Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Smuld i træpiller

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af Knuddi » 29 dec 2014 17:03

Kan ikke tilføje billeder.


Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 7 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af Knuddi » 29 dec 2014 17:06

Der kom den. Latterligt. Men 3cm smuld i klodskassen på et døgn
Vedhæftede filer
20141229_165609.jpg
Smuld i klodskassen

tomojo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 feb 2015 13:30

Smuld i træpiller

Indlæg af tomojo » 14 feb 2015 15:23

Hvorfor, spørges der.. For at løse et eller andet problem med smuld velsagtens ;-)

Jeg har da f.eks. en mistanke om at et af mine problemer med at sneglen er begyndt at køre fast, kan skyldes at der i sneglerøret opbygges for meget.
Jeg var allerede i gang med MANGE tanker omkring at undgå smuld, så det er da vældigt rart at konstatere der ikke sker noget ved at bore huller i røret, som var en af de løsningsmuligheder jeg overvejede.

Jeg sidder lige i øjeblikket, som ny bruger, og tygger stort set hele stokerpro igennem for at lære hvor fremtidige problemer med pillefyret kan komme, samt: procedurer for alm vedligeholdelse, små tricks der letter dagligdagen, hvilke piller der er specielt gode/dårlige, samt en masse andre småting :-)

Jeg har, først i dag, forstået at en dl olie i siloen ind imellem kan tage en del af det, men at det åbentbart også kan give små bagslag :-)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af Lintz » 14 feb 2015 15:33

tomojo skrev:Jeg har, først i dag, forstået at en dl olie i siloen kan tage en del af det
Jeg kan så sige at for min del så er olien blevet bandlyst her på matriklen - Et par gange hvor siloen næsten var kørt tom blev der hældt en lille skvæt olie derned - for lige at tage det sidste - Så pakkede smuldet i sneglen, med det resultat at den ikke kunne hente pillerne op. :x

Så jeg nøjes med hullerne i sneglrøret
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Smuld i træpiller

Indlæg af calle » 14 feb 2015 16:33

tomojo skrev:Hvorfor, spørges der.. For at løse et eller andet problem med smuld velsagtens ;-)

Jeg har da f.eks. en mistanke om at et af mine problemer med at sneglen er begyndt at køre fast, kan skyldes at der i sneglerøret opbygges for meget.
Jeg var allerede i gang med MANGE tanker omkring at undgå smuld, så det er da vældigt rart at konstatere der ikke sker noget ved at bore huller i røret, som var en af de løsningsmuligheder jeg overvejede.

Jeg sidder lige i øjeblikket, som ny bruger, og tygger stort set hele stokerpro igennem for at lære hvor fremtidige problemer med pillefyret kan komme, samt: procedurer for alm vedligeholdelse, små tricks der letter dagligdagen, hvilke piller der er specielt gode/dårlige, samt en masse andre småting :-)

Jeg har, først i dag, forstået at en dl olie i siloen ind imellem kan tage en del af det, men at det åbentbart også kan give små bagslag :-)
Hej tomojo.

Kan se, at der ikke er nogen af de andre slubberter, der har ønsket dig velkommen til, men hermed er det gjort icon_cheesygrin.gif

Olie eller huller :roll: Tror måske det er lidt af en religion. Jeg er selv til huller, da de piller der kommer ned i min brænder er noget, der minder om smuldfri. Jeg har en længere sliske, som pillerne glider ned gennem under vejs til brænderen, og det eneste jeg finder i den er træmel. Ligesom i udgangen af exteren sneglemotor. Det er nemt for mig at indstille bålet på øjemål. Svinet kan iøvrigt klare sig selv lige så længe, at der er piller nok i magasinet.

Jeg rejser en hel del med mit job, så derfor har jeg i alle Scotteårene gjort meget ud af, at skidtet skulle være driftsikkert. Jeg rensede således siloen flere gange i løbet af vinteren. I år har jeg satset lidt. Den er ikke blevet renset endnu, og den bliver det heller ikke. Det kører fint med hullerne, selv om der er MEGET smuld i de F1-ere, som jeg fyrer med. Det er rigtig gode piller, og jeg køber dem nok igen, for de giver næsten ingen aske i forhold til German P., som jeg har flere års erfaring med.

Venlig hilsen


pendec

Smuld i træpiller

Indlæg af pendec » 14 feb 2015 17:34

calle skrev:Jeg rejser en hel del med mit job, så derfor har jeg i alle Scotteårene gjort meget ud af, at skidtet skulle være driftsikkert. Jeg rensede således siloen flere gange i løbet af vinteren. I år har jeg satset lidt. Den er ikke blevet renset endnu, og den bliver det heller ikke. Det kører fint med hullerne, selv om der er MEGET smuld i de F1-ere, som jeg fyrer med. Det er rigtig gode piller, og jeg køber dem nok igen, for de giver næsten ingen aske i forhold til German P., som jeg har flere års erfaring med.
Jeg prøvede lidt af det samme, dog på en bio18 sidste sæson. Jeg var væk i flere uger pga. sygdom, så alt der skete var der kom nogen forbi og fyldte piller på men den kørte 6-7 uger uden problemer. Da jeg kom hjem, så gik jeg ud og tømte askebakke, den var godt nok fyldt, da jeg raslede lidt bag i kedlen ved herden , og så kørte den igen, indtil jeg havde kræfterne til at gøre mere.
Nå, men jeg var glædeligt overrasket over at selvom jeg ellers kørte på 1 uges rens andre år, så lærte jeg at tabet på procent/ydelse slet ikke så særligt vildt ud, og jo, røgtemp gik da op som normalt!

Men alt i alt, det er jo alt efter man tør, og man kan, og hvorledes træpiller kører i ens pillefyr. Jeg har da også kæmpet en gang med at den stoppede 3-4 dag, så skulle herden renses (på gammel styring) , så der er nok meget som spiller ind, og hullerne i sneglrøret ;)
Nu kører jeg på ca. rens hver 3-4 uge, taber ikke synderligt i forbrug selvom nogen mener viadrus kedlen taber op til 60% i virkningsgrad, så ser jeg ingen synderlige ændringer i denne sæson som gjorde, at jeg kører bedre efter total rens, end når den så har kørt 4 uger. jo 3-5% men det er jo også vejrlige forhold som spiller ind her og efter rens er den tilbage på samme ydelse, så det rens gjorde ikke meget selvom det var grundigt. og ja, rørene/gulvvarme har samme temp før/efter rens.

Jeg fik også hullerne i røret og de har da hjulpet lige siden, har aldrig stop på grund af træpiller i fyldt nedfaldsrør mere. Så det virker for nogen, det trick der.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Smuld i træpiller

Indlæg af thy » 14 feb 2015 18:31

Lintz skrev:
Jeg kan så sige at for min del så er olien blevet bandlyst her på matriklen - Et par gange hvor siloen næsten var kørt tom blev der hældt en lille skvæt olie derned - for lige at tage det sidste - Så pakkede smuldet i sneglen, med det resultat at den ikke kunne hente pillerne op. :x

Så jeg nøjes med hullerne i sneglrøret
netop den fejle måde at bruge olien på :oops:
olien skal puttes oven i fuld tank,så tages den smuld der bliver taget med løbende og derfor passer blanding fra start til slut..

men men der er ikke 2 anlæg der kører helt ens alligevel,så gør hvad der virker ved dig :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af HR LUCCA » 14 feb 2015 21:18

Jeg har prøvet med olie i de sidste piller , det var ikke nogen succes hos mig ,jeg fik store askekager på herden og dårlig forbrænding , og ud over det en stor forskel i snegl ydelse , jeg har så de sidste år kommet 1- 1½ dl olie over pillerne når jeg har fyldt magasinet ca 320 kg , og det virker rigtig godt hos mig , ingen smuld i siloen , og jeg renser den aldrig , og snegl ydelsen ændre sig ikke :wink:

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Smuld i træpiller

Indlæg af pso » 14 feb 2015 21:29

Jeg bruger ca 1/2 dl olie pr 100 kg i mini silo.
Jeg kommer olien på før piller men der naturligvis være nogle piller at fordele den over. Uden olie havde jeg sendt fyret retur so ubrugeligt. Doseringen ændre sig daglig uden olie.


Besvar