Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af Lintz » 09 dec 2018 15:07

- Eller sagt på en anden måde.

Underholdningsværdien havde været højre i "Dans med svans" eller hvad det nu hedder. :roll:

Godt man stort set ikke ser tv.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af pelle » 09 dec 2018 19:45

Du har ret Lintz .Ikke alt det tv.. Der fulgte jeg ikke ret godt med. Blundede noget af tiden :oops:

I skal næsten lige prøve at se hvad jeg fyrer med i vigasen lige for tiden..Savsmuld fra kædesav og små stumper træ og bark.
Svigerfatter er blevet træsælgepusher, Han har købt en save/ kløve brændemaskine. Han skover træet, saver, kløver og tørrer det og leverer brænde til private og til andre træsælgepushere, der putter brændet i net sække og sælger brændet til frysende tyskere ude i sommerhus områderne. Men, alt det savsmuld og andet små stumper, træ kørte han på genbrugspladsen. Det kan han jo ikke sælge. Vi fik en snak om det om ikke min gasogen kedel kunne omsætte det til varme i stedet for, han skulle smide det på traileren, til genbrugspladsen. Og det kan vigasen sagtens fyre med. Ret godt endda. Så, i gennem sommeren har vi kørt den ene trillebøre efter den anden ind i stalden. Så, det koster intet for mig at fyre nu.. Det er jo sådan noget der kunne presses til brikketter. Men, det er slet ikke nødvendig for Vigasen. :)
Den vedhæftede fil IMG_0513.JPG er ikke længere tilgængelig
IMG_0497.JPG
Vedhæftede filer
IMG_0513.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af coctail » 09 dec 2018 20:23

Kontants test viser 2 ting.

1) At alt træ indeholder ca 4500kcal pr kg
2) At Davidsen tager væsenligt mere pr kg træ end jem&fix

Det som testen ikke viser
1) vandprocent
2) askeprocent
3) svovl
altså den generelle kvalitet af træbriketterne - det kunne være interessant hvis kontakt gjorde hele rapporten tilgængelig, så man kan sammenligne resultaterne med A1, A2 og B normerne som gælder for træpiller.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af Troldmand. » 09 dec 2018 21:04

coctail skrev:
09 dec 2018 20:23
Kontants test viser 2 ting.

1) At alt træ indeholder ca 4500kcal pr kg
2) At Davidsen tager væsenligt mere pr kg træ end jem&fix

Det som testen ikke viser
1) vandprocent
2) askeprocent
3) svovl
altså den generelle kvalitet af træbriketterne - det kunne være interessant hvis kontakt gjorde hele rapporten tilgængelig, så man kan sammenligne resultaterne med A1, A2 og B normerne som gælder for træpiller.
Coctail
Du skrev det. Jeg har efter, vi har fået varmepumpe selv tænkt det.
Hvad man kan læse sig til på nettet, kan en varmepumpe skaffe varmen til ca. halv pris af olie.
Hvor det går galt, ved jeg ikke.
Da vi brugte piller, brugte vi ca. 2 paller piller inden jul til 150m2 hus + 50m2 værksted (værksted kun frostfrit - ca10 grader) .
Varmepumpen har brugt ca 1000Kwh inden jul, hvilket modsvare ca. 1500 kr.
Jeg kan aflæse v-pumpens Kwh måler + bi måler, og de viser stort set det samme. Bi måleren viser en anelse højere forbrug, end pumpens måler, men det er småting.
At varmepumpen kan halvere forbruget i kr. og øre. i forhold til træpiller, er noget overraskende.
Jeg ved godt, at når der bliver rigtigt koldt, overhaler pillefyret sikkert v-pumpen. Men på årsbasis vinder varmepumpen i økonomi!
Og som du. Kan vi stole på hvad piller har af kcal?

skrot1

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af skrot1 » 09 dec 2018 21:13

Troldmand. skrev:
09 dec 2018 21:04
Coctail
Du skrev det. Jeg har efter, vi har fået varmepumpe selv tænkt det.
Hvad man kan læse sig til på nettet, kan en varmepumpe skaffe varmen til ca. halv pris af olie.
Hvor det går galt, ved jeg ikke.
Da vi brugte piller, brugte vi ca. 2 paller piller inden jul til 150m2 hus + 50m2 værksted (værksted kun frostfrit - ca10 grader) .
Varmepumpen har brugt ca 1000Kwh inden jul, hvilket modsvare ca. 1500 kr.
Jeg kan aflæse v-pumpens Kwh måler + bi måler, og de viser stort set det samme. Bi måleren viser en anelse højere forbrug, end pumpens måler, men det er småting.
At varmepumpen kan halvere forbruget i kr. og øre. i forhold til træpiller, er noget overraskende.
Jeg ved godt, at når der bliver rigtigt koldt, overhaler pillefyret sikkert v-pumpen. Men på årsbasis vinder varmepumpen i økonomi!
Og som du. Kan vi stole på hvad piller har af kcal?
sjovt som du kan flette dit varmepumpesnak ind i alle debatter herinde :) Tror de fleste er ved at være overbevist om hvor glad du er for den.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af Troldmand. » 09 dec 2018 21:36

thermik skrev:
07 dec 2018 11:15
Der kommer ikke fjernvarme her
På vejen hvor vi bor, blev der lagt fjernvarme ind i sommer ( 2018) Der var ingen tilslutningspligt. Heldigvis icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
En stikledning ind til mig, ville kun have været på 6m.
Er mega mega, glad for, at vi valgte fjernvarme fra, til fordel for V-pumpen!

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af coctail » 09 dec 2018 21:40

Troldmand. skrev:
09 dec 2018 21:04
Coctail
Du skrev det. Jeg har efter, vi har fået varmepumpe selv tænkt det.
Hvad man kan læse sig til på nettet, kan en varmepumpe skaffe varmen til ca. halv pris af olie.
Hvor det går galt, ved jeg ikke.
Da vi brugte piller, brugte vi ca. 2 paller piller inden jul til 150m2 hus + 50m2 værksted (værksted kun frostfrit - ca10 grader) .
Varmepumpen har brugt ca 1000Kwh inden jul, hvilket modsvare ca. 1500 kr.
Jeg kan aflæse v-pumpens Kwh måler + bi måler, og de viser stort set det samme. Bi måleren viser en anelse højere forbrug, end pumpens måler, men det er småting.
At varmepumpen kan halvere forbruget i kr. og øre. i forhold til træpiller, er noget overraskende.
Jeg ved godt, at når der bliver rigtigt koldt, overhaler pillefyret sikkert v-pumpen. Men på årsbasis vinder varmepumpen i økonomi!
Og som du. Kan vi stole på hvad piller har af kcal?

Ja, jeg mener godt at vi nogenlunde kan stole antallet af kcal i piller, hvis de er A1 eller A2 godkendt, men der er bare så mange andre forhold som vi ikke kan stole på, eller "glemmer" at tage med i regnestykket.

En kedels virkningsgrad er bestemt ved en kort test, ofte få på en ny kedel uden belægninger og aske på kedelflader under optimale forhold og indstillinger - det er ikke de betingelser vores kedler har, de skal levere varme, uanset hvilket piller der fyres med og hvor lang tid siden den sidste rengøring har været foretaget.

Een ting er at en kedel har de optimale indstillinger for en kort periode, men for at opnå den bedste virkningsgrad er du også nød til at presse kedlen til det yderste - det kan let forkorte dens levetid og gøre så delenes (eks herd) bliver slidt hurtigere og ikke længere er optimale.

Start/stop kedler har heller ikke en optimal forbrænding i det øjeblik de tænder træpillerne, og hvis den nu har 3-5 starter på et døgn, så har den også 3-5 gange x tid hvor forbrændingen er dårlig. Og det effektiviteten også.


Personligt mener jeg, at man heller ikke kan sammenligne et gammel oliefyr som står i baggangen eller kælder med et pillefyr som står i et udhus, med nedgravede rør til stuehuset - der er den faktiske effektivitet også meget højere på oliefyret end den beregnede. Pillefyrets effektivitet inkl nedgravede rør og det ekstra rum som skal varmes op er lavet end angivet.

Danmark er et stykke bagefter tyskerne og østrigerne mht den faktiske effektivitet.
Om det er sandt eller ej, ved jeg ikke, men har på et tidspunkt fået at vide at i Tyskland, bliver kedler hver eller hvert andet år fysisk testet om de stadigvæk overholder reglerne for partikeludledning!

Generelt kan man vel også godt sige at det tosset at varme anlæggets vand op til 60-70 grader, for så at køle det ned til 37-38 grader. Hvis man har gulvvarme i hele huset.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af Troldmand. » 09 dec 2018 21:42

skrot1 skrev:
09 dec 2018 21:13
sjovt som du kan flette dit varmepumpesnak ind i alle debatter herinde :) Tror de fleste er ved at være overbevist om hvor glad du er for den.
Jeg elsker også dig ;-)

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af thermik » 09 dec 2018 23:14

Troldmand. skrev:
09 dec 2018 21:42
Jeg elsker også dig ;-)
Bare vi kunne sige det samme!

pendec

Re: Brændsel regler? (Brikette udsendelse DR1 Kontant)

Indlæg af pendec » 10 dec 2018 10:08

coctail skrev:
09 dec 2018 21:40
Generelt kan man vel også godt sige at det tosset at varme anlæggets vand op til 60-70 grader, for så at køle det ned til 37-38 grader. Hvis man har gulvvarme i hele huset.
Hvis brugsvand skal holdes over 55 grader og man køler resten ned til 30-35 grader fordi man har gulvvarme, er der så ikke også et stort tab? Altså hvis kedel er sat til 60 grader. Er nye kedler idag så skrøbelige ved lave temp? eller hvilke andre årsager er der?

Siden fremløb på en VP løsning kan sende 35 grader ud i rørerne så er det jo ikke rør, som skades ved lav temp, og VP varmer brugsvand ved siden af, så der er brugsvand problemet med lavt fremløbs temp jo løst.

Så satte jeg min kedel ned til 45 grader, hvad er konsekvenserne? (Altså måske mest i september/oktober måned)


Besvar