Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

"Discount-pillen" fra Energi7

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: "Discount-pillen" fra Energi7

Indlæg af Linnetvej » 27 aug 2016 07:04

Ok... Det lyder lidt som de erfaringer jeg selv har gjort med "Fireheat" pillen...
Det kunne godt være man skulle satse og udelukkende gå efter de billige træpiller.. Så kan det være man er blevet klogere til næste sæson - på godt og ondt.... ;-)
Endnu en gang tak for deling af egne erfaringer....


pendec

Re: "Discount-pillen" fra Energi7

Indlæg af pendec » 23 apr 2017 23:01

Linnetvej skrev:Tak for indspark fra alle sider.
Jeg vælger at købe både "gode" piller og "billige" piller - halvt af hver - og gør mine egne erfaringer denne fyringssæson. Så må vi se, hvilke udfordringer det byder på og hvis det går helt galt med de billige, må jeg blande dem op med de gode - så går det vel ikke helt galt...
Jeg har lige set deres seneste priser, og ville høre hvad dine erfaringer så var efter en sæson med disse?

Linnetvej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 29 okt 2012 11:53
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: "Discount-pillen" fra Energi7

Indlæg af Linnetvej » 24 apr 2017 08:57

Hej,

Mine erfaringer med "Discount-Pillen" brændt af i mit fyr er faktisk "rimelig" gode. Nu har jeg dog kun en sæson med "Fireheat" pillen fra Pillemadsen at sammenligne med (som er en Din+ pille, som jeg ikke var voldsomt imponeret af i relation til, at det burde være en DIN+ pille)...
Jeg har fyret med dem i et MGM Comfort 15 (årgang 2015) og min nabo har fyret i en gammeldags stoker uden automatisk tænding. Vi har begge oplevet store tendenser til slaggedannelse og her snakker vi i størrelse, som en stor kartoffel eller en underkop. I hans gammeldags stoker skulle han fjerne slagger fra brænderrøret cirka hveranden dag. I mit MGM Comfort 15 opdagede jeg først slaggerne, da jeg skulle tømme askeskuffen - og det endda til trods for, at slaggerne som lå i askeskuffen var på størrelse med en lerdue og havde cirka samme hårdhed...
I forhold til askemængde og brændværdi har jeg ikke oplevet nogen forskel sammenlignet med DIN+ pillen fra Fireheat - kun de store mængder slagge til forskel.

Så konklusionen er, at hvis fyret kan håndtere piller som danner slagger (også store og hårde slagger), så kan "Discount-pillen være en udmærket og ikke mindst billig pille. Hvis fyret ikke er så glad for slagger og det ender med at give for meget ekstra arbejde, så tror jeg at jeg ville vælge en pille som ikke giver slagge...

Hilsen Mads


Besvar