Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vægt på piller i pose.

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
pendec

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af pendec » 06 nov 2017 20:57

@Kovas
Hvis sække fyldes i Danmark til 16% i maj måned, så er del vel lidt højere når vi når efteråret? Så hvis producenten er startet fra 8% på et lager, som måske ikke er i Danmark og virkelig er fugtstyret som man kunne håbe, så burde sække vel veje mere i Danmark, når de indtager mere fugt? For vand koster på vægten? Er tilfældet opfyldning af sække i Danmark, så levering er korrekt men vejr i Danmark gør de suger mere, så vinder sælger jo der?

Min sække, som har været i en lunt (30-35grader) rum i 7 dage, ligger på 15.8-16 på personvægt og alle på 16.2 på kuffertvægt, der er sikkert en afvigelse på de 5 poser jeg prøvede her. Og jeg kan ikke se fugtigheden i dem. Jeg skal huske at lave kuffertvægten på en fra pallen udenfor næste gang :)

Hvis @marbjergper har hentet dem direkte ude i en lade, eller åben himmel med presenning over, så kan man tro deres fugt indhold er højere der? Og hvis sække står i en lunt rum i nogen tid så falder procenten? Spørgsmålet er hvordan sælger bekræfter dette, og om de har fugtighedsmåler som kan dokumentere det hvis @marbjergper skulle spørge til dette.

Det kan være som @triumph sagde , sælger fylder sække og udnytter fugtigheden i Danmark, så 1000kg hos sælger er egentlig kun -8% (80kg) , da fugtigheden gør sække på pallen tungere og antal kilo opnås lettere, så kan man fiddle med vægten med en undskyldning, hvis man ikke tager højde for fugt fra sælgers side :) De kan jo kalkulere med de 8% i mervægt pga. fugt?

Så vidt jeg husker, så forklarede pillebruger at hvorfor deres silo'r opgives i liter, er fylden, og fordi piller presses forskelligt, og derved optager også forskellige mængde fugt? Uden at være teknisk på dette, så var der store afvigelse i hvad folk mente de kom i deres siloer og dem som brugte samme piller. Den tråd kan man finde hvis man gider.

Jeg mener man bare skal have overvejet mere, når man går til sin leverandør og argumenterer sække ikke vejer 15kg , som forventet. Ikke at man skal lave analyser :) Men prøve at forstå det inden man lytter til sælger, som nok vil sælge en god historie.

Måske også en fremtid i at sælge sække på liter mål, hvis NBE kan :) Sælger de sække på litermål idag? :)


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af Hjemme teori » 10 nov 2017 09:36

Sækkene er ikke lavet til at optage eller afgive fugt. Eneste grund til at der er huller i er at luften skal kunne løbe ud når sækkene stables. mit postulat er at hvis der optages fugt er det ikke fra luften, men fordi der løber vand ned over poserne og i de tilfælde klumper og smuldrer pillerne. De kan nok optage fugt, men nok kun i promille og ikke i procent. Og da fugt ligevægten er for lav, vil fugt vandre længere ind i posen og ikke ud i luften igen.

Ideen om litermål duer ikke da brændværdien ligger i kilo. Så blander en producent tunge træsorter i, fylder pillerne mindre men brændværdien er den samme på kilo.
Mvh. Sophus

pendec

Re: Vægt på piller i pose.

Indlæg af pendec » 10 nov 2017 10:15

Hjemme teori skrev:Sækkene er ikke lavet til at optage eller afgive fugt. Eneste grund til at der er huller i er at luften skal kunne løbe ud når sækkene stables. mit postulat er at hvis der optages fugt er det ikke fra luften, men fordi der løber vand ned over poserne og i de tilfælde klumper og smuldrer pillerne. De kan nok optage fugt, men nok kun i promille og ikke i procent. Og da fugt ligevægten er for lav, vil fugt vandre længere ind i posen og ikke ud i luften igen.
Det har du nok ret i :) Jeg har endnu ikke slæbt nye sække ind men skal senere idag, så havde jeg da lige tænkt mig at veje en udendørs sæk og se om den også lå på præcis samme 16.2 som de andre indenfor. Men jo, det er jo ikke fordi jeg har set den store forskel på træpiller i størrelse så tit.

Omkring hullerne, så har det også været oppe at lige præcis det med at luften skal ud og de ikke optager fugt, har været nævnt at de også afgiver gasser når de ligger i sækkene, og at dette egentlig kan være farligt i større mængder, så hullerne sikrer nok samtidig at denne gas ikke samler sig og ligefrem inficerer personer som står og fylder siloer op med 20-30 sække og indånder de gasser, hvis poserne var lufttætte, det er så en helt anden historie og ikke vægt relateret, kun til hullerne.


Besvar