Rumfang på 1 ton ????? Aaarrrghhhh....... Den holder vist ikke?
En bigbag findes i flere størrelser, da de rigtigt nok kan indeholde ca. 1 ton materiale, men 1 ton
sand fylder jo ikke lige så meget som 1 ton lecanødder (For nu bare at tage et eksempel).
1 liter træpiller vejer ca. 650 gram, eller ca. 1540 liter/ton. En bigbag har typiske en bund på 100
gange 100 cm., den skal så være ca. 1,6 meter høj for at rumme 1 ton træpiller (Her er ikke regnet
med den højde den får, når men hejser den op).
På nettet kan jeg se at pillepusherne levere 1 ton i bigbags, så disse må ca.have den højde +/-, og
altså noget højere end de bags man eksempelvis får leveret sand i fra byggemarkedet. Disse er ca.
1 meter høje.
Jeg tror ikke Du kan bestille træpiller i mindre bigbags, end dem pillepusherne allerede har på lager?
Så påtænker Du at hejse dine bigbags hen over siloen for tømning, så skal Du have pænt højt til loftet.
Dertil et hejseværk, der kan løfte 1 ton. Det bliver jo lidt af et setup, med mindre man har fyrrum i
en lade med højt til loftet?
Tilbage er muligheden for at få dem blæst ind i en selvbygget silo, og så snegle dem op i magasinet.
Der kunne man også bruge et sugesystem, og de kan både fås som en færdig købeløsning, og som et
selvbyggerprojekt. Her er det jo nok finanserne, der sætter grænsen fra mulighederne?
Som andre også nævner her i tråden, så er sække nok den billigste løsning, selvom der er lidt mere
arbejde med håndteringen?
Mvh.
»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«
Citat: Mark Twain