Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

brændværdi

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Staldhave
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 mar 2015 20:21

brændværdi

Indlæg af Staldhave » 26 mar 2015 21:10

hej alle
jeg vil lige høre om brændværdi.
det er sådan at vi bor på en gård på 218 kvm dårligt isoleret og vandbeholder på fyret. vi har fra okt til idag brugt 6ton piller.
vi har prøvet nogle forskellige nogle polske på 5,4 brændværdi og ellers nogle på 4.5-4.8.
hvad betydning har brændværdien iforhold til antal ton.
er det jo højere brædnværdi jo mindre piller.
for jeg syntes 6 tons piller på 5 mdr er rigtig meget ud fra hvad jeg høre fra andre.
så ville det hjælpe noget at gå fra de svenske træpiller på 4.5-4.8 til de piller med en brændværdi på 5.4.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

brændværdi

Indlæg af Lintz » 26 mar 2015 21:17

6 tons piller til 218 kvm dårligt isoleret hus i vinterperioden er vel ikke helt ved siden af - Bruger du så et par tons til opvarmning af vand i sommer perioden ligger du ikke meget højere end mig.

Find en pille der brænder fornuftig i dit fyr - og hold ved den.

Forøvrigt - Velkommen til....
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Staldhave
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 mar 2015 20:21

brændværdi

Indlæg af Staldhave » 26 mar 2015 21:29

ok men brændværdien har ikke så meget og sige så?
jeg syntes det er svært ved at finde piller som man er tilfredse da nogle smulre og andre brænder hurtigt. hvad bruger du/i

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

brændværdi

Indlæg af Lintz » 26 mar 2015 21:37

Staldhave skrev:ok men brændværdien har ikke så meget og sige så?
jeg syntes det er svært ved at finde piller som man er tilfredse da nogle smulre og andre brænder hurtigt. hvad bruger du/i

Selvfølgelig har brændværdien noget at sige - Men hvis en pille med høj brændværdi ikke brænder ordentlig i dit fyr ???
Jeg syntes faktisk at det er mere vigtigt at fyret brænder pillerne ordentlig og går ikke så meget op i om brændværdien er 4,8 eller 5,0.

Jeg har kun fyret med Barlinek Ecopellets i min Scotte og er tilfreds med dem.

Måske de vil være gode i dit fyr - Måske ikke.

Prøv dig frem - Evt. køb 8 -10 poser af et mærke - Få fyret justeret ind til pillen og se ad.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Staldhave
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 mar 2015 20:21

brændværdi

Indlæg af Staldhave » 26 mar 2015 21:54

justere ind til en pille hvad mener du??


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

brændværdi

Indlæg af Lintz » 26 mar 2015 21:56

Staldhave skrev:justere ind til en pille hvad mener du??

Ja - ok. Det kan godt misforståes.

Fyret skal selvfølgelig indjusteres til de piller som du brænder med - Det var det jeg mente. :oops:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Staldhave
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16 mar 2015 20:21

brændværdi

Indlæg af Staldhave » 26 mar 2015 22:03

jo men det er det jeg ikke kan forstå for kender intet til indstilling af sådan en fætter

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

brændværdi

Indlæg af Lintz » 26 mar 2015 22:08

Staldhave skrev:jo men det er det jeg ikke kan forstå for kender intet til indstilling af sådan en fætter
Så tror jegf at du skal gå ind i "Brugerkontrolpanel" og udfylde din profil med hvilken fyr du har og evt postnummer du bor i.
Så skal du se - Der vil være megen hjælp at hente herinde vedrørende indstilling af dit fyr - Og går det helt galt skulle der nok være en "Stoker-pro-frænde" der vil slå vejen forbi dig - Derfor postnummeret.

Og hvis du overhovedet ikke har justeret på dit fyr er det nok ikke pillernes skyld at det måske brænder dårligt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

brændværdi

Indlæg af mchlbk » 27 mar 2015 22:17

6 tons lyder altså helt fint i din situation.

Småjusteringer på fyret vil kun give dig smågevinster. Hvis bare din aske ser fornuftig ud og du ikke har for mange uforbrændte piller får du nok ikke meget mere energi ud af pillerne.

Isoler i stedet bedre, især dine rør. Det er uhyre billigt og sparer sig hjem på få uger. Brug dog ikke de billige, tynde skumrørskåle, men i stedet skåle af mineraluld fra Isover eller Rockwool af en ordentlig størrelse - 40 mm er absolut ikke for meget, for du har formentlig høj fremløbstemperatur. De koster en smule mere, men det er et fuldstændig overlegent produkt sammenlignet med skumskåle.

Tætnes godt og alle samlinger tapes med alutape eller lignende of fikseres derefter med ståltråd for hver måske 15 cm alt efter dine forhold. Så holder det tæt og går ikke op, heller ikke om 15 år.

Gå samtidig vinduer, fodpaneler, stikkontakter mv. efter med en god elastisk acrylfuge. Det må ikke være den billige, den revner og så er du lige vidt.

Er du dårlig til at huske at skrue ned for varmen skal du prøve programmerbare termostater, det er virkelig smart. Harald Nyborg har en model til 100 kr. som man kan eksperimentere med uden at blive ruineret.

Tjek også om du har en a-mærket cirkulationspumpe på dit forbrugsvand. Her er der meget at hente i strømbesparelse og i Brugsen sælger de et tænd/slukur med jord til 40 kr. som du kan koble den på, så undgår du at spilde masser af varme på fjollede tidspunkter.

En enkelt eller to søndage, så skulle du være klar til en billigere fyringssæson næste år.

Lad os vide hvad du finder på.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

brændværdi

Indlæg af Landlyst » 27 mar 2015 22:26

Brændværdien på træ er den samme pr kg... uanset om det er stammer eller piller... Det der kan ændre sig er massefylden... Men det betyder ikke noget målt pr kg... Så find en pille der brænder godt som Lintz siger og til den pris du vil give... Så skal du ikke bekymre dig om andet...


Besvar