Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Smuld i træpiller

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af Knuddi » 28 dec 2014 16:41

Så skal jeg have vaccum sug på til beholder. Jeg kører direkte fra silo til brænder.


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af coctail » 28 dec 2014 17:01

Hældning er kodeordet, når snakken falder på flexsnegl og smuld.

Jo lavere hældning, desto lettere har sneglen ved at transportere smuldet med op. Min snegl er i ca 37-38 grader og den har ingen problemer med at tage smuld med op, selvom det er 2,2 meter lang.
En bekendt har også et passat fyr med standart snegl på 1,5 meter med en hældning på omkring 45-50 grader. Han har af og til problemer med at få sneglen til at tage smuldet med op.
Vi bruger præcis de samme pillemærker.

"Problemet" ved brug af flexsnegl til dosering af træpiller, er at den skal dosere præcist og ens hver gang, hvor imod til svinefoder har det ingen betydning om den ene gris får 2 foderpiller for lidt den ene gang eller 3 for meget næste gang.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af Knuddi » 28 dec 2014 21:00

Ikke så smart med huller. Fyrummet er blevet total røgfyldt. Har lukket ned og prøver og få overblik

calle

Smuld i træpiller

Indlæg af calle » 28 dec 2014 22:10

Knuddi skrev:Ikke så smart med huller. Fyrummet er blevet total røgfyldt. Har lukket ned og prøver og få overblik
Hej Knuddi.

Træls. Er du sikker på, at det har noget med hullerne at gøre ? Det er imidlertid hurtigt at sætte et stykke gaffatape hen over hullerne.

Venlig hilsen

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af Knuddi » 28 dec 2014 22:16

Tror næppe det var hullerne. Renset fyret. Det trængte og så må vi se tiden an. Men meget smuld den napper fra. Så det bliver lidt sjovt at se om det ikke kommer til at kører mens enartet


calle

Smuld i træpiller

Indlæg af calle » 28 dec 2014 22:36

Knuddi skrev:Tror næppe det var hullerne. Renset fyret. Det trængte og så må vi se tiden an. Men meget smuld den napper fra. Så det bliver lidt sjovt at se om det ikke kommer til at kører mens enartet
Røg i hele fyrrummet er jo ikke noget man skal tage let på, og det tror jeg naturligvis heller ikke, at du gør. Jeg har oplevet det en gang, og jeg var rasende (og det var fruen i den grad også). Det skyldtes nogen piller, som jeg har gemt, til når muligheden byder sig for at få dem undersøgt.

Har du mistanke til, at det er smuld, der er skyld i røgudviklingen. Altså noget der kunne udvikle sig til en tilbagebrand.

Måske kan du sætte en spand under smelteslangen og tvangskøre sneglen i en times tid, så du får noget af alt dit smuld siet fra gennem de nyborede huller. Hvis smulden er virkelig voldsom, kan du jo også overveje at pille extern snegl af og rense siloen, hvilket dog er træls, hvis der er mange piller i siloen.

Venlig hilsen

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af Knuddi » 29 dec 2014 10:02

Må siges det har hjulpet at få smuld fra pillerne. Ingen askekage og ingen sorte piller. Så kompresser rens kan sættes op igen. Herligt. Ja og dem smule smuld betyder ikke noget på prisen af piller. Jeg giver 1750-, pr ton ved 6 ton leveret incl moms.

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Smuld i træpiller

Indlæg af Smut 25 » 29 dec 2014 10:07

Knuddi skrev:Mit problem er de bliver blæst ind. Hvis og når blæse bilen kommer og det er en tåbe som chauffør sker der det at de smækker fuld skrald på blæs, det smadrer pillerne. Det giver mig problemmer ved faldskakt og hærden fyldes meget hurtigt til en stor klump. Jeg har kompresser rens, men den skal kører for hver 25 kilo for at holde sig ren. Derudover blæses de gode piller i skuffen som uforbrændte. Derfor prøver jeg til med dette bore huller tiltag.
jeg har i 8½ år kørt suge blæs bil og har blæst rigtig mange raps piller da jeg ikke kørte andet
min erfaring og blæse ind er at slangen skal være så fuld som muligt lige før den stopper den skal ligge og slå på jorden
ellers blev de revet i stykker inde i slangen da den er rillet....
Men kvaliteten af piller kan også gøre at de bliver ødelagt...

Til tåben som er chaufføren så vil jeg sige at man tit bare får bilen uden oplæring også god tur
så er det altså ikke nemt og gøre det rigtigt 1 gang

Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af Knuddi » 29 dec 2014 16:47

Bøvler stadig med røgen er i rummet. Prøver en frisk pille afvejning og regulerer luft mængde ind igen. Den bagerste spjæld i kedel står fuld åben. Nogen som har oplevet det samme problem?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af Lintz » 29 dec 2014 16:54

Knuddi skrev:Bøvler stadig med røgen er i rummet. Prøver en frisk pille afvejning og regulerer luft mængde ind igen. Den bagerste spjæld i kedel står fuld åben. Nogen som har oplevet det samme problem?
Har du tjekket om julemanden sidder fast i skorstenen ? icon_cheesygrin.gif

Måske en lidt vittig bemærkning - men måske der pludselig ikke er hul igennem og du mangler træk.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar