Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
pendec

Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af pendec » 06 dec 2018 21:36

Nu synes jeg først DR1's brikette program var meget oplysende, og så nævner de at vi ingen regler har på mærkning af brændsel i Danmark?

Jeg synes folk her på forum oftest har talt om træpiller med mærkning, og at denne beskrivelse på poser var et krav, og at træpiller heller ikke mere måtte indeholde limmiddel til at holde på træpille, så den skulle være ren træ.

Jeg forstår heller ikke hvorfor de gjorde så stort et nummer ud af de forskellige briketter, når man allerede med træpiller har indhold og brændværdi beskrivelse her? Hvorfor går forretningerne ikke ud og tester det de sælger så de kan levere sådan en beskrivelse af det de sælger, præcis som bageren idag skal levere en varedeklaration på indhold i det brød som spises (nok ved lov), så kunne de vel som Kontant , få testet disse briketter, som træpiller vel allerede går igennem i det land som de testes?

Man må godt nok føle sig snydt, som de påpeget, at købe så dyre briketter , når prisen kan være 15-30kr+ , så stor forskel synes jeg ikke vi ser på træpiller (endnu) ? Måske er jem&fix bare billigst :) hehe....

Men tilbage til oprindelige spørgsmål, kan det virkelig passe, at vores brændsel ikke har nogen regler, og de kan indeholde whatever, og det med bindemiddel også er juks og der ikke er regler på det område?
Eller er det kun på varedeklarations siden at der mangler regler i Danmark? Som træpiller ellers synes at have?

Nogen som så Kontant idag 6-12-2018?, og sammenlignede spørgsmål der, med træpiller istedet? Hvorfor den store forskel?


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af Troldmand. » 06 dec 2018 22:00

Har vi ikke efterhånden lært det. Den grønne bølge, der i øjeblikket ruller over landet med voldsom fart. Vil have, at alt hvad der ryger, skal væk hurtigst muligt. Som aldrig før, gøres der alt for, at vi skal have energien fra vind.
Mon ikke træpiller er fortid om få år.
Varmepumper / jordvarme stormer frem i øjeblikket. Så er spørgsmålet, kan pille fyr fabrikanterne blive ved med at have tilstrækkelig indtjening til fortsat drift / udvikling?

pendec

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af pendec » 06 dec 2018 22:03

Troldmand. skrev:
06 dec 2018 22:00
Har vi ikke efterhånden lært det. Den grønne bølge, der i øjeblikket ruller over landet med voldsom fart. Vil have, at alt hvad der ryger, skal væk hurtigst muligt. Som aldrig før, gøres der alt for, at vi skal have energien fra vind.
Mon ikke træpiller er fortid om få år.
Varmepumper / jordvarme stormer frem i øjeblikket. Så er spørgsmålet, kan pille fyr fabrikanterne blive ved med at have tilstrækkelig indtjening til fortsat drift / udvikling?
Glem ikke at træ er her forevigt og efter vi dør, din pumpe lever kun så længe nogen laver el, og nogen laver hardware til dig :) Så gæt selv, hvad tror du lever længst i en krise tid. træ eller en pumpe.

Og det har så intet med brændsel regler at gøre, så måske skal du fortsætte et andet sted, hvis pumpe snakken skal fortsætte for det er i hvert fald ikke emnet.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af Troldmand. » 06 dec 2018 22:16

pendec skrev:
06 dec 2018 22:03
Glem ikke at træ er her forevigt og efter vi dør, din pumpe lever kun så længe nogen laver el, og nogen laver hardware til dig :) Så gæt selv, hvad tror du lever længst i en krise tid. træ eller en pumpe.

Og det har så intet med brændsel regler at gøre, så måske skal du fortsætte et andet sted, hvis pumpe snakken skal fortsætte for det er i hvert fald ikke emnet.
Undskyld!

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af no100 » 06 dec 2018 23:34

Hej
Læsø var en gang med skov, den gang som nu var der folk der troede at det var uudtømmeligt. :(

Der er mangel på piller og briketter og alt bliver presset og så vil kvaliteten svinge, dette problem har min vp. ikke 1 KvH. El. er og bliver det samme. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

no100.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af Hjemme teori » 07 dec 2018 08:44

no100 skrev:
06 dec 2018 23:34
Hej
Læsø var en gang med skov, den gang som nu var der folk der troede at det var uudtømmeligt. :(

Der er mangel på piller og briketter og alt bliver presset og så vil kvaliteten svinge, dette problem har min vp. ikke 1 KvH. El. er og bliver det samme. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

no100.
Set fra din stikkontakt - Ja

Men i dag hvor vi ikke kan gemme el og hvor en stor del husstande opvarmes med fjernvarme har vi danmark store problemere med bunden elproduktion fra vindmøller og kraftvarme værker. Så en kWh er ikke bare en kWh selvom den ser sådan ud hjemme hos dig.
Mvh. Sophus

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af thermik » 07 dec 2018 09:48

Troldmand. skrev:
06 dec 2018 22:00
Har vi ikke efterhånden lært det. Den grønne bølge, der i øjeblikket ruller over landet med voldsom fart. Vil have, at alt hvad der ryger, skal væk hurtigst muligt. Som aldrig før, gøres der alt for, at vi skal have energien fra vind.
Mon ikke træpiller er fortid om få år.
Varmepumper / jordvarme stormer frem i øjeblikket. Så er spørgsmålet, kan pille fyr fabrikanterne blive ved med at have tilstrækkelig indtjening til fortsat drift / udvikling?
Det korte svar er der vil være brændeovn og træpille fyr så længe JEG vil have det der er ikke nogen der skal bestemme hvilken varmekilde jeg skal have på min matrikel og skulle der komme afg. eller andet på træpiller så må vi jo udlands og hente dem.. så kan det godt være de prøver med alle mulige krumspring at få alt over på el men hvad så når det ikke er moderne mere og de finder ud af det er noget helt lort ?

De snakker også om biler med forsil brændstof skal ud fases i 2030 glem det kommer ikke til at ske

pendec

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af pendec » 07 dec 2018 10:44

thermik skrev:
07 dec 2018 09:48
Det korte svar er der vil være brændeovn og træpille fyr så længe JEG vil have det der er ikke nogen der skal bestemme hvilken varmekilde jeg skal have på min matrikel og skulle der komme afg. eller andet på træpiller så må vi jo udlands og hente dem.. så kan det godt være de prøver med alle mulige krumspring at få alt over på el men hvad så når det ikke er moderne mere og de finder ud af det er noget helt lort ?

De snakker også om biler med forsil brændstof skal ud fases i 2030 glem det kommer ikke til at ske
Troldmanden har lige luftet emnet i den gamle tråd men ikke direkte forklaret det var en årsag, og det er,
Kommunen trækker fjernvarme ud til borgere, nu er de igang her i mit område, og byen som ligger ved siden af mig (jeg er udenfor byskiltet) er de tvunget til at få fjernevarme, med undtagelsen, har de VP eller jordvarme, kan de søge om at springes over, ellers er alle kunder tvungen til at få lagt det ind med de udgifter som følger, så.

Du vil gerne selv bestemme men desværre så kan kommunen altså komme og slå benene væk under dig, hvis du ikke omstiller og får VP eller jordvarme meget hurtigt.

Jeg vil da gerne høre hvordan du ellers mener man kan ignorere kommunen og deres fjernvarme, for jeg frygtede et kort øjeblik at jeg også skulle på, selvom jeg lige har købt pillefyr.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af thermik » 07 dec 2018 11:15

pendec skrev:
07 dec 2018 10:44
Troldmanden har lige luftet emnet i den gamle tråd men ikke direkte forklaret det var en årsag, og det er,
Kommunen trækker fjernvarme ud til borgere, nu er de igang her i mit område, og byen som ligger ved siden af mig (jeg er udenfor byskiltet) er de tvunget til at få fjernevarme, med undtagelsen, har de VP eller jordvarme, kan de søge om at springes over, ellers er alle kunder tvungen til at få lagt det ind med de udgifter som følger, så.

Du vil gerne selv bestemme men desværre så kan kommunen altså komme og slå benene væk under dig, hvis du ikke omstiller og får VP eller jordvarme meget hurtigt.

Jeg vil da gerne høre hvordan du ellers mener man kan ignorere kommunen og deres fjernvarme, for jeg frygtede et kort øjeblik at jeg også skulle på, selvom jeg lige har købt pillefyr.
Der kommer ikke fjernvarme her

skrot1

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af skrot1 » 07 dec 2018 11:40

Hvis der ikke er fjernvarme i området, og det er stadig rigtig mange steder, så er det frit hvad man vælger som opvarmning, i vores by er der naturgas, og jeg har det stadig tilsluttet, men er på BBR registret med pillefyr, så der er ikke pligt til naturgas i alle tilfælde. Jeg ku bare vælge at få skåret rørene, hvis det var det jeg ville. Men måske bliver jeg doven engang, og så er gassen nem at tænde for igen permanent, da jeg kun bruger det i ferier og nødstilfælde pt. Tror heller ikke pillefyr bliver hverken forbudt eller udryddet af andre energiformer foreløbig, der er nemlig i mange tilfælde ikke noget bedre alternativ, da varmepumper både er dyre i indkøb, men værst af alt , ikke er velegnede til alle huse, og mange der har pillefyr, bor på landet, i en ældre bolig, og de er ikke alle velegnede til pumpe. Det er virkelighed lige nu, og det eneste der kan ændre det, er en markant billige elpris, for så ku man se lidt stort på cop og scop effektivitet. Hvis det var så meget billigere, eller ca samme pris for piller eller pumpe, så tror jeg mange valgte varmepumpe, men pt. Der vil jeg se meget mere reel dokumentation for hvor gode varmepumper er, før jeg er overbevist om deres fortræffeligheder.


Besvar