Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kulilteforgiftning fra træpiller

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kulilteforgiftning fra træpiller

Indlæg af kovas » 13 maj 2015 14:37

Hej.

Hvilken værdi man tillægger artikler og informationer som findes på nettet er jo op til den enkelte. Men når jeg nu har læst den engelske rapport som artiklen fra ingeniøren linker til, ville jeg da tage det meget alvorligt hvis jeg havde opmagasineret løse træpiller i kælderen. De eksempler med dødsfald er det mindste af forrådene 7ton de to andre meget større. Men hvis 7ton kan forårsage dødsfald hvad så med 4-5-6?
I forskningsprojektet fra Zürik finder der:" I et medicinsk forskningsprojekt fra Zürich foranstaltede man et forsøg med to gange 30 kilogram nyproducerede træpiller fra to forskellige producenter. Pillerne blev lagret lufttæt ved 26 grader celsius og med varierende luftfugtighed, og efter 16 dage var kulilteniveauet nået op på mellem 3.100 og 4.700 ppm i begge portioner."
Hvis man nærlæser fra linket så ser det ud som om at afgasningen er størst i starten, men hvis pillerne bliver sækket umiddelbart efter produktionen, hvor meget co er der så i sækkene når man åbner dem? Jeg gik i den vildfarelse at co var tungere end luft og tænkte derfor, at det var fint så vil coen blive i siloen, men der er altså ikke tilfældet. Nu er min friskluft til fyret tilfældigvis bag pallen med piller så at den friske luft bliver ført rundt omkring pallen. Så derfor tror jeg nok at det går. Men havde den siddet i den modsatte ende af lokalet ville jeg nok ha tænkt på en ny løsning.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Kulilteforgiftning fra træpiller

Indlæg af holberg19 » 14 maj 2015 08:55

Hvert år ultimo sommeren har vi 12 ton liggende i et rum (sække), hvor der er stakket fra gulv halvejs op mod loftet loft med en lille gang imellem pallerne. Jeg er ærligt talt på ingen måde bekymret. Der er et lille staldvindue på 10x10cm der er åbent året rundt. Derudover er der rigelig ventilation via utætheder i den gamle staldbygning.

No worries.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Kulilteforgiftning fra træpiller

Indlæg af MichaelK » 14 maj 2015 09:04

Et staldvindue på 10x10 cm., det har jeg alligevel aldrig set! icon_cheesygrin.gif
Vi andre kalder det vist en ventilationsåbning :P

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kulilteforgiftning fra træpiller

Indlæg af Lintz » 14 maj 2015 09:10

holberg19 skrev:Hvert år ultimo sommeren har vi 12 ton liggende i et rum (sække), hvor der er stakket fra gulv halvejs op mod loftet loft med en lille gang imellem pallerne. Jeg er ærligt talt på ingen måde bekymret. Der er et lille staldvindue på 10x10cm der er åbent året rundt. Derudover er der rigelig ventilation via utætheder i den gamle staldbygning.

No worries.
Tja - Lige pt har jeg 8 tons paller stående i garagen som er sammenbygget med beboelse.

Det sker af og til at døren mellem garage og stuehus smækker i med et brag - Tror I det er al den CO der frigives som skubber døren i ???? :wink:

- Men tro mig, der skal nok være en eller anden "klaphat", en rigtig "Kloge-åge" inde på "Borgen" som får nys om dette og vil kræve at alle med pillefyr skal have en co-alarm installeret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Kulilteforgiftning fra træpiller

Indlæg af martin_b » 15 maj 2015 11:29

Nu er der vel enorm forskel på at opbevare piller i sække á 16 kg, og så mange tons løst opbevaret mht. frigivelsen af CO, tror I ikke?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Kulilteforgiftning fra træpiller

Indlæg af MichaelK » 15 maj 2015 14:01

martin_b skrev:Nu er der vel enorm forskel på at opbevare piller i sække á 16 kg, og så mange tons løst opbevaret mht. frigivelsen af CO, tror I ikke?
Helt ærligt, nej det tror jeg ikke? :wink: En træpille er stadig en træpille, med det samme egenskaber
Uanset opbevaringsmetoden. Til gengæld er jeg overbevist om at tidsrummet for, hvor længe de har
været lagret har betydning for CO emissionen. På et tidspunkt vil CO afgivelsen jo aftage, og træpiller
i sække er højest sandsynligt længere under vejs, end løse træpiller. Forstået på den måde, at pakning
i sække vil forlænge lageringsperioden hos grossisten. Så på den måde vil jeg give dig ret :great:

Af samme årsag er sandsynligt at vi oftest hører om ulykker, i forbindelse med fragt i større mængder,
da disse jo i princippet er helt friske, og derfor vil afgive en større mængde CO.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kulilteforgiftning fra træpiller

Indlæg af kovas » 15 maj 2015 16:05

martin_b skrev:Nu er der vel enorm forskel på at opbevare piller i sække á 16 kg, og så mange tons løst opbevaret mht. frigivelsen af CO, tror I ikke?
Det kommer an på hvad du mener. Som Michaelk skriver så vil den samme mængde piller afgive den samme mængde co på samme tid. Jeg synes bare at forskellen er, at i poser er der sikkert en mængde co hver gang du åbner en pose uanset lagertiden. Hvis du har et stort lager af piller løst i et rum vil al coen frigives til rummet og ikke inde i den enkelte pose. I trådstarters link er der en kvinde der er død i forbindelse med et lager på 7 ton. Så havde jeg et lager af løse piller så ville jeg sørge for rigelig udluftning. Og det er jo bare min mening.
Men hvad du vil gøre vil jo blive dit eget valg. Her på forum får du jo svar, alt fra at gøre grin med det og synes at det er dybt godnat og så hen til det modsatte.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Kulilteforgiftning fra træpiller

Indlæg af MichaelK » 15 maj 2015 18:08

Hmmmmm..... Der er bare ikke ret mange poser, der er helt tætte. Mange af dem er faktisk
perforeret med vilje, for at forhindre kondens og skimmelsvamp. Der vil således ikke kunne
ske nogen ophobning af gasser i poserne. :wink:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kulilteforgiftning fra træpiller

Indlæg af kovas » 15 maj 2015 19:02

MichaelK skrev:Hmmmmm..... Der er bare ikke ret mange poser, der er helt tætte. Mange af dem er faktisk
perforeret med vilje, for at forhindre kondens og skimmelsvamp. Der vil således ikke kunne
ske nogen ophobning af gasser i poserne. :wink:
Siger du, men du er jo osse guru.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar