Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

våde poser

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

våde poser

Indlæg af madssakre » 20 feb 2021 19:23

Jeg oplever mine træpilleposer er våde - lagvist. nok fra grundfugt på mit betongulv. Jeg så det på en åben palle dvs mere eller mindre uden wrap og plastic på toppen i hvert fald ikke hermetisk lukket.
Vil pillerne tage skade tror I. Jeg har 6 uåbne paller til næste sæson og det er bekymrende.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: våde poser

Indlæg af Lintz » 20 feb 2021 19:37

madssakre skrev:
20 feb 2021 19:23
Jeg oplever mine træpilleposer er våde - lagvist. nok fra grundfugt på mit betongulv. Jeg så det på en åben palle dvs mere eller mindre uden wrap og plastic på toppen i hvert fald ikke hermetisk lukket.
Vil pillerne tage skade tror I. Jeg har 6 uåbne paller til næste sæson og det er bekymrende.
Står de inde i uopvarmet rum?

Det er ganske normalt at hvis de står i et uopvarmet rum og dette rum har nogenlunde samme temp som udenfor.
Stiger temp rimelig hurtig skabes der fugt fordi at træpillerne ikke kan nå at følge med op i temp.

Har oplevet det samme de sidste par dage hvor det er blevet varmere i dagstimerne.

Jeg plejer altid at rykke plastikken i stykker foroven når jeg stiller dem ind i garagen for at eventuel fugt ikke bliver indespærret og kondenserer til dråber.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: våde poser

Indlæg af madssakre » 20 feb 2021 19:52

Lintz skrev:
20 feb 2021 19:37
Står de inde i uopvarmet rum?

Det er ganske normalt at hvis de står i et uopvarmet rum og dette rum har nogenlunde samme temp som udenfor.
Stiger temp rimelig hurtig skabes der fugt fordi at træpillerne ikke kan nå at følge med op i temp.

Har oplevet det samme de sidste par dage hvor det er blevet varmere i dagstimerne.

Jeg plejer altid at rykke plastikken i stykker foroven når jeg stiller dem ind i garagen for at eventuel fugt ikke bliver indespærret og kondenserer til dråber.
Ja de står i min garage.
Ok jeg prøver fjerne hætten.
Tak

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: våde poser

Indlæg af Lintz » 20 feb 2021 19:58

madssakre skrev:
20 feb 2021 19:52
jeg prøver fjerne hætten.
Det fjerner bare ikke "problemet". :wink:

Vi snakker om dugpunktet her. Og det er ikke let at gøre noget ved - Her kræver det en stabil temp og at den ikke stiger og falder for hurtigt.

Jeg har nu siden jeg fik pillefyr i ´11 haft mine piller i garagen og aldrig oplevet det som et problem at poserne til tider blev en smule fugtige.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: våde poser

Indlæg af madssakre » 20 feb 2021 21:42

Lintz skrev:
20 feb 2021 19:58
Det fjerner bare ikke "problemet". :wink:

Vi snakker om dugpunktet her. Og det er ikke let at gøre noget ved - Her kræver det en stabil temp og at den ikke stiger og falder for hurtigt.

Jeg har nu siden jeg fik pillefyr i ´11 haft mine piller i garagen og aldrig oplevet det som et problem at poserne til tider blev en smule fugtige.
Enig. Mit problem er dels at jeg bor i en mose, det har jeg dog selv valgt, så grundvandet står mig til knæene... næsten. Dernæst at der ikke er dræn om garagen. Så gulvet er driv vådt lige nu. Så der er bare meget vand at lede bort lige nu. Det er dog sjældent så galt her.

Vi må se om pillerne kan klare det. Tror jeg vil klodse pallerne op. De virker som sugerør lige nu.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: våde poser

Indlæg af Lintz » 20 feb 2021 22:04

madssakre skrev:
20 feb 2021 21:42
Enig. Mit problem er dels at jeg bor i en mose, det har jeg dog selv valgt, så grundvandet står mig til knæene... næsten. Dernæst at der ikke er dræn om garagen. Så gulvet er driv vådt lige nu. Så der er bare meget vand at lede bort lige nu. Det er dog sjældent så galt her.

Vi må se om pillerne kan klare det. Tror jeg vil klodse pallerne op. De virker som sugerør lige nu.
Okay - Så. Ja, det er nok ikke lige dugpunktet vi snakker om her - Nærmere "højvande" icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: våde poser

Indlæg af lamborg » 20 feb 2021 23:46

Som du selv har opdaget så suger pallerne vand og det gør bestemt ikke problemet mindre men er fugten også trængt ind i poserne så dine træpiller bliver til smuldpiller ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: våde poser

Indlæg af john_madsen » 21 feb 2021 10:10

Jeg kørte i går lige 5 paller ind i bygningen hvor fyret står. De havde også kondensperler på plastikken. Det samme oplevede jeg de sidste mange år. Jeg har ikke oplevet problemer med det. Måske der er mere smuld i nogle sække, men ikke noget der har givet mig problemer.

axelrose
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15 okt 2020 20:42
Modtaget likes: 2 gange

Re: våde poser

Indlæg af axelrose » 21 feb 2021 10:32

madssakre skrev:
20 feb 2021 21:42
Enig. Mit problem er dels at jeg bor i en mose, det har jeg dog selv valgt, så grundvandet står mig til knæene... næsten. Dernæst at der ikke er dræn om garagen. Så gulvet er driv vådt lige nu. Så der er bare meget vand at lede bort lige nu. Det er dog sjældent så galt her.

Vi må se om pillerne kan klare det. Tror jeg vil klodse pallerne op. De virker som sugerør lige nu.
Har du overvejet at stille pallerne på noget sort landbrugs plastik? Det hælper selvfølgelig ikke meget lige nu.

Men kondens på sækkene har jeg også altid haft, uden det har været et problem. Det er en funktion af vejret pt.

madssakre
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 300
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 144 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: våde poser

Indlæg af madssakre » 24 feb 2021 13:27

lamborg skrev:
20 feb 2021 23:46
Som du selv har opdaget så suger pallerne vand og det gør bestemt ikke problemet mindre men er fugten også trængt ind i poserne så dine træpiller bliver til smuldpiller ??
Der er vist ikke sket skade endnu


Besvar