g6a.dk/traepiller/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af triumph » 28 feb 2021 13:19

PS.
Nu kender jeg ikke dit pilleforbrug, men hvis du f.eks bruger 5 tons om året, og spare 50 øre/kg ved at få blæst 9 tons ind, så har du sparet 2500 om året.
Men hvad koster det at lave pillelager hvor det kan blæses ind. 1000 kronerne løber hurtigt !
Man må ikke opbevare 9 tons i fyrrummet => der skal laves separat bygning / uden for brandcellen
Syntes at huske at du snakkede om varmepumpe i fremtiden.
Jo flere penge du putter i din varmeinstallation, jo vanskeligere bliver det at skifte varmekilde

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af Pawgs » 04 mar 2021 18:19

Jeg har tidligere når jeg har købt fra Tyskland eks købt 6 tons og fået 2 tons af tre forskellige mærker. Så havde jeg kun 2 dårlige tons hvis det ene mærke et år var blevet dårligere end tidligere år.

Hvis du køber et helt træk, 26 paller fra Tyskland tror jeg godt det kan svare sig. Men kender ikke de svenske priser så har ikke noget at sammenligne med.
Mange laver også en special pris når det kommer til et helt træk.

calle

Re: Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af calle » 06 mar 2021 16:49

Jeg har købt i flere år hos Pillemadsen i Tyskland, og det kan svare sig, selv om man kun køber 3-4 paller og bor i Storkbh. I år har jeg dog købt lokalt, idet de fabrikater jeg plejer at bruge var totalt udsolgt over alt. Det gjorde, at jeg skiftede til svenske Sødra Pellets. Dog købt hos dansk forhandler. Lidt dyrere, selv om jeg fik et godt tilbud, idet jeg også købte træbriketter. Sødra er rigtig fine. Lige nu er priserne helt i bund i Tyskland, så jeg ville nok kigge Pillemadsen, hvis jeg var dig. Køb German Pellets eller Barlinek - gerne Barlinek F1. Dem er jeg aldrig gået forkert af.

Venlig hilsen Calle

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Mangler tips og tricks til træpillekøb

Indlæg af triumph » 06 mar 2021 18:56

calle skrev:
06 mar 2021 16:49
Jeg har købt i flere år hos Pillemadsen i Tyskland, og det kan svare sig, selv om man kun køber 3-4 paller og bor i Storkbh.

Venlig hilsen Calle
Det kan ikke betale sig for mig at købe piller i Tyskland.
Jeg er giver 1.93 kr/kg ved bestilling af 4 paller, inkl. Levering med mobil truck.
Pille Madsen tager 1499 for 990 kg barlink + 464 kr i levering
1.98 kr/kg


Besvar