Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvor køber man træpiller udenfor dk og tyskland (helt træk)

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
norretoft
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 03 feb 2015 17:05

Hvor køber man træpiller udenfor dk og tyskland (helt træk)

Indlæg af norretoft » 10 feb 2017 10:31

Hej

Vi er efterhånden en god flok der har fået pillefyr i byen og vi kunne derfor godt tænke os at tage et helt træk træpiller hjem fra litauen, polen eller andre "billige" lande.
Der burde da være en del penge at spare i forhold til at hente dem over grænsen.
er der nogen der har erfaringer med nogle firmaer i de lande der laver træpiller og hvordan man kommer i kontakt med dem?

Mvh. Brian


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Hvor køber man træpiller udenfor dk og tyskland (helt træk)

Indlæg af Lintz » 10 feb 2017 13:17

Jeg skal ikke sige hvor meget der er at spare i forhold til at handle i Tyskland - hvilket vi gør.
Vi er en del stykker der går sammen og køber hele træk ved pillemadsen. Han er såmænd til at snakke med når det gælder hele træk - Der kan betales med Dankort og så snakker Allan dansk
Alle ting som taler for at handle der - og sandsynligvis også ved andre tyske forhandlere.
Begiver man sig længere væk fra DK og vil have det billigere bliver der nok også en større risiko - Tror jeg.
Det skal ALLE som går sammen om sådan et træk være på det rene med ellers bliver der hurtigt en gang bøvl i flokken.

Har du tænkt på hvordan aflæsning skal foregå (forvent ikke at de har medbringer-truck med) når der tropper en Litauer op som ikke kan et kvidder dansk og du skal forklare ham at aflæsning skal forgå 7 forskellige steder i byen ?

Jeg - eller vi - syntes at priserne er rimeligt billige ved at handle på den anden side af grænsen og få dem leveret med dansk vognmand og dansk chauffør. Som regel ligger prisen på 1600 - 1900 leveret på matriklen i Nordjylland - Hvad kan du spare tror du og hvor meget ekstra bøvl er der ved at hente i de omtalte lande ?

Men held og lykke med det, hvis det bliver til noget - Og lad os endelig høre om erfaringerne med det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Hvor køber man træpiller udenfor dk og tyskland (helt træk)

Indlæg af newpas » 10 feb 2017 13:48

Tal med Rene fra RW Energy

pendec

Re: Hvor køber man træpiller udenfor dk og tyskland (helt træk)

Indlæg af pendec » 11 feb 2017 14:08

Man skal vist også huske told reglerne ved at købe i andet EU land.

Og så er der jo rigtigt langt at køre ned for en Dansk chauffør hvis de skal hentes i polen, og er det ikke over fastlandet, så koster et læs træpiller også en del på båden at få over.

Stoppes vognlæsset i tolden, skal man jo forklare det er til eget forbrug, og de toldere er jo nysgerrige af natur, så hvordan man forklarer 22Ton til et 120m2 hus, ved jeg ikke lige.

Så mon det kan betale sig, og er der ikke også regler for at køre gennem Tyskland med varer som ikke fortoldes der, og hvordan håndteres toldpapirer så i lande du kører igennem, læsset skal plomberes og man skal have alt dette papir arbejde på plads, selvom man er privat person. Det er jo erhvervskørsel fra de lande, og man kører vel ikke lastbilen selv?

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Hvor køber man træpiller udenfor dk og tyskland (helt træk)

Indlæg af mattiassonne » 11 feb 2017 16:20

Inden for EU er der da ingen told... Det er jo ideen med frihandel! Det er først uden for EU det bliver avanceret med told, import osv..


pendec

Re: Hvor køber man træpiller udenfor dk og tyskland (helt træk)

Indlæg af pendec » 11 feb 2017 18:58

mattiassonne skrev:Inden for EU er der da ingen told... Det er jo ideen med frihandel! Det er først uden for EU det bliver avanceret med told, import osv..
nej, der mente jeg moms, sorry , skat vil bare gerne sikre du ikke køber til andre end dig selv, for så er det erhvervs handel og så skal du betale moms i det land varen sælges.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Hvor køber man træpiller udenfor dk og tyskland (helt træk)

Indlæg af newpas » 11 feb 2017 22:00

Der er jo selvfølgelig ingen problemer i at folk deler et læs. Der er frihandel og fri transport. Dette gælder dog ikke for kul der er det selvafhenter(selv tilstede i bilen).

pendec

Re: Hvor køber man træpiller udenfor dk og tyskland (helt træk)

Indlæg af pendec » 11 feb 2017 22:31

newpas skrev:Der er jo selvfølgelig ingen problemer i at folk deler et læs. Der er frihandel og fri transport. Dette gælder dog ikke for kul der er det selvafhenter(selv tilstede i bilen).
Yep, det ser ud til at så længe man selv sørger for afhentningen, enten kører selv eller via fragtmand, så er antal som slår sig sammen om det, ikke vigtig. Der tog jeg fejl, det er kun ved punktafgifter de er nysgerrige og træpiller har ingen punktafgift.


Besvar