Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af EJB » 17 jan 2018 18:41

Ja, det kan måske lyde mærkeligt, men er der forskel på træpiller?

Jeg har set træpiller der anvendes i forbindelse med fødevarer, de er enorm dyre,
f.eks. 300 kr. for 14 kg. Selv køber jeg til 34 kr. for samme mængde.

Godt nok er det egetræspiller, hvor dem jeg anvender er fyr og gran.

Ligeledes er dem jeg anvender FSC-cerfiticeret?
Hvor de dyre piller er enplus a1 certificeret?

Kan man ikke bare anvende mine (de billige piller) i stedet for de dyre, også når det drejer sig om fødevarer?


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af Brandsen » 17 jan 2018 23:43

Halløj i forum,

FSC certificering betyder grundlæggende bare at oprindelsen til dine
træpiller kan spores, altså hvor de stammer fra, f.eks om det er finsk
fyrretræ, eller baltisk løvtræ, osv.

Den certificering er sådan set etableret for at sikre imod rovdrift på
store skovområder, som f.eks i Amazonas.

Mener dog også det betyder, at træet er 'renewable', kender ikke lige et godt dansk
ord for det begreb, men grundlæggende betyder, at for hvert træ der fælles, så plantes
der tilsvarende nyt, ikke nødvendigvis samme sted, men trods alt tilsvarende.

Enplus A1 er bare en kvalitetsbetegnelse, præcis som HP kvalitet, og den er ikke mange
sure sild værd. Det var den oprindeligt, for i tidernes morgen kunne man komme stort set
hvad som helst i træpiller, de kunne fint laves af industriaffald, med det resultat at der
kunne være mega mængder af sand i træpiller, fra slibende maskiner i træindustrien,
og især melamin, fordi man gav f.eks IKEA møbler en farvet coating af plastic, i form af melamin.

Det er derfor der er noget der hedder melamin plader, træ indvendigt, plastic overflade udvendigt.
Saver du i det, så får du en blanding af fint savsmuld og plastic, og det kunne man da fint
lave billige træpiller af.

Det må man så ikke mere, træpiller skal nu være lavet 100% af træ. Derfor er alle træpiller i praksis
nu om dage HP kvalitet, eller den tilsvarende enplus A1 kvalitet.

Jeg taler om træpiller til brug i pilleovne og pillefyr, ikke træpiller til brug for strøelse i f.eks
hestebokse, der gælder andre regler og kvaliteter, i øvrigt meget ringere end regler for piller
til fyringsbrug, mærkeligt nok, for det er jo levende dyr, hvor det andet jo bare brændes af.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af triumph » 18 jan 2018 08:38

Brandsen skrev:Halløj i forum,

FSC certificering betyder grundlæggende bare at oprindelsen til dine
træpiller kan spores, altså hvor de stammer fra, f.eks om det er finsk
fyrretræ, eller baltisk løvtræ, osv.

Den certificering er sådan set etableret for at sikre imod rovdrift på
store skovområder, som f.eks i Amazonas.

Mener dog også det betyder, at træet er 'renewable', kender ikke lige et godt dansk
ord for det begreb, men grundlæggende betyder, at for hvert træ der fælles, så plantes
der tilsvarende nyt, ikke nødvendigvis samme sted, men trods alt tilsvarende.

Enplus A1 er bare en kvalitetsbetegnelse, præcis som HP kvalitet, og den er ikke mange
sure sild værd. Det var den oprindeligt, for i tidernes morgen kunne man komme stort set
hvad som helst i træpiller, de kunne fint laves af industriaffald, med det resultat at der
kunne være mega mængder af sand i træpiller, fra slibende maskiner i træindustrien,
og især melamin, fordi man gav f.eks IKEA møbler en farvet coating af plastic, i form af melamin.

Det er derfor der er noget der hedder melamin plader, træ indvendigt, plastic overflade udvendigt.
Saver du i det, så får du en blanding af fint savsmuld og plastic, og det kunne man da fint
lave billige træpiller af.

Det må man så ikke mere, træpiller skal nu være lavet 100% af træ. Derfor er alle træpiller i praksis
nu om dage HP kvalitet, eller den tilsvarende enplus A1 kvalitet.

Jeg taler om træpiller til brug i pilleovne og pillefyr, ikke træpiller til brug for strøelse i f.eks
hestebokse, der gælder andre regler og kvaliteter, i øvrigt meget ringere end regler for piller
til fyringsbrug, mærkeligt nok, for det er jo levende dyr, hvor det andet jo bare brændes af.
Sådan helt overordnet er jeg meget enig i den fine gennemgang du laver herover.
Jeg kender heller ikke reglerne for reglerne for strøelse, men det giver vel god mening hvis der godt må være mere bark i strøelse, end i træpiller.
Man kunne vel også forestille sig at strøelse er lavet af rødder, og derfor kan indeholde lidt sand/jord

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af Hjemme teori » 18 jan 2018 08:58

Jeg kender ikke "den til fødevarer", men mon ikke det er til feks. røgovne og feks. NBE's Ready To Barbeque. Det skal jo være rent træ uden harpiks, da maden så vil smage grimt. Og desværre er der mest bindemiddel i træsorter med harpiks.

Så når marked er lille og kravene specielle, må det alt andet end lige blive noget dyrere
Mvh. Sophus

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af EJB » 18 jan 2018 12:31

Halløj Brandsen!

Tak for en meget detaljeret omtale af træpiller.

Jeg har Googlet træpiller til fødevarer. Der er meget lidt om emnet, mest på de sider der sælger de dyre piller.
Nogle er eg, andre ahorn eller bøg. Man kan også få nogle der er lavet af gamle whisky-fade fra Amerika.

Jeg havde nu tænkt mig blot at anvende dem jeg har i forvejen, fra Højlund Mølle, det er fyr og gran.

Nu skriver "Hjemme teori" at det skal være træ uden harpiks, så kunne det måske være at jeg skulle finde nogle egetræspiller.
Er der ikke mest harpiks i fyr og gran?
Så hvis nogen kender til salgssted af disse her på Langeland/Fyn, modtager jeg gerne en adresse.

Og det hele drejer sig om denne fætter, som jeg har bestilt.
https://www.youtube.com/watch?v=c_FxiKzMs6Q


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af Hjemme teori » 18 jan 2018 14:34

Jeg tror at selv egepiller er tilsat nåletræ, ellers kan de ikke hænge sammen.

Jeg tror ikke det er giftigt, det smager bare ekstremt grimt.
Og hvor mange piller skal du bruge til en pizza? højt sat 500g? det er 10kr, pr pizza, så hvis du skal smide den første væk er der sikkert fyld og bund for 40-50kr.
Så hvad med bare at købe nogle dyre og så prøve at lave en enkelt lille pizza, med normale piller, efter du har lavet de første.
Mvh. Sophus

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af EJB » 18 jan 2018 17:12

Hjemme teori skrev:Jeg tror at selv egepiller er tilsat nåletræ, ellers kan de ikke hænge sammen.

Jeg tror ikke det er giftigt, det smager bare ekstremt grimt.
Og hvor mange piller skal du bruge til en pizza? højt sat 500g? det er 10kr, pr pizza, så hvis du skal smide den første væk er der sikkert fyld og bund for 40-50kr.
Så hvad med bare at købe nogle dyre og så prøve at lave en enkelt lille pizza, med normale piller, efter du har lavet de første.
Du har ret. Jeg skal da selvfølgelig starte med piller, der siges god for, og så prøve med mine egne, så har jeg noget at sammenligne med.

Røgen bliver jo ledt ud gennem skorstenen, og kommer måske slet ikke i berøring med maden. Hvis det er tilfældet, så er det jo ligemeget med forskellen på pillerne.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af Pawgs » 19 jan 2018 11:46

Står der i i manualen hvis der er nogle krav til pillerne?

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af EJB » 19 jan 2018 19:21

Pawgs skrev:
19 jan 2018 11:46
Står der i i manualen hvis der er nogle krav til pillerne?
Jeg har ikke modtaget min pizzaovn endnu, der er forsinkelse på levering pga. travhed i produktionen.
Så derfor heller ikke nogen manual, men...

Alle der sælger grill, pizzaovn eller hvad det nu kan være af tilberedelse af mad med træpiller, skriver at pillerne skal være fødevaresikre piller.
Der er bare lige den hage ved det, at der ikke findes en standard for fødevaresikre piller, Uuni indrømmer det selv, og så henviser de til EN+A1 for sikkerhed for høj kvalitet.

Prøv at kigge på denne fra Uuni: http://resources.uuni.net/blog/products/wooden-pellets/

Brandsen er inde på at i Danmark leveres kun træpiller uden tilsætning, altså kun rent træ, når der er tale om træpiller til optænding/varme.

Jeg har haft et par piller liggende et døgns tid i et glas vand, de er fint opløst og vandet virker helt rent, hvorimod min svigerinde gjorde det samme, med piller de får fra Tyskland. Hun var chokeret over det skidt der kom ud af pillerne. Dette sidste ligger nogle år tilbage.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af Jens » 20 jan 2018 18:26

En af grundene til den højere pris på fødevaresikre træpiller er vel også at der stilles andre krav til udstyret, der fremstiller dem.
Eks. så skal alle smøremidler, som anvendes undervejs i fremstillingsprocessen jo formodentlig være fødevaregodkendte, i tilfælde af at noget af smøremidlet ender i træpillerne.
Ved træpiller til opvarmning har det næppe den samme betydning om der skulle være en sjat mineralsk olie/fedt fra anlægget mikset i træpillerne, så længe det er i mikromængder.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar