Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Forskellen på træpiller - hvordan er den?

Indlæg af EJB » 20 jan 2018 18:54

Jens skrev:
20 jan 2018 18:26
En af grundene til den højere pris på fødevaresikre træpiller er vel også at der stilles andre krav til udstyret, der fremstiller dem.
Eks. så skal alle smøremidler, som anvendes undervejs i fremstillingsprocessen jo formodentlig være fødevaregodkendte, i tilfælde af at noget af smøremidlet ender i træpillerne.
Ved træpiller til opvarmning har det næppe den samme betydning om der skulle være en sjat mineralsk olie/fedt fra anlægget mikset i træpillerne, så længe det er i mikromængder.
Det tror jeg så ikke er grunden, al den stund, at jeg ikke, hverken på danske eller udenlandske sider, har kunne finde en omtale af dette.

Tværtimod kan du se træpiller her til træpille grill:
https://www.bauhaus.dk/catalogsearch/re ... ille+grill
Men det er jo blot træpiller tilsat noget smag og olie, der skal give kødet en styret røgsmag.

Når det drejer sig om træpille pizzaovn, er det kun sælgere af disse, som omtaler pillerne som fødevaresikre, men samtidig indrømmer at en sådan standard ikke findes.

Så min holdning er stadig at man kan anvende almindelige træpiller til almindelig pris.
Og for at undgå harpiks kan man så vælge ege træpiller.
Dem kan jeg så bare ikke finde nogle forhandlere af inden for en rimelig afstand til mit hjem.


Besvar